Reinier van Duijne
Reinier van Duijne
13 juli 2020 in
Google Ads

Start met het gebruiken van geautomatiseerde regels voor je Google Ads campagnes.

Je kent ‘t wel, die standaard werkzaamheden binnen je Google Ads campagnes die je het liefst gewoon zou automatiseren. Misschien heb je dat zelfs al eens gedaan en/of geprobeerd via de Google Ads’ regel-maker. Nu dacht jij misschien precies wat ik dacht. Dit moet makkelijker en geautomatiseerd kunnen. Ja, ook wij denken soms: niet alles is “beter” bij Google. Er zijn verschillende tools die wij bij Blauwe Monsters toepassen om onder andere dit proces van Ads te versnellen. Zo is Optmyzr één van deze tools die wij gebruiken voor de optimalisatie van Google Ads campagnes. 

Optmyzr Rule Engine

De Optmyzr’s Rule Engine is niet zomaar een tool om de interface van de Google Ads’ regel-maker te beheren. Met deze automatisering tool kun je namelijk geavanceerde regels toepassen voor optimalisaties binnen je Google Ads campagnes én gedetailleerde rapportages maken. Hiermee creëer je dan ook veel nieuwe inzichten. Bovendien bespaar je tegelijkertijd veel tijd en moeite.

4 tips voor het gebruiken van geautomatiseerde regels

Wil je ook weten hoe je deze handige tool kunt inzetten voor geautomatiseerde regels voor je Google Ads campagnes? Wij van Blauwe Monsters schieten te hulp. Hieronder geven we namelijk 4 praktische en overzichtelijke tips zodat ook jij geautomatiseerde regels kunt gebruiken via Optmyzr.

1. Maak gebruik van externe data voor je Google Ads campagnes

Koppel een Google spreadsheet met externe data van bijvoorbeeld het weer of vakantieperiodes (dit soort regels zijn doorgaans wel aardig bekend). Wat je misschien nog niet wist, is dat je ook data van bijvoorbeeld je CRM systeem, Analytics of andere ‘third party tooling’ kan inladen en via regels kan toepassen. Zo kun je op bepaalde marges sturen die gelden voor specifieke campagnes. Vervolgens kun je hierop automatisch campagnes, adgroepen of keywords uitsluiten wanneer deze een bepaalde periode niet de ROAS (Return-On-Ad-Spend) behalen die jij voor ogen had. 

2. Vind gemakkelijker je data terug

Het kan soms een tijdrovend proces zijn om de juiste data terug te vinden in de wirwar van Google Ads – zeker als je veel campagnes en ad-groepen hebt. Via geautomatiseerde regels van tools zoals Optmyzr kun je echter gemakkelijker rapporten en vergelijkingen maken tussen de verschillende campagnes, ad-groepen en keywords over diverse tijdsperiodes. 

Presteert een ad-groep de afgelopen maand goed, maar is er een week erg slecht gepresteerd waardoor je prestaties zijn afgenomen? Welke ad-groep, keyword, advertentie,  doelgroep, locatie of apparaat heeft in dat geval de kosten doen opdrijven? Met deze regel in tools zoals Optmyzr zorg je ervoor dat je de oorzaak van de slecht presterende week gemakkelijker en sneller kunt achterhalen. Zo krijg je deze informatie direct in een rapportage te zien, indien gewenst. 

3. Verlies niet alle controle over je Ads

Automatische regels zijn natuurlijk erg handig, maar alle controle uit handen geven kan soms ‘overkill’ zijn. Regels zoals keywords of ad-groepen uitsluiten wanneer deze een periode geen conversies behalen en een bepaalde kosten overschrijden, kunnen uit de hand lopen. Zo komt het wel eens voor dat je opeens geen keywords meer over hebt. Stel daarom wel realistisch in en geef keywords de kans om een bepaald aantal klikken te verkrijgen. Zo creëer je namelijk een steekproef die groot genoeg is voordat er een keyword wordt uitgesloten. 

Ook kun je regels instellen waarbij je langzaamaan de biedingen opvoert met bijvoorbeeld €0,10 totdat er een juist vertoningsaandeel behaald wordt. Op deze manier kun je ook voor hoge kosten stijgingen zorgen. Maak daarnaast eventueel een regel aan waar je de maximale limieten invoert en meldingen binnenkrijgt als een bepaalde CPC of kosten bereikt.  

4. Geef de aanpassingen die je doet de tijd om data te verzamelen

Je weet vast wel dat een aanpassing niet direct effect heeft. Een aanpassing in je ROAS of CPA heeft simpelweg even de tijd nodig om het doel dat jij hebt ingesteld te behalen. Geef dit ook door aan je geautomatiseerde regels. Geef bijvoorbeeld aan dat regels pas na 7 dagen weer doorgevoerd mogen worden na een aanpassing. Zo kun jij nieuwe data verzamelen, zonder dat jouw ingestelde regels weer een aanpassing doen waardoor jij niet het effect van jouw eerste aanpassing kunt testen. 

Advies, hulp of meer informatie?

Aan het einde van de dag ben jij natuurlijk de meester over jouw eigen geautomatiseerde regels. Durf je echter het toch nog niet helemaal alleen aan? Kun je wel wat hulp gebruiken voor het automatiseren van regels in Google Ads campagnes of andere aspecten van je Ads? Laat het dan door ons doen! Neem gerust vrijblijvend contact op met mij óf met één van mijn SEA collega’s. Wij bieden je graag advies over hoe jij gebruik kan maken van geautomatiseerde regels binnen Google Ads, bijvoorbeeld via externe tooling zoals Optmyzr.