Inhoudsopgave

Waar denkt iemand aan bij het zien van jouw merk? Met een goede branding campagne creëer je vraag/naamsbekendheid voor jouw merk en kan je je onderscheiden van de concurrent. Maar waarom en in welke fase kan je deze online branding campagnes het beste inzetten?

Waarom Branding?

Je wilt natuurlijk het liefst dat mensen direct jouw merknaam in de zoekmachine intypen of direct naar jouw website gaan om tot conversie over te gaan, maar wat nou als dit in de praktijk te weinig voorkomt en er te weinig potentiële klanten op jouw website komen? Daarom hieronder 4 redenen om direct te starten met branding campagnes:

  1. Zoekvolume op eigen merknaam is laag ten opzichte van de concurrentie;
  2. Marktaandeel vergroten en/of nieuwe markten bereiken met bijvoorbeeld nieuwe producten en/of diensten;
  3. Merk imago veranderen en/of de connectie met de doelgroep versterken;
  4. Branding zorgt voor bewustzijn en kan je helpen te onderscheiden.

Branding in de customer journey

Vaak zijn branding campagnes gericht aan mensen die nog niet bekend zijn met jouw merk (bovenin de marketing funnel), maar je kan ook een boodschap delen aan potentiële klanten die al wel bekend zijn met jouw merk of diensten. In grote lijnen zullen (potentiële) klanten tussen drie fasen bewegen:

  1. Bewustwording – Branding voor eerste connectie en onderscheiding van de concurrentie;
  2. Overweging – Bijvoorbeeld aanbevelingen van producten of diensten;
  3. Conversie – Versterk de band met bestaande klanten.

Online branding campagnes: Display & video ads

Iedereen is wel bekend met reclame op websites die je bezoekt, zoals op NU.nl of YouTube. De uitingen en display/video creatives zijn hier natuurlijk van groot belang, waarom is dit kanaal juist zo efficiënt?

  • Steeds meer mogelijkheden om resultaten te meten; 
  • Grote hoeveelheid aan targeting mogelijkheden; 
  • Een groot bereik via relevante websites en het YouTube platform;
  • Beeld zegt meer dan 1000 woorden. Met name video is zeer geschikt om een boodschap over te brengen.

Wanneer is een branding campagne succesvol?

Wanneer is de online branding campagne geslaagd en wat krijg je ervoor terug?

  • Bedenk een heldere boodschap en doelstelling per klantfase in de marketing funnel;
  • Meet alles goed door, maak bijvoorbeeld doelgroeplijsten aan van je video campagne. Iedereen die zo’n video heeft gezien, kan je onderaan de funnel opvangen om indirect het aantal conversies een boost te geven.
  • Een zoekvolume stijging op branded termen en een stijging van conversies via branded termen.

Tenslotte, adverteer op je eigen merknaam (zeker als concurrenten dit ook doen) om meer inzicht te krijgen op conversies via branded verkeer. De kosten zijn hier over het algemeen erg laag en je hebt eenvoudig de eerste plek in de zoekresultaten van de zoekmachine te pakken!

Starten met branding campagnes? Neem vrijblijvend contact op voor een gratis eerste advies.