Voor vrijblijvend advies bel 020 – 89 326 56
Als je besluit om over de grens te verkopen, is het verstandig om eerst onderzoek te verrichten hoe je dit het best zou kunnen doen. Een van die mogelijkheden zijn de marketplaces. Door de bekendheid van deze platformen ontvangen zij duizenden tot wel miljoenen bezoekers per maand op hun website. Jij als ondernemer kan daarvan profiteren. Veel partijen kiezen om te starten met verkopen op Amazon Duitsland. Amazon is een groot platform met veel regels en relatief weinig service voor verkopers. Het is daarom soms moeilijk om contact met ze te krijgen.
Het is daarom verstandiger om wat kleiner te beginnen en ervaring op te doen van de Duitse markt en de Duitse consument door met een kleiner platform te beginnen, zoals Kaufland. Kaufland is als Marketplace zich sterk aan het ontwikkelen en ontvangt graag nieuwe verkopers op hun platform. Met commissies tussen de 7% en de 12.5% gaan zij de concurrentie aan met platformen als Amazon en Ebay in Duitsland.
Kaufland is een relatief nieuw platform. Het websiteverkeer dat Kaufland ontvangt, is voor 90% afkomstig uit Duitsland. Wanneer jij als verkoper een magazijn in Duitsland hebt, dan kun je leveren aan andere landen. Momenteel biedt Kaufland nog geen mogelijkheden om de fulfilment te doen op de manier zoals Bol.com en Amazon dit kunnen verzorgen. Dit gaat in de toekomst wel veranderen. Ook hebben zij de ambities om te internationaliseren en is de kans dus groot dat zij in de toekomst Kaufland lanceren in andere landen. Om daarvan te kunnen profiteren, is het verstandig om tijdig in te stappen en ervaring op te doen.
Doordat Kaufland nog relatief klein is, kunnen zij meer service leveren aan hun verkopers. Wanneer er problemen optreden met klanten, wordt er eerst contact gezocht met Kaufland. Zij nemen vervolgens contact op met de verkoper, meestal per e-mail. Hierdoor is er nauwer contact en kunnen problemen makkelijker verholpen worden. Ook met leveringsproblemen denkt Kaufland graag met je mee om dit proces te verbeteren of om problemen te voorkomen.
De onboarding met Kaufland kan geautomatiseerd worden met verschillende tools, zoals ProductFlow, EffectConnect of Channable. Zo kunnen processen bewaakt worden en kan de verkoop gelinkt worden aan jouw CMS-systeem.
Net als bij Amazon en Bol.com biedt Kaufland de mogelijkheid om te adverteren binnen het platform. Dit werkt op dezelfde wijze als Bol.com. Zij maken namelijk gebruik van hetzelfde advertentiesysteem. Hierdoor kun je jouw producten boosten om de verkoop te stimuleren. Daarnaast biedt Kaufland ook de mogelijkheid om in de fysieke brochure geadverteerd te worden die wordt bezorgd bij Duitse huishoudens. Kaufland zorgt ervoor dat wanneer je meedraait binnen het platform, je ook binnen Google Shopping vindbaar bent. Hierdoor worden verkoopmogelijkheden vergroot en hoef je niet direct zelf aan de slag met Google Shopping in Duitsland.
Kaufland is voornamelijk sterk in de volgende categorieën:
Consumer electronics
Home & Living
Meubels
Tuin & Outdoor
Decoratie
Uiteindelijk hebben zij de wens uitgesproken om actief te verkopen in alle denkbare categorieën, met zowel goedkope als high-end producten. Daarom ontvangen zij graag nieuwe verkopers op hun platform.
Er zijn veel mogelijkheden en het platform blijft zich ontwikkelen met grote ambities. Ben jij klaar om de Duitse markt te betreden via Kaufland? Neem contact op met onze Marketplaces Specialisten en start vandaag met verkopen op Kaufland!