Er zit een Europese verordening aan te komen die gebruikers van het internet makkelijker controle gaat geven over hun privacy. Namelijk doordat zij in hun browserinstellingen kunnen aangeven of zij de privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren. Iets wat voor de Online marketing wereld best een forse impact heeft. In deze tip geven we een nadere uitleg, zodat u hier op 25 mei 2018 wanneer deze wet ingaat klaar voor bent.

Welke cookies zijn er?

De meeste mensen weten wel dat als u goedkoop een vliegticket of vakantie wil boeken dat u van te voren even uw cookies moet weggooien. Veel van deze partijen gooien de prijs omhoog als u vaker al gezocht heeft op een bepaald vliegticket of vakantie. Dit is één van de aspecten waar de cookies een belangrijke bijdragen leveren. Daarnaast zijn er nog tal van andere cookies met allemaal een ander doel. Hieronder een toelichting:

Analytische cookies:
Deze cookies hebben als doel om het gebruik van een bezoeker op een website goed in beeld te brengen. Met Google analytics maak je gebruik van deze Cookies. Deze helpen u om de gebruikersvriendelijkheid van uw website verder te optimaliseren. Met deze cookies blijft de privacy van de gebruiker geborgd. U weet immers niet wie welk gedrag op uw website vertoont. Hierdoor hoeft u voor deze cookies geen toestemming te vragen van de gebruiker mits u ze alleen voor uzelf gebruikt en het niet aan derden doorspeelt of verkoopt. U dient wel een cookie- of privacyverklaring te hebben op uw website.

Functionele cookies:
Dit zijn cookies op een website die als doel hebben om de website gebruikersvriendelijker te maken. Dit doordat u bijvoorbeeld producten in een winkelmand plaatst. Als er dan een functioneel cookie geplaatst wordt dan zitten de producten bij het volgende bezoek aan deze website nog steeds in de winkelmand. Andere voorbeelden zijn wachtwoord onthouden of bijvoorbeeld adresgegevens. Ook voor functionele cookies is volgens de wet geen toestemming nodig van de gebruiker.

Tracking cookies:
Deze tracking cookies worden ook wel marketing cookies genoemd. Voor deze cookies zal de wetswijziging de meeste impact hebben. Deze cookies leggen het surfgedrag van de bezoeker vast. Door dit vast te leggen kunnen gerichte aanbiedingen aan deze bezoekers gedaan worden afgestemd op de interesse die de bezoekers in zijn surfgedrag heeft getoond. Het meest bekende voorbeeld hiervan is remarketing. Via remarketing wordt u op allerlei websites achtervolgd met hetgeen u op een bepaalde website heeft bekeken. Achterliggende gedachte is dat de koop vaak niet bij het eerste bezoek van een website wordt gedaan. Met Remarketing maakt u de kans groter dat de uiteindelijke koop bij u plaatsvindt. Voor het bijhouden van deze persoonsgerichte gegeven is toestemming nodig. Tot op heden gebeurde dit door om deze toestemming te vragen bij ieder website bezoek. Na toestemming worden de cookies geplaatst.

Wordt de nederlandse cookiewet vervangen?

Wat er staat te gebeuren is dat de ze nederlandse cookiewet zoals wij die nu kennen vervangen gaat worden door de europese cookiewet. Achterliggende gedachte is dat Europa het vertrouwen en de veiligheid in digitale diensten wil vergroten. Vanuit dit doel heeft europa al eerder de wet persoonsgegevens ingevoerd. Dit maakt dat de kans zeer reël is dat de cookiewet ook wel e-privacyverordening wordt ingevoerd. Belangrijkste verschil is dus dat internetgebruikers in hun browserinstellingen al kunnen aangeven of zijn cookies accepteren ja dan wel nee i.p.v. per website.

Welke impact kan deze nieuwe cookiewet hebben?

Deze wetswijziging kan vooral een forse impact hebben op de gratis internetdiensten. Denk hierbij aan NU.nl en telegraaf.nl. Die online hun nieuwsdienst gratis aanbieden doordat hun inkomstenbron komt vanuit de advertenties. Deze advertenties komen vooral door remarketing tot stand. Interessant is hoe het gratis internet zich met deze nieuwe wet gaat ontwikkelen. Gaan we voortaan betalen voor NU.nl of is NU.nl alleen gratis te benaderen als u uw tracking cookies heeft aanstaan?

Daarnaast heeft dit voor de Online marketeer een forse impact. Het uitzetten van de tracking cookies wordt voor de gebruiker veel laagdrempeliger en eenmaal uitgezet in de browser betekent dat er nergens meer cookies geplaatst worden. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de bezoeker bij het landen op de website een seintje krijgt dat hij of zij tracking cookies heeft uitstaan met de optie deze aan te zetten. Aanzetten betekent immers dat het e-commerce bedrijf een gerichter aanbod kan doen. En hoe je het ook wend o keert dit levert gebruikersgemak op. Dus voor de gebruiker blijft het dilemma lever ik wat privacy in om er wat gemak voor terug te krijgen. Voor de ITers onder ons en Developers is de Nieuwe Cookie wet dus een mooie kans om bovenstaande oplossingen te ontwikkelen.