Maar hoe doe je dit nu precies en waar moet je allemaal op letten? Wat zorgt er nou voor dat door juist geoptimaliseerde afbeeldingen de pagina’s snel laden en hoe zorg je ervoor dat ook de afbeeldingen op de website goed ranken?  Lees gauw verder en ontdek hoe je zelf met het optimaliseren van afbeeldingen aan de slag kunt gaan!

1. Maak gebruik van unieke afbeeldingen

Deze eerste tip lijkt misschien een open deur, maar het is ontzettend belangrijk dat je de juiste aansprekende afbeeldingen gebruikt. Een goede eerste indruk is namelijk van groot belang omdat deze bij bezoekers blijft hangen. Daarbij zorgen leuke en relevante afbeeldingen ervoor dat een bezoeker als het ware getriggerd wordt om verder te lezen. Pas echter op met het gebruiken van afbeeldingen. Het komt namelijk voor dat een afbeelding een copyright bevat. Hierdoor mag je de afbeelding in kwestie niet zomaar gebruik van maken. Je kunt dit oplossen door gebruik te maken van websites zoals Pixabay. De afbeeldingen die je hier kunt downloaden zijn namelijk (meestal) rechtenvrij. Dit herken je aan de vermelding van “Creative Commons CC0”.

Let echter op dat je geen stock-afbeeldingen download die al overal op het internet opduiken. Hier wordt namelijk niemand meer enthousiast van. Kies in plaats daarvan voor originele aansprekende afbeeldingen en verbeter hiermee de gebruikerservaring. Ik raad aan om afbeeldingen zoals die van Pixabay of Unsplash alleen te gebruiken als het niet anders kan. Probeer liever zo veel mogelijk eigen kwalitatief hoogwaardige en originele afbeeldingen in te zetten.

2. Kies het juiste formaat afbeelding

Voordat je aan de slag gaat met het verwerken van afbeeldingen op jouw website is het verstandig eerst stil te staan bij het juiste formaat. Iedereen weet vast wel dat je uit ontzettend veel verschillende formaten voor afbeeldingen kunt kiezen. Desondanks zijn er een wel aantal beter geschikt voor op websites dan andere formaten. Kies voor één van de onderstaande formaten om er zeker van te zijn dat je goed zit:

  •  JPEG

JPEG is het bestandstype dat het meest terugkomt, omdat je dit bijna overal voor kunt gebruiken. Let echter op dat JPEG op het gebied van kwaliteit en een transparante achtergrond nogal wat te wensen over laat. Het JPEG-formaat is daarentegen wel weer heel geschikt voor compressie van afbeeldingen. Hoewel dit formaat iets is verouderd, is het formaat prima om te gebruiken voor op een website.

  •  PNG

Het modernere PNG-formaat is uitermate geschikt voor afbeeldingen die uit egale vlakken bestaan. Bovendien ondersteunt dit formaat transparante afbeeldingen en korte tekst beschrijvingen. Een nadeel hiervan is echter dat de bestandsgrootte groter kan uitvallen dan dat dit bij bijvoorbeeld JPEG het geval is. Ook wordt dit formaat nog niet overal even goed ondersteund.

  •  GIF (geschikt voor bewegende afbeeldingen en iconen)

Gebruik GIF-afbeeldingen alleen op het moment dat je gebruik wil maken van bewegende afbeeldingen zoals animaties of iconen. Gebruik dit formaat niet voor normale foto’s en afbeeldingen. Dit komt de kwaliteit namelijk niet ten goede.

3. Maak gebruik van een nette en duidelijke bestandsnaam

Als het aankomt op SEO, dan is het cruciaal om gebruik te maken van een nette en duidelijke bestandsnaam met daarin de belangrijkste zoekwoorden verwerkt. Voor een zoekmachine zoals Google is het belangrijk om via de bestandsnaam aan te geven wat het onderwerp van de afbeelding is. Doe je dit niet, dan begrijpt de zoekmachine niet precies waar de afbeelding over gaat. Hierdoor help je Google vervolgens dus niet om het crawlen van de afbeelding zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Ik kom bijvoorbeeld maar al te vaak afbeeldingen tegen waarvan de bestandsnaam benoemd is als “_0D2C4.jpg” in plaats van dat het zoekwoord hierin is verwerkt. Sla een afbeelding in zo’n geval bijvoorbeeld op als “seo_optimalisatie_afbeelding.jpg”. Let erop dat je nooit spaties gebruikt in de bestandsnaam en maak gebruik van eventuele serienummers.

4. Voeg altijd een SEO geoptimaliseerde Alt-tekst aan een afbeelding toe

Een Alt-tekst of Alt-tag wordt gebruikt om de context van de afbeelding te beschrijven. Zoekmachines kunnen een afbeelding op zichzelf niet lezen. Daarom kijken ze onder andere naar de Alt-tekst van een afbeelding om te bepalen waar een afbeelding over gaat. Het toevoegen van een Alt-tekst aan een afbeelding is hierdoor onderdeel van On-page SEO. Bovendien draagt het invullen ervan bij aan de algehele SEO-strategie. Een juiste Alt-tekst geeft Google namelijk de benodigde informatie over het onderwerp van de afbeelding. Vervolgens kan Google bepalen welke afbeelding het best past en dus getoond wordt bij de zoekopdracht van de gebruiker.

Een juiste Alt-tekst zorgt ervoor dat naast Google ook een gebruiker ziet wat het onderwerp is van een afbeelding. Bijvoorbeeld op het moment dat een afbeelding niet laadt zoals deze zou moeten laden. Een goede Alt-tekst is niet te lang en bevat in ieder geval het belangrijkste zoekwoord waar de afbeelding over gaat. Voor een kleding webshop is dit bijvoorbeeld: “heren zwembroek blauw gestreept”.

5. Let op de bestandsgrootte van de afbeelding

Het is belangrijk om de afbeeldingen op een website zo veel mogelijk te optimaliseren (en de bestandsgrootte dus te verkleinen), zonder dat de kwaliteit van de afbeelding hierdoor wordt beïnvloed. Een minieme bestandsgrootte draagt immers bij aan een snellere laadtijd van de afbeelding en dus de pagina van een website waarop deze afbeelding staat. Hierdoor wordt de gebruikerservaring verbeterd. Bovendien ziet Google dit als een hele belangrijke indicator, hetgeen bijdraagt aan een hoge SEO-score. Gebruik voor het verkleinen van afbeeldingen een fotobewerkingsprogramma en experimenteer met de minimale bestandsgrootte van een afbeelding zonder dat dit dus de kwaliteit van de afbeelding ten kwade komt. Maak snel gebruik van Compressor websites of gebruik bijvoorbeeld één van de vele WordPress Plug-ins om afbeeldingen te comprimeren.

Figuur 1: Afbeeldingen comprimeren via compressor.io

Ben je benieuwd of de afbeeldingen op jouw website geoptimaliseerd dienen te worden? Maak dan bijvoorbeeld gebruik van de Page Speed Insights tool van Google en ontdek waar jij mogelijke verbeteringen kunt doorvoeren. Deze tool biedt vele handige inzichten om jouw on-page SEO waaronder de optimalisatie van afbeeldingen te verbeteren.

6. Voeg ondertitels toe aan de afbeeldingen

Op het moment dat afbeeldingen op een website een informatieve functie hebben, dan is het verstandig om hier ondertitels aan toe te voegen. Afbeeldingen trekken namelijk de aandacht van de bezoeker. Daarom is het een mooie kans om via ondertitels de lezer een idee te geven van waar de afbeeldingen (en dus de tekst) over gaan. Zorg ervoor dat je hier geen hele lappen tekst aan besteedt, een korte bondige ondertitel is voldoende.

7. Controleer de pagina titel en meta omschrijving

Op het moment dat iemand een zoekopdracht intypt bij “Google-afbeeldingen” genereert Google automatisch een titel en snippet om zo elk resultaat toe te lichten. Bezoekers worden op deze manier geholpen om te bepalen of ze op het resultaat klikken of niet. Het wordt nog wel eens vergeten hier aandacht aan te besteden, maar Google houdt hier dus wel degelijk rekening mee. Ben je benieuwd hoe je precies te werk moet gaan? Lees hiervoor de tips van Google zelf: “Create good titles and snippets in Search Results

8. Maak afbeeldingen mobielvriendelijk

Het is altijd raadzaam om jouw website mobielvriendelijk in te richten. Dit zorgt ervoor dat je website ook voor mobiele gebruikers makkelijk te gebruiken valt. Het mobielvriendelijk inrichten van een website draagt ook bij aan het verlagen van de Bounce Rate en verhogen van de conversies. Ben je benieuwd wat je nu moet doen om ervoor te zorgen dat mobiele gebruikers moeiteloos door jouw website kunnen navigeren? Dit los je eigenlijk heel gemakkelijk op door responsieve afbeeldingen te creëren. Dat betekent dat de afbeeldingen in grootte kunnen veranderen op het moment dat er gebruik wordt gemaakt van een ander soort apparaat zoals een mobiel. De grootte van de afbeelding past zich dus automatisch aan, afhankelijk van het apparaat waarmee een bezoeker een website bezoekt.

9. Voeg de afbeeldingen toe aan de Sitemap

De laatste tip die ik zou willen aanraden is om afbeeldingen toe te voegen aan de Sitemap van de website. Er zijn verschillende manieren waarop je afbeeldingen kunt toevoegen aan een Sitemap. In WordPress kun je bijvoorbeeld dit heel gemakkelijk via onder andere de Yoast Plugin doen. Het maakt in principe niet zo veel uit op welke manier je het doet, als de afbeeldingen er maar in komen te staan. De kans dat zoekmachines de afbeeldingen crawlen en indexeren wordt namelijk enorm vergroot op het moment dat deze ook netjes in de Sitemap zijn opgenomen. Vervolgens vergroot dit weer de kans op het aantrekken van grotere aantallen bezoekers naar de website.

Zoals je zojuist hebt gelezen zijn er dus verschillende manieren waarop je de On-page SEO met betrekking tot het optimaliseren van afbeeldingen kunt verbeteren. Neem de hierboven genoemde stappen rustig door en neem de tijd om de stappen ook op jouw eigen website door te voeren. Het SEO optimaliseren van afbeeldingen behoort tot de basis van het uitwerken van een juiste SEO-strategie.

Kom je er niet uit of heb je behoefte om eens te sparren over hoe wij jou hiermee kunnen helpen? Neem dan contact op met één van onze Blauwe Monsters en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen!