Inhoudsopgave

Hoe begin je met internationale SEO? Als je wilt beginnen met het in handen krijgen van jouw content in Duitsland, India, China, Brazilië, Japan, Spaanstalige landen of andere gebieden, wat zijn dan de methoden of bronnen om daarmee aan de slag te gaan?

Er zijn veel manieren om internationale SEO te benaderen en hierdoor ook veel fouten om te vermijden. Je wilt jouw bedrijf uitbreiden naar nieuwe markten of landen maar niet de grenzen opzoeken van Black Hat SEO. In dit artikel ontdek je daarom een vijftal tips om op een gedegen manier jouw internationale SEO aan te pakken.

1. Expansie wel of niet wenselijk?

Het eerste waar je rekening mee moet houden is: is expansie eigenlijk wel wenselijk? Ja, er zijn mensen over de hele wereld. De complete markt is veel groter dan enkel de Nederlandse markt, de Engelse markt of de Verenigde Staten. Voordat je gaat denken aan wereldwijde expansie, is het echter eerst belangrijk om te begrijpen waar jouw klanten vandaan komen. Vervolgens ga je onderzoeken of er wel voldoende handel voor je is binnen die markt. Alleen uitbreiden omdat een markt veel mensen heeft of omdat het land van de markt in kwestie een fatsoenlijk bruto binnenlands product (bbp) heeft, is soms niet genoeg. Als dit niet het geval is en er inderdaad te weinig handel voor jouw bedrijf is, dan zou je niet moeten overwegen om nu uit te breiden.

Een andere veelvoorkomende misstap is dat veel ondernemers te vroeg willen uitbreiden. Deze bedrijven zijn op zoek naar internationale expansie, maar doen het nog niet goed in de markt binnen de regio waar ze zich bevinden. Probeer altijd eerst jouw eigen regio te domineren of het gedeelte van de markt te pakken voordat je de stap zet naar internationale expansie. Vanaf zo’n uitstekende positie kun je namelijk gemakkelijker uitbreiden.

Is internationale expansie voor jouw bedrijf de juiste stap? Dan is het verstandig om achter de regio’s aan te gaan waarvan je weet dat er klanten én genoeg inkomsten voor jouw bedrijf zullen zijn. Jouw bedrijf uitbreiden naar nieuwe markten of landen gaat hoe dan ook gepaard met veel kosten en een investering. Bovendien wil je niet over de grenzen gaan van jouw afgebakende budget.

2. Content handmatig vertalen

Wanneer je jouw bedrijf over de grens uitbreidt, dan moet jouw website de juiste content bevatten. Er zijn veel verschillende regio’s en landen die je door middel van content marketing kunt targeten. Daarvoor is het wel belangrijk om te weten is dat je jouw huidige content handmatig moet vertalen. Wanneer je gewoon een tool gebruikt, zoals Google Translate, dan wordt de content automatisch vertaald. Zodra een potentiële klant naar jouw website komt en je hebt de content vertaald in de taal van de bezoeker, wat denk je dat er zal gebeuren met de automatische vertaling?

Twee dingen. Waarschijnlijk gaan bezoekers uit het buitenland je e-mailen over gekke dingen die beschreven staan op de website. Ten tweede is de kans groot dat jouw bounce percentage door het dak gaat. Beide situaties wil je vanzelfsprekend voorkomen. Sinds de welbekende Panda Update kijkt Google namelijk veel meer naar inhoudskwaliteit, gebruikersstatistieken, bounce percentages. Sindsdien zijn er veel algoritme-updates geweest, zoals RankBrain, die soortgelijke algoritmewijzigingen omvatten. Als jouw bounce percentage dus erg hoog is en jouw gebruikersstatistieken slecht omdat je jouw content automatisch hebt vertaald via tooling, dan zal dit een nadelig effect hebben op jouw posities in de zoekresultaten.

Kortom, vertaal jouw content altijd handmatig om dit soort situaties te voorkomen. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen. Je kunt mensen vinden die je hierbij kunnen helpen via plekken zoals Upwork of werf mensen in de regio waarin je wilt uitbreiden. Vervolgens zorgen zij voor kwalitatieve, handmatige vertalingen.

3. Autoriteit opbouwen

De volgende stap is om naamsbekendheid en zichtbaarheid te genereren in de desbetreffende regio. Zo kun je beginnen met het opbouwen van kwalitatieve backlinks en social shares, zodat je online beter zichtbaar wordt voor jouw publiek. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer je internationaal met jouw website autoriteit wilt opbouwen en zichtbaarheid verkrijgen, dan lukt dat niet met snelle en goedkope Black Hat SEO-technieken. Enige investering is dus vereist om de gewenste autoriteit op te bouwen. Daarom is tip 1 zo belangrijk. Alleen als je zeker weet dat deze regio’s uiteindelijk inkomsten voor jou en jouw bedrijf kunnen genereren, dan kun je overwegen uit te breiden. Kijk bijvoorbeeld of je al klanten uit deze regio’s krijgt. Dan heb je namelijk al een startpunt waaruit je jouw autoriteit kunt opbouwen.

4. Hreflang gebruiken

Een ander belangrijk aspect van internationale SEO is het gebruik van de Hreflang-tag. Dit valt onder de noemer ‘technische SEO’. Het correct instellen van de Hreflang-tag is belangrijk wanneer je meerdere websites of pagina’s binnen een website hebt in meerdere talen. De Hreflang-tag is namelijk bedoeld om Google te laten weten in welke taal de content is geschreven en op welke regio de content is gericht. Dit stukje code zegt in feite tegen Google: “Hé, dit is Engelse inhoud.” Of: “Hier heb je Spaanse inhoud specifiek gericht op Mexico.” Je wilt er dus voor zorgen dat je gebruikt maakt van Hreflang-tags om Google te vertellen waarvoor die inhoud relevant is.

5. Aftasten met Pay-Per-Click

De laatste tip die ik je meegeef heeft betrekking op een ander belangrijk onderdeel dat eigenlijk niet direct iets met SEO te maken heeft. Het is namelijk een slim idee om te beginnen met wat tests te runnen via Pay-Per-Click in die regio’s. Hierdoor kun je inzichtelijk maken of het überhaupt de moeite waard is om naar die regio’s uit te breiden. Je kunt zelfs targeting op Facebook doen en Ads binnen die regio runnen. Door het runnen en testen van SEA campagnes kun je snel zien of er leads en mogelijke sales zijn. Bovendien ligt adverteren altijd in het verlengde van een grotere, organische strategie.