Inhoudsopgave

Binnen de online marketing is er voortdurend strijd om de beste positie binnen de zoekmachine. Jij wilt natuurlijk bovenaan in de zoekresultaten verschijnen met jouw website. Maar hoe kan je er voor zorgen dat jij in de top-3 of liever nog plek 1 in de zoekmachine verschijnt? Er is een aantal onderdelen die geoptimaliseerd moeten worden. Een daarvan is het gebruik van de juiste zoekwoorden op jouw website. SEO-geoptimaliseerde content helpt de zoekmachine met het begrijpen van de inhoud van jouw website.

Voordat je de content van je website gaat schrijven is het belangrijk om de juiste zoekwoorden in kaart te brengen Dit doe je door middel van een zoekwoorden onderzoek. Met een zoekwoorden onderzoek breng je de zoekintentie van je doelgroep in beeld. 

Wat levert een zoekwoorden onderzoek op?

Zoals hierboven al kort is benoemd, zorgt een zoekwoorden onderzoek ervoor dat je de zoekintentie van jouw (potentiële) doelgroep in kaart brengt. Dit vormt de basis voor zowel de SEO als SEA strategie. Daarnaast geeft een goed zoekwoorden onderzoek veel meer inzichten die je kunt gebruiken in je (online) marketing strategie. In dit artikel behandelen we de belangrijkste redenen om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren en geven we aan hoe je de inzichten uit het zoekwoorden onderzoek kunt gebruiken in jouw online strategie. 

Zoekintentie/zoekwoorden (potentiële) doelgroep in kaart brengen

Als bedrijf wil je één ding duidelijk hebben en dat is de doelgroep. Het is een gemiste kans als je niet weet wat hun zoekgedrag is of wat zij belangrijk vinden. Daarom is dit ook een van de belangrijkste redenen om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Het geeft jou op die manier inzichten die je kunt gebruiken in de verdere strategieën binnen het bedrijf. Hoe haal je de behoefte van je doelgroep uit een zoekwoorden onderzoek? Mensen zoeken online binnen de zoekmachine niet voor niets. Er zit altijd een achterliggende gedachten achter. Vaak hebben ze iets nodig. Op deze manier kan jij er dus achter komen of jouw aanbod overeenkomt met hetgeen wat de doelgroep graag wilt hebben of naar op zoek is. Dit uit zich niet alleen in een gap van product of dienst, maar dit kan zich ook uiten in een content-gap. Denk aan belangrijke zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt in de zoekmachine die jij mist in de content op je website. Het zoekwoorden onderzoek brengt deze kansen aan het licht. Naast het optimaliseren van de content aan de hand van de zoekintentie van de doelgroep, kun je een zoekwoorden onderzoek ook gebruiken ter inspiratie voor nieuwe content. Door een zoekwoorden onderzoek ziet men welke vragen er spelen bij de doelgroep. Hier kan met nieuwe content op worden ingespeeld. 

Contentstrategie

Het zoekwoorden onderzoek biedt nog vele andere mogelijkheden. Een zoekwoord analyse geeft je inzichten in de termen waar de concurrent op gevonden wordt, en jij wellicht nog niet. Welke contentstrategie hanteren zij? Door te analyseren waar de concurrenten op ranken en te bepalen waar jij graag hoog op wilt ranken, kan je de contentstrategie opstellen. Door middel van het zoekwoorden onderzoek weet jij op wat voor manier de content moet worden ingestoken en waar je tijdens het schrijven rekening mee moet houden. Om een sterke contentstrategie op te stellen breng je dus in kaart welke zoekwoorden je gaat gebruiken voor de content op je website. Om dit overzichtelijk te houden voor de contentschrijvers en om de belangrijkste zoekwoorden in beeld te brengen, deel je de desbetreffende zoekwoorden op in contentclusters. Deze zoekwoorden laat je een x-aantal keer terugkomen in het stuk content dat er geschreven wordt. Met behulp van de contentclusters ga je overzichtelijk te werk en weet je zeker dat alle belangrijke zoekwoorden uit het zoekwoorden onderzoek aan bod komen.

Opzet menu- en url-structuur

Het zoekwoorden onderzoek vormt een goede basis voor het opstellen van de menu en url-structuur van je website. Je wilt immers pagina’s creëren die zo goed mogelijk aansluiten bij de zoekintentie van je doelgroep en je producten of diensten. Aan de hand van het zoekwoorden onderzoek kun je bepalen welke pagina’s je allemaal wil verwerken in je menustructuur en kun je bepalen of er aparte categorieën/pagina’s komen voor specifieke zoekopdrachten. Op deze manier creëer je hele specifieke pagina’s die aansluiten bij de zoekintentie. Daarnaast zorgen deze pagina’s ervoor dat je goed scoort in de organische resultaten en kun je heel specifiek adverteren op deze pagina’s. Ook voor het opstellen van de url-structuur is het zoekwoorden onderzoek erg belangrijk. Een goede url-structuur vormt de basis van je website en is erg belangrijk voor je SEO-strategie. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken in de url-structuur is het voor de zoekmachines duidelijker waar de inhoud van de pagina over gaat. Dit zorgt weer voor betere rankings in de zoekresultaten. 

In kaart brengen van de customer journey

Nadat de juiste contentstrategie is opgesteld, de zoekwoorden zijn onderzocht en de clusters zijn opgesteld om de content te schrijven, is er nog een hele belangrijke factor waar naar gekeken moet worden bij het zoekwoorden onderzoek: de customer journey. De potentiële klanten waar jij content voor schrijft leggen een reis af op zoek naar de oplossing voor hun probleem. In de reis van bewustwording van het probleem naar het daadwerkelijk oplossen van het probleem zitten verschillende fases (See, Think, Do en Care) die de klant doorloopt. Het is belangrijk om per fase de zoekintentie in kaart te brengen, zodat je hierop kan inspelen met de content op je website. Hiermee creëer je content waarmee je de volledige doelgroep aanspreekt in elke fase van de customer journey.

Tijdens het zoekwoorden onderzoek breng je dus in kaart wat de zoekintenties binnen deze vier verschillende fases zijn. 

Concurrentie analyse

Tijdens het zoekwoorden onderzoek ben je vooral bezig met je eigen content en doelgroep. Maar een zoekwoorden onderzoek kan ook nog ergens anders handig voor zijn. Het kan je namelijk inzicht geven in de concurrent en wat jouw kansen in de markt zijn. Tijdens het zoekwoorden onderzoek kan je niet alleen de zoekvolumes van termen opzoeken, maar ook welke ranking jouw concurrent heeft op dat zoekwoord of bepaalde termen. Dit geeft jou inzicht in hun contentstrategie en wat jij moet doen om hun voorbij te gaan in de ranking. Daarnaast kan jou dit ook ideeën geven voor je eigen contentstrategie. Slim dus om ook even te kijken hoe de buurman het doet. 

Tools

Om een zoekwoorden onderzoek zo goed en uitgebreid mogelijk te doen, maken wij gebruik van verschillende tools. Er zijn verschillende tools waarmee je zoekwoorden en zoekvolumes kan achterhalen. Wie een beetje bekend is met de verschillende tools weet ook dat elke tool net iets andere data geeft. Daarom maken wij gebruik van meerdere tools omdat we zo alle data met elkaar kunnen vergelijken en een zo goed mogelijk beeld hebben van de zoekintentie in de markt. De tools die wij gebruiken zijn onder andere SemrushAhrefs en de zoekwoordplanner van Google zelf.

Klaar voor het zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek is dus onmisbaar als jij gaat beginnen met het schrijven van content voor je website. Het geeft veel verschillende inzichten in niet alleen jouw bedrijf of doelgroep, maar ook die van de concurrent. Door een goed zoekwoorden onderzoek uit te voeren, creëer jij waardevolle content. Heb je hulp nodig bij het maken van content of het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek? De SEO-specialisten bij Blauwe Monsters denken graag met je mee!