Er staat op dit gebied een belangrijke Google-update voor de deur, namelijk die van de Core Web Vitals. Lees hier ook meer over in onze SEO whitepaper. Maar vandaag wil ik het hebben over de invloed van website snelheid op de bounce rate. In andere woorden: hoe groot is de kans dat je bezoekers de website verlaten bij een (te) lage laadsnelheid? En welk verschil maken kleine verbeteringen op de pagespeed? Daar vertel ik je vandaag alles over in deze blog.

Wat is bounce rate?

Bounce rate is het percentage bezoekers dat je website binnenkomt en weer verlaat zonder enkele interactie. De betekenis van een bounce is dat de website niet voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker. Dit uiten ze door bijvoorbeeld terug te klikken, een andere website in te voeren, de browser te sluiten of inactief te worden.

Een bounce hoeft niet per definitie een slecht iets te zijn. Er kunnen verschillende redenen zijn om te bouncen van een website en daarom geeft het bouncepercentage zoals je die kunt meten in Google Analytics niet altijd het beste beeld. Het is verstandig om te kijken naar verschillende type pagina’s. Een hoge bounce rate op een blogpagina is best normaal, want het tot je nemen van informatie om de website vervolgens weer te verlaten is niet onlogisch. Je bereikt dan, ondanks de bounce, je potentiële doelgroep op een goede manier. Een dienstenpagina heeft meestal een lager bouncepercentage, omdat de bezoeker op zoek gaat naar meer informatie. Om een bouncepercentage in Google Analytics goed te interpreteren, moet je dus diep in de data duiken. 

Elke seconde telt

Er is veel onderzoek gedaan naar de verwachtingen van mensen op het gebied van laadsnelheid. De conclusie is dat een lage snelheid van een website kan leiden tot minder omzet. Onderzoek bij de grootste e-commerce websites in de wereld bevestigen dit. Zo verbeterde de omzet van Amazon met 1% voor elke 100ms verbetering van de snelheid en ondervond Walmart dat pagina’s die tussen de 1 en 2 seconden nodig hadden om te laden, meer dan twee keer zoveel kans op conversies maakten dan pagina’s die daar 3 tot 4 seconden over deden. 

De onderzoeken die zijn gedaan bij grote webshops betekenen natuurlijk niet dat dit voor alle duizenden kleinere en middelgrote websites geldt. Een goed tegenargument is dat grotere websites ook beter moeten presteren met veel verkeer tegelijkertijd op de website. Daarnaast zijn deze onderzoeken al oud. Een aantal jaar geleden hadden mensen nog hele andere verwachtingen van pagina’s. Tegenwoordig heeft de hele wereld snel internet en zijn veel websites al goed ingericht op snelheid.

Toch is de invloed van snelheid op de verwachtingen van mensen nog altijd hoog. Een recenter onderzoek van KissMetrics toont aan dat 47% van de online shoppers verwacht dat een pagina binnen 2 seconden geladen is. 40% verlaat de website als dit langer dan 3 seconden duurt en elke extra seconde laadtijd zorgt voor 7% verlies in conversies. Langzame laadtijden zijn uiteindelijk dus niet goed voor je omzet, maar dat zal je niet verbazen. 

De invloed van page speed op de bounce rate

Sinds 2010 wordt page speed als rankingsfactor meegewogen in het algoritme van Google. Een heel klein gedeelte – de zeer langzame websites – lopen een risico om hierop afgestraft te worden in de zoekresultaten. Uiteindelijk hoef je een pagespeedscore uit de bekende tools zoals PSI, Pingdom en GTMetrix dus niet als een factor op zich te bekijken, maar wel als een factor van de gebruiksvriendelijkheid. Snelheid heeft invloed op de gebruikerservaring van je website. De genoemde tools kunnen je helpen bij het analyseren, om vervolgens acties te ondernemen zodat je snelheid beter wordt. Uiteindelijk zorg je er dan voor dat het aantal bouncers daalt. 

Zoals hierboven beschreven hoef je dus de relatie tussen bounce rate en page speed niet direct te analyseren, maar is een lage snelheid wel van invloed op het gedrag van mensen. En dat gedrag wil je natuurlijk zo positief mogelijk beïnvloeden.

Meer weten?

Wil je meer weten over page speed, de bounce rate of alle andere onderdelen binnen de digitale strategie? Onze specialisten gaan graag met je aan de slag. Zo kunnen we bijvoorbeeld een uitgebreide analyse maken van de snelheid van jouw website en je helpen met het verder verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid. Neem contact met ons op!