Gebruikersonderzoek met Hotjar.

Het inzetten van gebruikersonderzoek maakt inzichtelijk waar klanten vastlopen in de user journey. Hotjar is een tool die iedere click en muisbeweging inzichtelijk maakt. Met de pijnpunten die hieruit voortkomen kan de website worden geoptimaliseerd.

Doel van Hotjar

Wat is Hotjar?

Met behulp van Hotjar leer je je gebruiker écht kennen. Hotjar is een tool waarmee gebruikersdata kunnen worden verzameld. De analysetool maakt het mogelijk om inzicht te krijgen in het online gedrag van jouw gebruikers. Hotjar beschikt over een verzameling analytische tools die helpen bij het verzamelen van kwalitatieve data. Met deze analytische tools worden knelpunten op de website en verbeteringen die de customer experience ten goede komen inzichtelijk gemaakt. Door Hotjar in te zetten wordt duidelijk wat er onder gebruikers speelt en waarom ze wel of niet zullen terugkeren naar jouw website.

Veelzijdigheid

Alle features op een rij:

  • Heatmaps: achterhaal muisclicks, muisbewegingen en scrolldiepte.

  • Recordings: individuele klantreis van a tot z in beeld.

  • Surveys: vraag gebruikers actief wat ze van jouw website vinden.

  • Feedback: laat gebruikers op eigen initiatief verbeteringen aandragen.

  • Werving: werf actief gebruikers voor user testing.

Hotjar in de praktijk

Datagedreven optimalisatie.

Gepaard met data vanuit andere bronnen zoals Google Analytics kan inzichtelijk worden gemaakt in welk deel van de funnel jouw gebruikers afdwalen van het pad dat richting een conversie stuurt, of nog erger; afhaken.  Zodra deze knelpunten in kaart zijn gebracht, is het mogelijk om aan de hand van Hotjar deze specifieke stap of pagina in de funnel onder de loep te nemen. Heatmaps kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Middels. heatmaps wordt inzichtelijk op welke plekken binnen de pagina je gebruikers het meest clicken. Klikken je gebruikers niet op de elementen die richting een conversie sturen?

Dan is het interessant om te testen op welke manier de opbouw van de pagina beter kan worden ingestoken. De uitkomsten van gebruikersonderzoek vormen de input voor het opzetten van A/B tests. Naast heatmaps kunnen recordings ook een belangrijke rol spelen. Binnen de recordings van Hotjar wordt de gehele klantreis van binnenkomst tot verlating opgenomen. Deze recordings kunnen worden teruggekeken om pijnpunten in de klantreis op te sporen en te verhelpen. Dit allemaal om de gebruikerservaring te verbeteren en met conversie optimalisatie ervoor te zorgen dat meer gebruikers de bedankpagina halen.

Daarom Blauwe Monsters

Waarom een Hotjar analyse?

  • Weet waar jouw gebruikers vastlopen.

  • Concrete actiepunten voor implementatie.

  • Verbeterde gebruikerservaring.

  • Vergroot je groep returning visitors.

  • Meer gebruikers die de bedankpagina zien.

Het team

Conversion Rate Optimization specialisten.

Rick van Roon
Rick van Roon

CRO specialist.

Micha de Boer
Micha de Boer

CRO specialist.

Weet wat er speelt

Hulp nodig met conversie optimalisatie?

Heb je hulp nodig met conversie optimalisatie? Weten wat er onder je gebruikers speelt is zeer waardevol. Met gebruikersonderzoek / Hotjar kunnen we daarvoor zorgen en de customer journey van jouw klanten optimaliseren op basis van kwalitatieve data. Wij zijn benieuwd naar jouw uitdaging! Onze conversie specialisten voorzien je graag van advies.

vrijblijvend advies