Inhoudsopgave
Google heeft jarenlang miljarden euro's aan Apple betaald om de standaard zoekmachine op de safari webbrowser van Apple te zijn. Een deel van het succes van Google's (mobiele) zoekopdrachten is dan ook te wijten aan dit privilege. Echter, er zijn aanwijzingen dat Apple misschien zelf een zoekamchine aan het bouwen is. Hiermee gaat Apple de strijd aan met Google en dit keer voor het 'echie'.
Wat zijn de aanwijzingen voor Apple Search?
Er zijn een aantal concrete bewijzen te vinden die de ontwikkeling van Apple Search ondersteunen. Zo heeft Apple onlangs veel vacatures geplaatst voor ‘zoekmachine engineers’. Daarnaast is het een feit dat Spotlight Search in iOS 14 niet meer de nadruk legt op Google zoekresultaten of deze zelfs volledig negeert. De zoekresultaten brengen je namelijk steeds vaker direct naar de website.
Applebot
Tevens is er steeds meer activiteit rond de webcrawler van Applebot. Dit is de bot die pagina’s indexeert en zorgt voor de resultaten van Spotlight en Siri. De Applebot support pagina is reeds aangevuld met nieuwe informatie over hoe de resultaten worden gerangschikt. Ook is de Applebot vaker websites gaan crawlen.
Antitrustbeleid
Er is de laatste tijd veel gedoe geweest rondom het antitrustbeleid van zoekmachines. Zo werd Google gedwongen om nieuwe Android gebruikers zelf een standaard zoekmachine te laten kiezen. De achterliggende gedachte is dat de gebruikers dan de mogelijkheid krijgen om een alternatief voor Google te kiezen en dat het marktaandeel van rivalen wordt vergroot. Dit betekent natuurlijk niet dat dit direct zal gebeuren.
Inmiddels biedt een iPhone verschillende opties aan als keuze voor een zoekmachine: Google, Bing, Yahoo of DuckDuckGo. Desondanks selecteert of behoudt de meerderheid toch de standaard aangeboden zoekmachine, namelijk Google. De deal die Google met Apple heeft, verhoogt met andere woorden nog steeds de toelatingsdrempel voor andere bedrijven in de zoekmachinemarkt, aldus toezichthouders.
Wat betekent dit voor andere zoekmachines en SEO?
Mocht Apple Search gelanceerd worden, dan zou het goed mogelijk zijn dat Apple de nummer twee van de mobiele zoekmachines wordt. Safari is namelijk de meest gebruikte mobiele browser van de Verenigde Staten, met Chrome op twee. In Nederland is dit echter andersom.
Zoekmachines en het effect
De kleinere zoekmachines zoals DuckDuckGo zouden wel eens in de problemen kunnen komen door een eventuele lancering van Apple Search. Deze alternatieve zoekmachines verkopen zichzelf meestal op basis van privacy vriendelijkheid of op het feit dat ze advertentievrij zijn. Echter, Apple heeft privacy ook hoog in het vaandel en waarschijnlijk zullen zij tevens geen (of minimaal) gebruik gaan maken van advertenties. Een sterke concurrent voor de kleinere zoekmachines dus.
Voor de grote concurrent Google klinkt het allemaal wat positiever. Het zou namelijk stimulerend kunnen zijn voor Google om een nieuwe, sterke concurrent te hebben. Ook zou Google vervolgens kunnen stoppen met betalen van miljarden aan Apple. Bovendien kan Google bij antitrust rechtszaken Apple dan aanwijzen als een sterke concurrent.
Invloed op SEO
Als het Apple lukt om een groot marktaandeel te winnen in zoekmachinemarkt, dan zullen SEO-specialisten moeten inspelen op het algoritme van Apple. Wanneer we uitgaan van de Applebot support pagina, dan zal het algoritme van Apple veel op die van Google lijken. Grote veranderingen zullen dus niet nodig zijn in de SEO-wereld. Uiteraard zal het algoritme toch op enige vlakken verschillen van Google. Hierdoor zijn aanpassingen in een SEO strategie waarschijnlijk wenselijk.
Toch is het onduidelijk hoe uitgebreid of verreikend de zoekmachine ambities van Apple zijn. De ontwikkelingen kunnen natuurlijk ook gericht zijn op alleen Spotlight Search en niet op Safari. Het is in ieder geval verstandig de ontwikkelingen rondom Apple Search in de gaten te houden.
Hulp nodig?
Voor nu blijft Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Dus heb jij een webshop/website en wil jij betere posities pakken in de zoekresultaten? Of is jouw online strategie nog niet klaar voor 2021? Geef ons dan gerust een belletje of vul het contactformulier in. Onze SEO en SEA specialisten kunnen je hiermee helpen.