Eye-tracking is een optimalisatie strategie die hiervoor zou kunnen worden ingezet, een strategie die in het verleden alleen toegankelijk leek voor grote corporates omdat dit doorgaans hoge kosten met zich meebrengt. Echter is dit met de opkomst van artificial intelligence toegankelijker dan ooit. In dit blog laat ik zien hoe je AI kunt inzetten om je design on-page te optimaliseren, tevens kun je deze principes ook toepassen voor alle visuele touchpoints binnen de user journey.

Omdat we als individu dagelijks veel verschillende marketinguitingen te zien krijgen, zijn de eerste 3 tot 5 seconden van een interactie cruciaal. De eerste fase waarin de visuele analyse plaatsvindt, wordt de “pre-attentive processing phase” genoemd. Binnen deze tijdspanne zoekt ons brein naar een complex verband tussen de 5 belangrijkste visuele elementen waar we van nature door worden aangetrokken, namelijk:

  • Randen
  • Intensiteit
  • Rood / groen contrast 
  • Blauwe / geel contrast 
  • Gezichten

De complexe relatie tussen deze 5 elementen wordt geanalyseerd om te voorspellen waar onze ogen naartoe zullen worden getrokken. Door middel van AI ben je in staat om met 92% zekerheid te voorspellen welke elementen binnen je ontwerp de aandacht trekken en welke juist afleiden. 

In het voorbeeld van onze eigen homepage kun je zien dat gezichten bijna altijd (in 98% van de gevallen) de volledige aandacht trekken, De kijkrichting van deze gezichten kun je vervolgens gebruiken om te sturen naar een andere plek binnen het canvas.

Het tweede element dat in dit geval van belang is voor de gebruiker, is onze merknaam in de vorm van het logo. Deze moet waar worden genomen, zodat een gebruiker op een later moment eenvoudig terug moet kunnen navigeren naar onze website. 

Het volgende element dat binnen de eerste vijf seconden de aandacht moet trekken, is de propositie, het moet voor de gebruiker duidelijk zijn welke dienstverlening Blauwe Monsters aanbiedt. 

Na het doorlopen van de eerste drie aandachtspunten wil je de kijkrichting laten eindigen bij de call-to-action, om aan te zetten richting een (micro)conversie

Hotspots

Kijkvolgorde (gaze cueing) 

Heatmap

Artificial intelligence helpt enorm bij het optimaliseren van designs in de initiële ontwerpfase. Door snel te itereren, kun je een nieuwe aangepaste versie snel opnieuw laten analyseren om vervolgens met de 5 indicatoren met betrekking tot randen, intensiteit, rood / groen contrast, blauw / geel contrast en gezichten tot de gewenste visuele hiërarchie te komen. 

Waar kun je het voor inzetten? 

  • Webpagina’s
  • Verpakkingen
  • Print
  • Schappen
  • Outdoor uitingen
  • In-store uitingen
  • E-mail 
  • Overige visuele uitingen

Ben je benieuwd naar hoe jouw hero presteert? Neem contact met ons op voor een eerste vrijblijvende analyse.