Waarom Linkedin Automation?

Automation is het automatisch laten werken van tools voor jou om zo effectief mogelijk aan nieuwe leads te komen. De opkomst is te wijten aan de laagdrempeligheid en de hoge effectiviteit. Via LinkedIn kun je de doelgroep zeer gericht targetten. Zo kun je een bijna perfecte selectie maken van mensen die 100% aansluiten bij jouw doelgroep. Het enige wat je in deze vorm van Account Based Marketing niet in de hand hebt, is de koopintentie. Ondanks dat deze vorm van marketing een zeer sterke groei doormaakt, is het bij velen nog onbekend of is het door organisaties al afgescheept onder het mom van: ‘veel werk, weinig resultaat’. Voor succes is relevantie het toverwoord, voor de werkbaarheid is dat automatiseren. De belangrijkste vraag is dan ook: hoe maak je Social selling relevant en schaalbaar? In dit blog nemen we je mee hoe je LinkedIn op een geautomatiseerde manier kunt inzetten. 

Wat is Linkedin Automation?

Bij een commerciële baan kan LinkedIn natuurlijk niet ontbreken. Hét netwerk platform waar kennis wordt gedeeld en nieuwe zakelijke relaties worden aangegaan. Velen kennen dan ook Linkedin Sales Navigator (waarschijnlijk van die ene maand dat je het gratis kon gebruiken maar waar je eigenlijk net te weinig mee gedaan hebt). Sales Navigator –  de naam verklapt het al – is een tool waarmee je gemakkelijk je doelgroep en daarmee de potentiële markt in kaart kunt brengen. Na het inzichtelijk maken van de DMU die je wilt benaderen rest je de zwaarste taak: gebaseerd op relevantie de doelgroep benaderen. Met een automation tool los je dit probleem op. Iedere dag kan de tool een deel van de doelgroep uitnodigen en een communicatieflow met jouw potentiële doelgroep opstarten en onderhouden. Kortom: met LinkedIn automation zorgt een tool ervoor dat je iedere dag bezig bent met je salesproces, zonder dat je hier zelf iets aan hoeft te doen. 

Hoe zet je het in?

Lijkt te mooi om waard te zijn, als alles vanzelf gaat. Natuurlijk zul je zelf dagelijks aan de knoppen moeten draaien om die sales-kansen te spotten en je inspanningen succesvol te maken. Het verschil is dat je door LinkedIn automation jezelf de kans biedt om de eerste stappen uit handen gegeven. Dit biedt de kans om je meer te focussen op de constructieve gesprekken welke hieruit zouden moeten volgen.

Relevantie zorgt voor succesvolle relaties

Met LinkedIn automation kun je twee kanten op. Je kunt spammen tot je passief-agressief verzocht wordt om te stoppen, of je kunt op zoek gaan naar relevante haakjes om in te spelen op de latente behoefte van jouw doelgroep, waardoor je relevante constructieve gesprekken krijgt (met hopelijk nieuwe zakelijke relaties tot gevolg)!

Je moet dus op zoek naar gelijke gronden waarover het gesprek kan worden gestart. Denk daarbij aan een belangrijk thema of belangrijke ontwikkeling die speelt in de branche. Vervolgens is het mogelijk om na gedachtewisseling een commerciële boodschap bij te voegen, welke uiteraard aansluit op het gekozen thema.

Content delen als bewijslast van jouw kennis

De slagzin “Content is Key” kennen we allemaal wel. De marketingafdeling draait dan ook overuren om ervoor te zorgen dat er met regelmaat blogs, video’s en klantcases worden gepubliceerd. Waarom is het dan belangrijk om op jouw eigen profiel met regelmaat eigen content te delen? Om te laten zien dat jij weet waar je over praat. Daarnaast versterkt het de boodschap binnen de persoonlijke berichten die je stuurt. Stem daarom de content af op het thema dat jij aansnijdt in de gesprekken. Deze mini-vorm van een multichannel-strategie draagt bij aan het succes. Erover praten, het zien en lezen van content kan de gesprekspartner overtuigen om actie te ondernemen. Wist je bijvoorbeeld dat er 5 stukken content van de winnende partij worden gelezen voordat er wordt overgegaan tot aankoop?

De vuistregel is: geen verkoop-content maar informerende content! Zaken doen doe je aan tafel, met koffie of thee, niet op LinkedIn! Dit is de plek waar je laat zien dat jij de persoon bent om zaken mee te doen.

Klaar voor LinkedIn automation?

Ready? Set. Go! Nu is het tijd om dit zelf uit te vinden. Ga aan de slag met je doelgroepselectie, pak een thema en schrijf hier een berichtenflow voor. De volgende stap is het benaderen van potentieel geïnteresseerden. Ben jij er klaar voor?

Twijfel je nog of heb je hulp nodig bij deze stappen? De B2B-marketeers van Blauwe Monsters denken graag een keer met je mee. We nemen het van je over of plaatsen je in de startblokken zodat jij deze race als gelopen kunt beschouwen ;). Geïnteresseerd? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op!