Het belang van interne links voor SEO

Naast het feit dat interne links zorgen voor een soepele navigatie door de website voor de bezoekers, sturen ze ook belangrijke linkwaarde door binnen je website. Hoe beter verschillende pagina’s met elkaar verbonden zijn, hoe meer waarde een pagina heeft en uiteindelijk hoe beter de pagina rankt in de zoekmachine. Interne links zijn met andere woorden een signaal voor de zoekmachine om de relevantie van een pagina te bepalen. Stuur je geen interne links naar een pagina? Dan zal de zoekmachine deze pagina vrijwel niet kunnen bereiken en daardoor beoordelen als onbelangrijk. 

Er zijn twee type interne links die je kunt toepassen, namelijk module links en interne links in de content. Module links zijn mogelijk in verschillende elementen binnen de website, zoals een menubalk, footer of filter. Deze links zijn bedoeld voor een prettige gebruikerservaring, maar zoekmachine bots volgen deze links ook. Daarnaast kun je in de content ook interne links plaatsen met een uitgaande link op bepaalde woorden (anchor texts). Denk bijvoorbeeld aan een geschreven blog met een doorverwijzing naar productpagina’s of een categoriepagina waarin je doorlinkt naar subcategorieën. Juist met deze manier kun je veel winnen, omdat je signalen van relevantie afgeeft aan de zoekmachine. 

Tip 1. Te veel intern linken is NIET schadelijk voor je rankings

Te veel intern linken is geen probleem, zolang de links relevant zijn is het aantal niet belangrijk. In de guidelines van Google vinden we hierover terug:

“Limit the number of links on a page to a reasonable number (a few thousand at most).”

Als antwoord op de vragen vanuit de community heeft Google via John Mueller (Google Webmaster Trends Analyst) nogmaals aangegeven dat het aantal uitgaande links geen invloed heeft op de rankings. Mocht je dit wel ooit geconstateerd hebben? Als dit negatief is, dan zit het probleem meestal dieper. Denk hierbij aan het ontbreken van kwalitatief goede en relevante content. 

Tip 2. Het gebruik van een relevante anchor text is belangrijk

Een anchor text is de klikbare tekst die gebruikt wordt om de uitgaande link op te plaatsen. Veel SEO marketeers kennen het belang van anchors in content en linkbuilding. 

Kijkt Google echt naar die anchors die gebruikt worden?

Het antwoord is ja, want anchors zorgen voor bruikbare context in wat het belang is van de interne link. Maar een goede SEO-strategie is hierbij wel de basis. Een anchor text die linkt naar een pagina moet ook van toepassing zijn op die pagina. Dat betekent dat deze anchor, variaties of gerelateerde woorden en onderwerpen terug moeten komen op dezelfde pagina. Het moet relevant zijn dat deze anchor text gebruikt wordt om door te verwijzen naar die ene pagina binnen de website. 

Tip 3. Gebruik niet dezelfde anchor text als je naar andere pagina’s linkt

Een belangrijk doel van interne links is om de zoekmachine te helpen met het begrijpen van de inhoud van je website. Hoe beter de zoekmachine dit begrijpt, hoe relevanter de resultaten worden in de zoekmachine. 

Natuurlijk komt het vaak voor dat dezelfde anchor text naar meerdere pagina’s linkt, omdat je vaak vanaf verschillende pagina’s naar een andere pagina linkt. Het is daarom slim om je interne linkstructuur regelmatig in kaart te brengen en eventueel kleine aanpassingen te doen. 

Tip 4. Links in de footer hebben minder waarde dan in de body content

We weten natuurlijk niet wat het exacte verschil is in waarde van body content links en footer links, maar footer links zijn nog steeds waardevol. Je kunt ze goed gebruiken om belangrijke pagina’s te vermelden op je website. Zo wordt de footer vaak gebruikt voor een stukje contactinformatie, voorwaarden en andere informatie. 

Ook kun je de footer goed gebruiken om de click depth te verlagen, omdat de footer altijd getoond wordt. Click depth is het aantal kliks dat je nodig hebt om een bepaalde pagina binnen een website te bereiken. 

Tip 5. Gebruik het nofollow attribuut niet voor interne links

Het nofollow attribuut is één van de instructies die we kunnen geven aan de zoekmachine als onderdeel van je SEO-strategie. In de code staat de link dan als rel=nofollow weergeven. Je geeft hiermee aan dat de link niet gevolgd mag worden. Je zegt hiermee tegen de zoekmachine: ik wil niet dat er linkwaarde wordt doorgegeven via deze link, want deze pagina heeft geen waarde voor mij. Dit betekent niet dat de pagina niet geïndexeerd kan worden, want de pagina is misschien via andere links zonder nofollow attribuut wel bereikbaar. Wil je een pagina niet laten indexeren? Gebruik dan noindex

Tip 6. Hou rekening met de click depth binnen je website

Het aantal kliks dat nodig is om een pagina binnen een website te bereiken moet tot het minimum beperkt blijven. Het is vanuit gebruikerservaring van je website ook een logische gedachte. John Mueller heeft zelfs aangegeven dat click depth belangrijker is dan de opbouw van je URL-structuur, maar hij noemt geen specifiek getal voor het aantal kliks. Een vuistregel waar veel SEO-specialisten vanuit gaan is maximaal 3 of 4 kliks. Als je dit kunt aanhouden, dan weet je zeker dat alle pagina’s goed bereikbaar zijn binnen de website. 

Tip 7. Voorkom dat je linkt naar onbelangrijke pagina’s

Linken naar onbelangrijke pagina’s kan jouw crawl budget verspillen. Het crawl budget is het aantal pagina’s dat de Googlebot gaat crawlen. Het budget wordt gebaseerd op de crawl rate limit. Dit limiet gaat omhoog als de website snel reageert en er meer connecties gebruikt kunnen worden. Als de website langzaam wordt en veel server errors bevat, dan gaat het limiet weer omlaag. 

Een technische analyse maken van je website kan helpen om je website zoveel mogelijk op te schonen, zodat je website uiteindelijk alleen nog relevante interne links bevat. Denk hierbij aan het maken of verwijderen van gebroken links.

Tip 8. Maak gebruik van sitemaps

Een kaart bij de hand is altijd handig toch? Dit is met name heel belangrijk voor websites met veel pagina’s. Bijvoorbeeld webshops met een groot aanbod in verschillende categorieën. Ook kleinere websites kunnen goed gebruik maken van sitemaps. Een HTML-sitemap is een pagina waarop alle subpagina’s van de website te vinden zijn. Het is dus eigenlijk een overzichtspagina of navigatiepagina. De HTML-sitemap is bedoeld voor je website bezoekers. Met deze pagina geef je in een 1-klik navigatie weer hoe de website structuur in elkaar zit. 

De XML-sitemap is bedoeld voor je zoekmachine en ook deze is van belang. Elke website moet een XML-sitemap hebben. Zorg er dan ook voor dat alle nieuwe pagina’s en pagina’s met een update worden opgenomen in de XML-sitemap, samen met de laatste aanpassingsdatum.

Tip 9. Maak geen gebruik van ‘klik hier’ of ‘lees meer’ als anchor text

Google heeft al meer dan eens in een blog verteld dat het belangrijk is om gebruik te maken van woorden als anchor text die relevant zijn voor de bestemmingspagina. De achterliggende gedachte is namelijk dat je de websitebezoeker anders geen idee geeft waar de bestemmingspagina van de interne link over gaat. Aandacht geven aan het kiezen van de juiste anchor text kan zowel website bezoekers als Google helpen om beter te navigeren op je website.

Tip 10. Voeg breadcrumbs toe aan je website

Je ziet ze waarschijnlijk al vaak voorbij komen op websites. Doorgaans zie je bovenaan de pagina een opvolging van de pagina’s volgens de interne website structuur. Zit je bijvoorbeeld in de categorie jassen van een bepaald kledingmerk? Dan zie je dat op die manier terug in de breadcrumbs. Google benoemt breadcrumbs nadrukkelijk als best practice, omdat het bezoekers de mogelijkheid geeft om snel heen en weer te navigeren.

Tip: gebruik structured data zodat breadcrumbs ook getoond kunnen worden in zoekresultaten.

Hulp nodig?

Voor het schrijven van deze gids heb ik gebruik gemaakt van veel bronnen die vanuit Google zelf komen. Vaak denken we dat Google heel terughoudend is met het vrijgeven van informatie, maar dat valt erg mee. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij de Google Webmasters Central Blog. Zij zijn ook actief op Youtube

Bij Blauwe Monsters is de interne linkstructuur altijd een vast onderdeel in de SEO-strategie. Je kunt dan denken aan het van A tot Z uitvoeren en monitoren van een strategie, maar ook het optimaliseren van individuele pagina’s behoort tot de planning. Heb je wat hulp nodig? Neem dan eens contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We beantwoorden graag je vragen en bekijken waar we je mee kunnen helpen.