Een migratie uitvoeren is niet even snel de website overzetten op een nieuw cms. Wanneer je een migratie verkeerd uitvoert, kan dit desastreuze gevolgen hebben voor je organische posities. Wanneer de migratie bijvoorbeeld zonder (goede) redirects wordt doorgevoerd, is dat kans groot dat je topposities kwijt bent geraakt tijdens de migratie. Wanneer de zoekmachine namelijk opnieuw je website indexeert en ziet dat de oude URL’s zijn verwijderd – bijvoorbeeld omdat je een nieuwe URL-structuur hebt – gaat hij op zoek naar de nieuwe URL. Als je dit niet hebt aangegeven met een 301-redirect, heeft de zoekmachine geen reden meer om je deze positie te geven. Zorg dus vooraf dat je een goed stappenplan hebt.

Maak samen met je marketingbureau / websitebouwer een checklist

Om te voorkomen dat je migratie verkeerd gaat, zorg je voor een goede checklist. Dit voorkomt logischerwijs dat je geen stappen vergeet. Maar wat zet je in deze checklist? Een aantal punten waar je rekening mee moet houden zijn:

  1.  Verandert de URL-structuur? Zorg dat je alle URL’s in kaart hebt gebracht!
    • Welke URL’s leveren organisch verkeer op?
    • Welke URL’s hebben autoriteit opgebouwd? Kijk hiervoor naar de metrics DA, TF, CF, DR
    • Maak een uitdraai van alle verwijzende domeinen/backlinks
    • Breng inzichtelijk wat de nieuwe URL’s worden, zorg voor een 301-redirect van de oude naar de nieuwe URL
    • Welke URL’s bevatten allemaal canonical tags?
    • Actief in meerdere landen? Handig om dan ook even aan je href-lang tag te denken
    • Voeg belangrijkste zoekwoorden toe in Tools als SEMrush / SE ranking voor dagelijkse monitoring van de rankings

Door bovenstaande punten inzichtelijk te maken, weet je precies wat de belangrijkste URL’s zijn binnen jouw domein. Hoogstwaarschijnlijk weet je wel welke URL’s dit zijn. Maar wie een migratie vergeet voor te bereiden, bereidt zich voor vergeten te worden door Google;).

  1. Zorg dat je van tevoren inzichtelijk hebt hoe het domein technisch scoort
    • Crawl de website, bijvoorbeeld met een tool als Screaming Frog
    • Draai een site audit met tools als een Ahrefs of SEMrush
    • Breng in kaart welke acties op technisch vlak er pré-migratie ondernomen dienen te worden
    • Breng alvast je interne & Broken links in kaart, update deze vooraf indien nodig. Dit is namelijk een mooi moment om deze fouten uit de website op voorhand weg te werken

Dit zijn een aantal van de meest belangrijke voorbereidingen die je kunt treffen bij een website migratie op basis van de technische kant. Wanneer je van tevoren vast een aantal technische audits/scans laat uitvoeren, kun je dit alvast meenemen in de migratie. Het is vooraf erg prettig om te weten welke fouten er nu al in zitten. Denk bijvoorbeeld aan 404-pagina’s, orphan pages en (te voorkomen) redirect chains.

  1. Maak inzichtelijk wat er absoluut mee moet uit de website
    • Vanzelfsprekend neem je alle content mee uit de website die bruikbaar is, dit sluit aan op het eerste punt uit stap 1 ‘’Welke URL’s leveren organisch verkeer op’’. Grote kans dat de content op deze pagina’s goed is. 
    • Vaak wordt er niet goed nagedacht over het meenemen van afbeeldingen op het domein. Dit terwijl deze ook niet weg te denken zijn bij een volledige migratie. Breng dus ook inzichtelijk welke afbeeldingen absoluut mee moeten uit de huidige website
    • Welke functionaliteiten moeten er mee? Denk aan dingen als
      1. Links naar socialmedia-kanalen (haal meteen de kanalen waar je niks mee doet van de website)
    • Tracking Pixels
      1. Social media kanalen
      2. Analytics
      3. Search console
      4. E-Mail koppelingen
      5. Alle software koppelingen op de website (bijvoorbeeld Squeezely, VWO, Hotjar etc..)

Een website migratie is ook het uitgelezen moment om je aanbod eens onder de loep te nemen. Zijn er nieuwe producten/categorieën die tijdens de migratie worden toegevoegd? Zorg dan dat je deze goed in je websitestructuur verwerkt. Wil je dit op de meeste optimale manier insteken? Maak van tevoren dan een uitgebreid marktonderzoek. Met een marktonderzoek bedoelen wij dat je je zoektermen inzichtelijk maakt en de concurrentie in kaart brengt. Gedurende de tijd verstrijkt zullen nieuwe zoektermen komen en oude zoektermen wegvallen. Bij de migratie heb je de mogelijkheid dit opnieuw onder de loep te nemen. Pak hier je voordeel mee. Laat dit bijvoorbeeld door je marketingbureau uitvoeren. 

Heb je een lastige markt of wil je het liever zelf doen? Dan is het interessant om eens te gaan kijken naar een tool als SEMrush. Met de (continu doorontwikkelde) keywordresearch-mogelijkheid binnen SEMrush kan je je hele markt inzichtelijk maken. Gebruik de tool meteen om je (online) concurrenten in kaart te brengen. Weet tegen wie je moet opboksen op welke keywords. Op basis hiervan kan je prioriteiten geven aan verschillende categorieën / producten.

Hoe belangrijk is een migratie?

We willen vanuit Blauwe Monsters benadrukken hoe ongelofelijk belangrijk een goede migratie is. De afgelopen jaren hebben we veel bedrijven gezien die na een verkeerde migratie bijna kopje onder zijn gegaan door het gevolg van het verliezen van organisch verkeer. Natuurlijk is er veel op te vangen met de betaalde kanalen, maar dit lukt je nooit volledig.

Heb je bovenstaande blog gelezen en heb je de tips/punten uit de checklist al meegenomen in je voorbereiding? Dan ben je goed bezig. Had je een of meerdere punten uit deze checklist niet meegenomen? Neem dan contact met ons op, er zijn namelijk nog veel meer punten waar je rekening mee moet houden.

Voorkomen is altijd beter dan genezen, zorg dat er meerdere ogen meekijken in het traject. Download ook ons whitepaper voor meer informatie over dit onderwerp.