Google rolt afgelopen maand een ‘Broad Core’ update uit

Google heeft in maart de eerste ‘broad core’ update van 2023 uitgerold. Deze ’Broad Core’ update is de eerste grote update in zes maanden tijd. De uitrol zou ongeveer twee weken in beslag moeten nemen. Het doel van deze update is om het algoritme van Google te versterken. 

Google heeft advies gegeven over wat je moet overwegen als je in het verleden hard bent geraakt door de updates die Google doorvoert. Er zijn geen specifieke acties die ondernomen kunnen worden om de negatieve gevolgen te herstellen en het hoeft in feite ook niet te betekenen dat er iets mis is met de website. 

We weten dat Google een ‘Core’ rankingsupdate doorvoert. Deze updates kunnen dus verschuivingen in de organische zoekresultaten veroorzaken. Als dit het geval is, is het belangrijk om deze verschuivingen goed te blijven analyseren en te monitoren.

Bekijk de geüpdatete versie van Google Trends!

Google Trends heeft in de afgelopen maand een geüpdatete versie gelanceerd en staat inmiddels ook al live. Het doel van de update is om sneller en efficiënter toegang te krijgen tot de uitgebreide bronnen die Google Trends te bieden heeft. 

Een van de veranderingen is terug te vinden op de startpagina. Hier kun je nu realtime trends terugvinden die passen bij de zoekopdracht. De realtime trend wordt elk uur geüpdatet en gaat samen met links naar relevante nieuwsartikelen. Om te helpen de wereld waarin je leeft beter te begrijpen, laat de homepagina zien wat er speelt door middel van trending topics binnen jouw land of regio. Zo ben je  altijd op de hoogte van de belangrijkste trends!

Zoekmachine Bing voegt chat-antwoorden toe aan zoekresultaten

Microsoft Bing heeft onlangs chat-antwoorden toegevoegd aan de zoekresultaten. De traditionele antwoordvakken worden hiermee vervangen. Deze verandering werd al eerder aangekondigd, maar in maart is deze vernieuwing echt in werking gezet, waardoor deze nu ook zichtbaar is binnen de zoekmachine. 

In de afbeelding zie je een weergave van het zoekwoord ‘welk merk laptop?’ en hoe het eruit ziet. Dit is één van de vele vragen die het Bing chat-antwoord in Bing Search activeert:

Wat gebeurt er precies?

Wanneer je binnen Bing zoekt, zul je de chatbot in één van de zoekresultaten zien, zoals in de afbeelding. Je kunt op één van de aanvullende vragen klikken, waarna je  direct antwoord krijgt op die vraag, maar je kunt ook een eigen bericht in de chatbot typen. In beide situaties leidt Microsoft je naar de Bing-chat, waar je je zoekopdracht verder kan uitdiepen met de bot. Zo kom je snel en efficiënt tot het antwoord dat je zoekt. Momenteel werkt Bing-chat alleen in Microsoft Edge en wanneer je bent uitgenodigd voor de bètaversie. 

Wat is de impact?

Gezien de impact van AI en hoe het zoeken in de loop van de tijd kan veranderen, is het ook belangrijk voor SEO-marketeers. Als de Bing featured snippet-resultaten wordt vervangen met chat-reacties, kan dit invloed hebben op de klikfrequenties en het verkeer naar de website.

Google gaat gespreks-AI in zoekmachine integreren

Naast Bing is ook Google van plan om een conversatie-AI te integreren in de zoekmachine. Dit heeft CEO Sundar Pichai onlangs aangekondigd in een interview. 

De drang om Artificial Intelligence te integreren, is flink toegenomen sinds de komst en release van ChatGPT, door OpenAI. Deze startup wordt ondersteund door Microsoft. Microsoft heeft al AI-technologie geïntegreerd in zijn zoekmachine, Bing. Dit is een bedreiging voor de kernactiviteiten van Google. Bing-gebruikers kunnen namelijk uitgebreide gesprekken voeren met de AI-software, waardoor het gebruik flink is toegenomen. 

De beslissing van Google om conversationele AI binnen de zoekmachine op te nemen, toont een belangrijke verandering aan binnen de branche. Google wil marktleider blijven en wil zijn marktleiderschap met deze verandering vasthouden. De impact van deze verandering kan invloed hebben op de gebruikersinteracties met zoekmachines.

Google lanceert Perspectieven, Over deze auteur en meer manieren om informatie te verifiëren

Google heeft onlangs enkele nieuwe functies uitgerold die bezoekers helpen met het vinden en verifiëren van informatie. De nieuwe functies van Google dienen als een extra manier om websites, auteurs en inhoud van pagina’s te vertrouwen. De volgende functies zijn uitgerold:

Over dit resultaat (wereldwijd): Deze functie werd in 2021 gelanceerd om bezoekers beter te instrueren over de bronnen en websites die ze in de zoekresultaten zien. Dit is uitgebreid naar alle talen. Door op de drie stippen naast het zoekresultaat te klikken, krijg je meer te weten over waar de informatie vandaan komt en hoe Google heeft bepaald dat deze informatie nuttig zou zijn voor die specifieke zoekopdracht.

Perspectieven: Google is sinds augustus 2022 bezig geweest met het testen van deze feature en is onlangs in de Engels-Amerikaanse zoekresultaten gelanceerd. Deze functie wordt door middel van een carrousel ingeladen en verschijnt onder de top-stories. De feature geeft inzichten van verschillende journalisten, experts en andere relevante stemmen over het onderwerp waarnaar gezocht wordt. 

Over deze auteur: Deze feature dient als extra informatie over de auteur. Door op de drie stippen te klikken, kunnen lezers meer informatie vinden over de achtergrond en ervaring van de auteurs die op Google Zoeken zijn opgedoken.

Over deze pagina: Deze feature maakt het makkelijker om toegang te krijgen tot de ‘over deze pagina’-functie. Met deze functie kun je snel zien hoe de website zichzelf beschrijft, wat anderen over de website hebben gezegd en wat de recente berichtgevingen op de website zijn.

Meer weten over deze ontwikkelingen?

De maand maart stond in het teken van meerdere updates binnen Google. Het is belangrijk om goed te anticiperen op deze veranderingen. Wil je meer weten over de onderwerpen die in deze update zijn besproken? Of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan snel en eenvoudig contact met ons op. Onze specialisten staan klaar om je te helpen met al jouw vraagstukken binnen online marketing!