Waarom User Generated Content zo belangrijk is 

Voor elk bedrijf is het belangrijk om goed te kijken naar de huidige online-marketingstrategie en na te denken of het inzetten van UGC van toegevoegde waarde kan zijn. Daarbij is het belangrijk om rekening te houden met de mogelijke negatieve effecten van UGC. Zo heb je als marketeer niet meer helemaal zelf de touwtjes in handen en kan het toepassen van UGC bij de consumenten in sommige gevallen zelfs irritatie oproepen onder de consumenten (zoals bijvoorbeeld een overschot aan selfie-campagnes) en zo dus zelfs juist een negatief effect hebben. 

In veel gevallen is het toepassen van UGC echter een waardevol marketinginstrument en kan het wonderen doen voor je branding en de engagement onder je publiek. Een studie van de Universiteit van Amsterdam heeft uitgewezen dat de consument in het online koop-oriëntatieproces websites bezoekt met daarop zowel Marketeer Generated Content (MGC) als websites met User Generated Content (UGC). Hieruit is gebleken dat beide soorten sites nagenoeg even belangrijk zijn in het koopproces van de klant. User Generated Content mag dus eigenlijk bij voorbaat al niet ontbreken. Naast het belang van het genereren van omzet heeft UGC nog een ander belangrijk doel; het zorgt namelijk voor een hogere mate van vertrouwen bij de klant en creëert een hechtere en loyalere band tussen klant en merk. Zo laat onderzoek van digitaal marketing bureau CXL zien dat User Generated Content vele malen effectiever is dan stock content. Zo ligt de CTR (click trough rate) bij User Generated Content maar liefst 2,5% hoger en lag de sign-up rate, of de conversie, van de bezoekers die een ‘echte’ foto zagen maar liefst 35% hoger dan de bezoekers die de algemene stock foto voorgeschoteld kregen. 

Een leuk voorbeeld van een bedrijf dat gebruik maakt van User Generated Content in hun communicatie is Nassau Paradise Island resort in de Bahamas, die vakantiekiekjes van reizigers gebruikt in hun online marketing uitingen. Zoals hieronder te zien is:

Het toepassen van UGC binnen je e-mail marketingstrategie kan een krachtige tool zijn om jouw klanten te bereiken en aan te sporen tot actie, mits het goed ingezet wordt. Zeker voor het tackelen van de meest voorkomende uitdagingen binnen e-mailmarketing, zoals: 

  • De engagement van de lezer. Hoe houd je de aandacht van de lezer vast en spoor je deze aan tot een actie (zoals doorklikken naar de webshop, een aanmelding voor de nieuwsbrief of zelfs een directe aankoop of boeking)? 
  • Het omzetten van abonnees naar klanten. Een grote database met veel adressen is natuurlijk mooi maar uiteindelijk wil je dat deze abonnees ook daadwerkelijk (weer) klant worden. 
  • Het creëren van een meer persoonlijke connectie of band tussen het merk/product en de klant. 

Het combineren van UGC en jouw e-mailmarketing strategie

Nu we weten hoe belangrijk het gebruik van UGC bij e-mailmarketing is, is de volgende stap het toepassen. Wat kan je nu doen om User Generated Content daadwerkelijk toe te passen in je e-mailmarketing strategie? Dit kan makkelijker zijn dan je denkt en hoeft zelfs niet heel kostbaar te zijn. Zo kan je gebruik maken van zogenaamde ‘hashtag-campagnes’. Hierbij gebruik je beelden van tevreden klanten die jouw product of merk tonen. In dit geval zet je dus je klant in als jouw advertentie. Dit kan vrij simpel door je klanten of gebruikers te vragen om een bepaalde # te gebruiken en een foto van zichzelf, met jouw product of merk, te posten op social media (zoals ook hierboven in het voorbeeld van Paradise Resort Nassau). Dit kan je doen in de vorm van een winactie of door het uitdelen van kortingscodes om klanten zo te stimuleren om een aankoop te doen en hiervan een post te maken. Deze content kan je vervolgens weer gebruiken in je e-mail marketing uitingen. Denk aan het wekelijks vertonen van de top-3 leukste posts die zijn binnenkomen in je nieuwsbrief. Op deze manier moedig je niet alleen je klanten aan om content te creëren, ook houd je ze hiermee gebonden aan het openen en lezen van je nieuwsbrieven. Het mooie van een dergelijke campagne is dat deze goed te combineren is met andere online marketing kanalen, wat natuurlijk weer heel gunstig is voor het bereik en interactie met je klanten. 

Wie niet vraagt…

Een nog directere manier om User Generated Content te creëren, is om erom te vragen. Dat klinkt misschien gek, maar het is effectief, snel en relatief goedkoop. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een campagne waarbij je je klanten vraagt om een foto in te sturen van zichzelf met jouw brand of product. Hier kan je natuurlijk verschillende thema’s aanhangen zoals; zomer, Kerst, Pasen enz. enz. Deze foto’s kan je wekelijks/maandelijks als onderdeel of rubriek in je nieuwsbrief onder de aandacht brengen. Uiteindelijk beloon je je klanten door bijvoorbeeld een van de inzenden uit te roepen tot winnaar, of door alle inzendingen een prijs of korting te geven. Een dergelijke campagne kan een hoop nieuwe abonnees opleveren en daarbij zorgen voor hogere conversies. Je lezers zullen namelijk elke keer nieuwsgierig zijn wie er die editie in je nieuwsbrief vertoont worden en dus sneller geneigd zijn om je e-mails te openen. 

Gebruik bestaande content

Zelf visuele content creëren voor je bedrijf is in vele gevallen kostbaar en tijdrovend. Waarom zou je dan geen gebruik maken van content die al gemaakt is door jouw eigen klanten? Klinkt logisch toch? Vaak wordt deze vorm van content echter over het hoofd gezien. Scroll daarom nog eens goed door jouw socialmediakanalen. Wie weet zit hier al meer goede content tussen dan je je realiseert. Het gebruik van deze content in marketing e-mails kan jouw boodschap net die extra persoonlijke touch geven waardoor de doelgroep zich beter met jouw merk identificeert. Vergeet in dat geval niet om via een bericht naar jouw klant even te checken of het gebruik van zijn/haar content akkoord is. Dit kan al zo simpel zijn als: ‘Bedankt voor je toffe foto/post! Wij willen deze foto graag gebruiken in onze nieuwsbrief. Vind je dat goed? Reageer dan even met #ok@-naambedrijf-. Hierdoor voelt jouw klant zich niet alleen gewaardeerd, ook vinden mensen het doorgaans leuk als hun post gebruikt wordt. 

Tip: probeer dit zelf eens te testen aan de hand van een a/b test. Waarbij je in versie A een product stockfoto gebruikt en in versie B een productfoto gemaakt door gebruikers en kijk op welke versie het meest geklikt wordt!

Een ander belangrijke opmerking die logisch klinkt maar vaak over het hoofd wordt gezien: promoot je e-mailmarketing lijst bij je volgers! Ondanks dat je doelgroep vaak sneller geneigd zal zijn om je te volgen op de beschikbare social media kanalen, dan is er natuurlijk nog geen reden waarom deze volgers niet ook onderdeel van je e-maillijst kunnen worden. Geef je volgers daarom altijd de mogelijkheid bij het doorklikken om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief. 

User Generated Content en e-mailmarketing gaan hand in hand

Vaak worden deze twee vormen van marketing gezien als twee hele verschillende onderdelen. Echter is juist het toepassen van UGC in je  e-mailmarketing strategie een ontzettend belangrijk middel. E-mail marketing is een van de meest effectieve manieren om jouw doelgroep, op specifieke momenten te bereiken met gepersonaliseerde content. Dit maakt het tot vandaag nog steeds de meest effectieve manier van online marketing. Denk nogmaals even aan de volgende opties die we hierboven hebben beschreven:

  • Gebruik unieke hashtags in de vorm van campagnes om het aantal abonnees te vergroten en de betrokkenheid van jouw volgers te vergroten. 
  • Laat je doelgroep jouw merk of product zien aan de hand van user content in plaats van stock content.
  • Maak gebruik van bestaande User Generated Content en zet deze in in jouw e-mailmarketing uitingen. 

Wat je doel ook is, van het verhogen van de interactie met de klant, of het verhogen van conversies, een goede e-mailmarketing strategie kan hieraan bijdragen. Hierbij kan elk van bovenstaande opties een opstapje zijn voor jouw bedrijf om de eerste stappen te zetten naar een succesvolle e-mailmarketing strategie. 

Wil je graag wat meer weten over hoe e-mailmarketing het beste ingezet kan worden voor jouw bedrijfsdoelstellingen? Neem dan gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.