Inhoudsopgave
De afgelopen maanden is Google flink actief geweest om hun mobile-first index verder uit te rollen. Het is een beetje cliché om steeds maar te roepen dat een goede mobiele site belangrijker wordt, maar Google heeft nu officieel bevestigd dat zij actief een de slag zijn gegaan met hun mobile-first index.
Logisch gevolg van het feit dat we met onze mobiel inmiddels meer online zijn dan op onze desktop en dat het aantal zoekopdrachten op de mobiel het aantal op de desktop voorbij is gegaan. Deze ontwikkelingen kunnen uiteraard gevolgen hebben voor je ranking op de mobiel. En dus is het de hoogste tijd om hier wat aandacht aan te besteden en op in te spelen. Zo kan deze ontwikkeling in je voordeel gaan werken. Lees daarom in deze tip van ons hoe je je hier simpel op kunt voorbereiden.
Hoe werkt de mobile first index precies
Kort geleden werden de zoekresultaten in Google nog samengesteld op basis van de desktopversie van een website. Ook voor mobiel was dit het uitgangspunt. De mobile first index neemt, zoals de naam al doet vermoeden, de mobiele versie als uitgangspunt. Dit kan echt de mobiele versie zijn of de mobiel vriendelijke versie. Je kunt niet zeggen dat één van de twee beter is. Het gaat Google erom dat ze de mobiele zoekers een zo goed mogelijke ervaring bieden. Heb je geen mobielvriendelijke variant dan betekent dat je in de Mobile-first index op een bepaalde zoekpositie waarschijnlijk een lagere positie zult hebben dan op de desktop. Google gebruikt dus bij de mobile-first index een ander algoritme waarbij de mobiele website en de mobielvriendelijke websites dus beter scoren, maar waarbij het overigens dus wel zo is dat desktopversies wel geïndexeerd worden.
Hoe kan ik aan de slag gaan met de mobielvriendelijkheid van mijn website?
Google zou Google niet zijn als ze geen tool zouden hebben ontwikkeld waarmee jij als website eigenaar geholpen wordt om de mobielvriendelijkheid van je website in beeld te brengen. Er zijn overigens meer tools die naar mobielvriendelijkheid kijken, maar de tool van Google is prima om een 1e beeld te hebben waarmee je aan de slag kunt gaan. Als je de URL van de betreffende pagina’s invult geeft deze tool een eerste inzicht in of je website op de mobiel prettig leesbaar is. Daarnaast geeft deze tool in een aantal gevallen issues die een negatieve uitwerking hebben op de mobielvriendelijkheid van je website. Zodoende heb je met de uitkomst van deze tool inzicht in wat je kunt aanpakken om de mobielvriendelijkheid van je website te verbeteren.
Aspecten die de mobielvriendelijkheid verbeteren
Responsive webdesign
Responsive houdt in dat de pagina zich aanpast op het apparaat waarmee de betreffende pagina opgeroepen wordt. Bij nieuwe website zeker in WordPress gebouwd is dit eigenlijk standaard het geval. Het zorgt er dus voor dat op het betreffende apparaat de meest gebruikersvriendelijke vertoning wordt weergegeven.
Verbeter de laadtijden
Met je mobiel is er niet altijd een snelle Wifi verbinding tot je beschikking. Je moet dan altijd de minder snelle mobiele verbinding gebruiken. Hierom weegt Google bij de Mobile-first index de laadsnelheid zwaarder mee. Een optimaal mobiel gebruik houdt ook in dat de pagina die je oproept snel laadt op een mobiele internetverbinding. In een eerdere tip gaven we al aan hoe je kunt werken aan een betere laadtijd van je website.
AMP
AMP is een echte mobiele variant van je website. Vaak hebben blog of artikelenwebsites een dergelijke variant. Als je hierover meer wil weten dan kun je daar in deze tip meer over lezen.
Samengevat zijn dit de drie aspecten die kunnen helpen om de mobielvriendelijkheid te verbeteren en die ervoor zorgen dat je inspeelt op de mobile-first index ontwikkeling van Google. Om te testen of je website volledig SEO geoptimaliseerd is heeft Blauwe Monsters een blog geschreven over hoe je het beste een SEO check uitvoert.