Inhoudsopgave
Het optimaliseren van de product listings binnen verschillende marketplaces is een belangrijk onderdeel en dient maandelijks gedaan te worden, om zo het maximale te kunnen bereiken. Het optimaliseren helpt met het genereren van bezoekers naar de producten, wat betekent dat meer (potentiële) bezoekers over kunnen gaan tot een transactie. Het optimaliseren en onderhouden is dus een belangrijk onderdeel, maar hoe optimaliseer je de product listings? Met deze 3 tips kun je gemakkelijk en efficiënt aan de slag met het optimaliseren.
Tip 1. Helium 10
Helium 10 is een e-commerce tool dat speciaal gericht is op Amazon. Deze tool helpt onder meer met het beheren van producten, het identificeren van de trends die lopen en het vinden van belangrijke zoekwoorden. Het is een ideale tool om te gebruiken voor het optimaliseren van de product listings, omdat de tool helpt met het beoordelen van de producten die live staan. De producten worden beoordeeld met een schaal van 1 tot 10.
Volgens Helium 10 zijn er enkele punten die meegenomen moeten worden in de product listings. Zo moeten de producten beschikken over een brede selectie aan afbeeldingen, om de producten van meerdere kanten te laten zien. Er moeten minimaal 7 afbeeldingen beschikbaar zijn per product en minsten 1 van deze afbeeldingen moet bestaan uit een sfeerfoto, waar de producten worden vertoond met een persoon, om de daadwerkelijke grootte aan te duiden.
Platformen als Amazon hechten veel waarde aan de richtlijnen die er zijn. Zo mogen de titels van een product een maximaal aantal karakters hebben en Helium 10 helpt met het creëren van de juiste titels met de juiste hoeveelheid karakters. De optimale titel heeft gemiddeld 150 karakters.
Tip 2. Zoekwoorden onderzoek
Iedere marketplace heeft zijn eigen database en algoritme. De website wordt bezocht en op basis van het zoekwoord dat gebruikers in de zoekbalk invullen, worden de producten getoond die het best met de zoekwoorden overeenkomen. Daarom is zoekwoorden onderzoek belangrijk om te doen, zodat je het optimalisatieproces goed kan uitvoeren.
Er zijn verschillende marketplaces met hun eigen tool om zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Het doel van een zoekwoorden onderzoek is om het zoekvolume te achterhalen achter een specifiek zoekwoord. Zo heeft Bol.com zijn eigen tool die de zoektrends binnen Bol.com weet te achterhalen. Een platform als Amazon biedt niet de mogelijkheid om zoekwoorden onderzoek uit te voeren vanuit het platform. Daarom zijn er verschillende tools die kunnen helpen met het zoekwoorden onderzoek binnen Google, zoals Helium 10 en Ahrefs. Zorg er daarom voor dat je altijd de zoektrends naar boven haalt voor je begint met het optimaliseren van de product listings.
Tip 3. Unicode
Voor het optimaliseren van de product listings is het gebruik maken van unicode een handige manier om de USP’s van een product goed in beeld te brengen. Unicode biedt je de mogelijkheid om woorden wat prominenter in beeld te laten komen, wat direct wordt opgemerkt door de lezer. Het is daarom een ideale manier om de belangrijkste functies van een bepaald product in beeld te brengen, zodat de lezer in één opslag kan lezen wat de functies zijn. Unicode zorgt voor meer gebruiksgemak en efficiëntie. Gebruik Unicode daarom bij het maken van omschrijvingen van de product listings.
Blauwe Monsters helpt met het optimaliseren van de product listings
Binnen Blauwe Monsters is er een brede kennis omtrent marketplaces en het optimaliseren van de producten binnen deze marketplaces. Neem contact op met onze specialisten en krijg vrijblijvend advies. Onze marketplaces specialisten helpen je graag met het optimaliseren.