Inhoudsopgave

Vaak zonder dat wij het doorhebben, besteden wij enorm veel tijd aan zaken zoals het (handmatig) verwerken van contacten en opvolgen van leads. Dat kan gelukkig veel makkelijker en efficiënter. Met (e-mail)marketing automation kun je al snel grote stappen zetten en bespaar je direct kostbare manuren en daarmee geld. Hoe pak je dit nu goed aan en waar begin je?


Voor veel bedrijven is er een reden om automatiseren links te laten liggen, maar juist deze crisistijd is hét moment om aan de slag te gaan. In deze blog bespreken wij enkele kansen op het gebied van automatisering waar jij vandaag nog mee van start kan gaan.

Inrichten van je eerste automatische campagnes

Een onderdeel van e-mailmarketing waarmee je snel meters kunt maken is het opzetten van automatische campagnes. Het voordeel van dit type campagne is dat je er één keer goed de tijd in moet steken, waarna de rest helemaal vanzelf gaat. Je hoeft hiervoor echt geen ingewikkelde campagnes te bedenken en verschillende stappen uit te tekenen. Neem bijvoorbeeld een automatische verjaardagscampagne: een simpele flow waarbij de campagne wordt getriggerd op basis van de geboortedatum van het contact. Een leuke attentie in de vorm van een kortingscode of persoonlijke felicitatie zullen jouw klanten een warm gevoel bezorgen!

Een voorbeeld uit de praktijk

Bij Blauwe Monsters hebben wij een automatische welkomstcampagne ingesteld. Deze werkt als volgt: iemand meldt zich aan voor de nieuwsbrief door zijn/haar voornaam en e-mailadres op te geven via de website. Vervolgens ontvangt dit nieuwe contact automatisch een gepersonaliseerde welkomstmail. Deze campagne dient verschillende doelen, waaronder:

  1. verwachtingsmanagement: een duidelijk beeld creëren van de toekomstige mailings, zodat de ontvanger weet wat hij/zij kan verwachten.
  2. profielverrijking: de benodigde informatie opvragen, waarmee de content persoonlijker gemaakt kan worden en er relevante mailings worden gestuurd


Voor een webshop kan het bijvoorbeeld relevant zijn om een geboortedatum op te vragen, zodat er elk jaar een korting of klein cadeautje kan worden aangeboden op de verjaardag. Of voor een lead generator is het handig om interesses te achterhalen, waar je vervolgens de content van je toekomstige mailings en automations op kunt afstemmen.

Gepersonaliseerd én geautomatiseerd

Bij e-mailmarketing draait alles om het creëren van de juiste boodschap en content, gericht aan de juiste doelgroep en verzonden op het juiste moment. Hier is (e-mail)marketing automation dan ook het perfecte hulpmiddel voor. Je stemt de contactmomenten en de inhoud daarvan namelijk af op de klantreis van de ontvanger of de lifecycle van een bepaald product.

Naast de standaard campagnes die we eerder beschreven, is het dus ook van groot belang om de journeys en cycles in kaart te brengen en contactmomenten te selecteren. De momenten waarop zo’n automatische mailing worden verzonden, kunnen dan volledig (en automatisch) worden gepersonaliseerd op basis van de fase waarin de ontvanger zich begeeft of de levensduur van het eerder aangeschafte product.

E-mail inspiratie

Heeft iemand voor het eerst een bepaald product aangeschaft? Dan kun je een campagne ontwerpen waarin men wordt meegenomen in het gebruik van dat specifieke product. Of wellicht heb je een whitepaper over een bepaald onderwerp geschreven dat erop aansluit. De downloads kun je vervolgens automatisch opvolgen en in verschillende stappen opwarmen tot leads.

Zelf aan de slag met marketing automation software en tools!

Voordat je aan de slag kunt heb je natuurlijk de juiste (e-mail)marketing automation software nodig. Er zijn ontzettend veel tools beschikbaar: van simpel tot zeer complex. In de zoektocht naar de juiste marketing automation tool is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je allemaal met marketing automation wilt bereiken. Veel bedrijven richten zich voornamelijk op e-mail, maar er zijn natuurlijk nog veel meer kanalen die je kunt inzetten voor automation. 

Ook is het goed om na te denken met welke andere tools je de software wilt koppelen. Zo kan een CDP (Customer Data Platform) bijvoorbeeld handig zijn voor het inspelen op het aankoopgedrag of wellicht wil je een connectie met je CRM systeem voor het kwalificeren van leads.

De e-mailmarketing en automation specialisten van Blauwe Monsters helpen je graag in het maken van de juiste keuze. Neem gerust contact met ons op en vertel wat jij van plan bent. We denken graag met je mee!