Inhoudsopgave

We hebben het afgelopen jaar gemerkt dat kwalitatieve content creëren voor op jouw website echt nodig is als je op de eerste pagina in de zoekmachine gevonden wil worden. Maar, tegenwoordig is kwaliteit alleen niet genoeg. Ook de hoeveelheid van jouw content bepaalt hoe goed jij gevonden wordt in de zoekmachine en of jij aan de concurrentie voorbij gaat. Daarom is het belangrijk dat jouw on-page content goed wordt vormgegeven met belangrijke informatie, maar ook dat het de juiste lengte bevat.

Er zijn verschillende opvattingen over wat nu precies de juiste lengte is van een blog, wiki of andere content die jij op jouw website plaatst. Ben jij benieuwd hoe je dit het beste kunt bepalen en met welke factoren je rekening moet houden? Lees dan verder, het wordt hieronder in dit bericht behandeld. 

Weet jij al hoe je goede content moet schrijven en wil je graag up to date blijven van de laatste updates uit online marketing wereld? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief met maandelijkse SEO update! 

Hoe bepaal je de meest ideale lengte van bepaalde stukken content?

Zoals al eerder aangegeven zijn er verschillende stukken content te onderscheiden, en per onderdeel wordt er gespeculeerd over wat de meest ideale lengte is om op jouw website te plaatsen. Sommigen claimen dat 2000 woorden voldoende zijn voor een landingspagina, anderen claimen weer dat 400 voldoende moet zijn, zo lang je maar interne links gebruikt. Wat is waarheid? In dit tussenkopje behandelen we de belangrijkste aspecten van content schrijven.

Net als met ieder andere content strategie is het van belang dat jij goed afstemt wat je wil bereiken. Denk bij het maken van de content vooral na over de doelgroep. Wie zijn ze, wat willen ze weten en vooral: zijn ze bereid om veel informatie tot zich te nemen, of gaan ze juist jouw website verlaten wanneer ze veel tekst zien?

Content voor de B2B sector

In de B2B sector is het een steeds belangrijker gegeven dat er veel informatie over het bedrijf, de diensten en in sommige gevallen ook al de producten beschikbaar is op de website. Dit wisselt echter wel per branche waarin je als bedrijf operatief bent. Zorg dat je vooraf aan het creëren van de content goed onderzoekt wat jouw doelgroep wil weten. Worden er vragen gesteld? Geef antwoord op deze vragen. Durf ook in vaktaal te praten wanneer de zoekvolumes interessant zijn, maar overdrijf niet. Het moet ook voor een leek te begrijpen zijn. Kortom: ga voor de relevantie van jouw content.

Op deze manier zorg je er niet alleen voor dat je een kennisautoriteit wordt binnen jouw markt, maar ook nog eens dat de dwell-time verhoogt of bezoekers jouw website minder snel verlaten. En dit is uiteraard goed voor de posities die jouw website gaat innemen binnen de zoekmachine en de prestatie analyses van jouw website. De zoekmachines hechten waarde aan deze factoren, als je dit goed aanpakt kan het in jouw voordeel werken!

Een content strategie voor B2C

Voor B2C websites is de insteek een stukje anders. E-commerce websites zijn vaak gericht op harde conversies zoals het doen van een aankoop, terwijl in de B2B conversies vaak inschrijvingen voor nieuwsbrieven zijn of contactaanvragen.

Kijk ook hier naar jouw doelstellingen. Als je bijvoorbeeld focust op het verhogen van puur en alleen jouw online zichtbaarheid is het een goed idee om pagina’s aan te maken die zowel kwalitatieve als kwantitatieve content bevatten. Met kwantiteit wordt de lengte van het stuk content bedoeld. Een informatieve landingspagina die op de eerste pagina in de zoekmachine rankt kan makkelijk 700 tot 1200 woorden bevatten. Dit geldt overigens voor zowel B2B als B2C. Verwerk in de content genoeg CTA’s (call to actions) zodat de bezoeker ook daadwerkelijk gestimuleerd wordt om een bepaalde actie te ondernemen. Verder is het ook nog verstandig om rekening te houden met de zoekintentie van de gebruiker en antwoord te geven op eventuele vragen die zij stellen.

Wil je hier meer over weten over hoe wij te werk gaan voor het maken van een content strategie? Neem dan eens een kijkje op onze content pagina.

Kort samengevat

Je weet nu dat kwalitatieve content niet het enige is wat je wil creëren voor op jouw website, ook kwantitatieve content is belangrijker dan ooit. Om af te sluiten wil ik nog één laatste keer de belangrijkste punten van kwalitatieve en kwantitatieve content met je doorlopen. Het kan namelijk niet vaak genoeg gezegd worden!

  • Informatieve content is key. Speel in op de zoekintentie en vergeet ook zeker niet om specifieke vragen te beantwoorden.
  • Geef antwoord op specifieke vragen om op deze manier relevant te blijven aan de zoekintentie.
  • Durf ook vaktaal te gebruiken, maar niet te frequent.
  • Wil je hoger ranken? Werk dan een goede content strategie uit en neem daadwerkelijk de tijd om lange stukken content te schrijven.

Ben jij klaar om aan de slag te gaan met jouw content strategie, of heb je hier en daar nog wat advies nodig? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek!