De “metaverse” is de algemene term voor een online netwerk waar mensen met elkaar kunnen verbinden via virtuele 3D-ruimtes op een interactieve manier. Gebruikers zullen deelnemen met virtual-reality (VR) brillen en krijgen een avatar waarmee ze kunnen rondkijken en rondlopen. Facebook wilt als bedrijf graag deelnemen aan de metaverse, maar dit betekend dus niet dat de metaverse ook van Facebook is.

Hoe onderscheidt de metaverse zich van het internet van nu?

Laten we even terug in de tijd gaan naar de eerste websites. Dit was het web 1.0 waarbij de komst van html websites intrad, waarbij je tekst en plaatjes op websites kon plaatsen en linken naar andere websites. Op dit moment leven we in het tijdperk van web 2.0, waarin veel meer interactie mogelijk is tussen gebruikers van het internet. Denk hierbij dus aan social media platforms zoals Facebook, Twitter en YouTube. Gebruikers kunnen hun content delen op deze platforms, echter wordt het altijd beheerd door een groot bedrijf. Dit brengt veel privacy problemen met zich mee: gebruikersdata kan namelijk worden verkocht voor het inzetten van advertenties. Dit is de voornaamste reden dat Facebook en Google zo groot en machtig zijn geworden en veel mensen vinden dit een probleem.

De metaverse zal de nieuwe generatie worden van online internetten: namelijk web 3.0. Het mooie van de metaverse is dat je stukjes van het internet zelf kan bezitten. Denk hierbij aan dingen zoals grond, valuta, avatars, kunst en muziek. Het stukje bezitten van internet is mogelijk gemaakt door de komst van blockchain en meer specifiek: Non-Fungible-Token (NFT) technologie. Deze technologie maakt het mogelijk om eigendom van digitale creaties bij te houden. Zo kan iemand bijvoorbeeld een muzieknummer op de metaverse plaatsen en het zo coderen dat als andere gebruikers het nummer kopen, de eigenaar van het nummer (de artiest) het geld krijgt. Niet een bedrijf als Spotify of een record label zitten hier tussen, het gaat direct naar de artiest van het nummer! Als dit nummer dan wordt doorverkocht aan iemand anders kan er bepaald zijn dat er weer een X percentage naar de artiest zal gaan. Om deze reden zullen muziek-, filmmakers en andere content creators geneigd zijn om alles te creëren in de metaverse, wat maakt dat hoogstwaarschijnlijk het gebruik hiervan snel zal toenemen.

Zoekmachines en de Metaverse

Maar hoe verandert de metaverse de manier van informatie zoeken op het internet? Als je een VR bril gebruikt dan is het lastig om daarbij zoektermen in te toetsen. Dit betekend dus waarschijnlijk dat zoekresultaten met behulp van stem zichtbaar zullen worden. Als je dit met een VR brilt doet dan zal aan de hand van het stembericht duidelijk moeten worden of de gebruiker navigatie, tekst of video resultaten wilt zien. Met behulp van oog tracering zou scrollen mogelijk gemaakt kunnen worden met een VR bril.

Ook is het waarschijnlijk dat net als bij het web 2.0 een keuze gemaakt kan worden door gebruikers welke zoekmachines ze kiezen. Aangezien er nog heel veel informatie op het web 2.0 beschikbaar is, zal waarschijnlijk deze informatie gebruikt worden door zoekmachines in de metaverse. Op lange termijn zal er waarschijnlijk een transitie plaatsvinden waarbij steeds meer content en informatie op de metaverse gemaakt zal worden.

BLIJF OP DE HOOGTE

Updates

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over de metaverse en meer online marketing trends in je inbox!

Volg jij ons al?