Ruben Senneker
Ruben Senneker
19 juli 2019 in
SEO

Redirects en SEO: hoe pak je het aan?

Niemand verdwaalt op een rechte weg zou je kunnen zeggen. Als je in een vreemde stad bent wil je graag duidelijk zien waar je heen moet. En ook als je een winkel bezoekt wil je bij binnenkomst snel kunnen zien waar de afdeling is waarnaar je zoekt. Zoals dit voor iedereen in het dagelijkse leven geldt, willen we dit online ook graag terugzien in websites. Een onoverzichtelijke website leidt af en waarschijnlijk ben je als bezoeker snel weer weg als je niet kunt vinden waarnaar je zoekt. Als je een website aan het maken bent is het de taak om de structuur gebruiksvriendelijk te maken, zodat bezoekers niet onnodig lang hoeven te zoeken naar de juiste bestemming. Dit is niet alleen prettig voor de bezoekers, maar ook de zoekmachine kan een website beter crawlen als de structuur goed in elkaar zit. Bij vernieuwing, verandering of verbetering van verschillende pagina’s kan je gebruik maken van redirects. Het is belangrijk om dit op de juiste manier te doen en rekening te houden met SEO. In deze blog geef ik je hier graag tips over.

Wat zijn redirects?

Een redirect is simpel gezegd een doorverwijzing. Er kunnen verschillende redenen zijn om een redirect te plaatsen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een nieuwe pagina hebt aangemaakt die de oude vervangt. Je wil in dat geval niet twee dezelfde pagina’s gebruiken. Daarom plaats je een redirect op de oude pagina naar de nieuwe pagina. Er zijn nog meer redenen om een redirect te plaatsen, maar in ieder geval wordt op deze manier al het verkeer, van welk kanaal dan ook, direct doorgestuurd naar de juiste pagina. Ook de zoekmachine crawler volgt deze doorverwijzingen. 

Als je gebruik maakt van een standaard CMS, dan is het plaatsen van een redirect eenvoudig. Een redirect herken je aan de HTTP statuscodes, namelijk 301, 302, 303, 307 en 308. Maar in de meeste gevallen gebruiken we alleen 301 en 302.

  • 301: Dit is een permanente redirect en tevens de meest gebruikte statuscode. We raden aan om altijd gebruik te maken van een 301 redirect als de werkzaamheden permanent zijn. Een 301 redirect zal ook de meeste linkwaarde van de oude pagina doorgeven aan de nieuwe pagina.
  • 302: Dit is een tijdelijke redirect. Hoewel we vaak zien dat websites hier gebruik van maken is het niet goed voor je SEO, tenzij de redirect ook daadwerkelijk tijdelijk is. Met een tijdelijke verhuizing geef je bij de zoekmachine aan dat er dus geen linkwaarde doorgegeven hoeft te worden. 

Hoe verbeter je de website structuur met redirects?

Het is ten eerste aan te raden om zo min mogelijk gebruik te maken van redirects. Ze kunnen namelijk de performance van je website beïnvloeden en ook invloed hebben op het crawl budget van je website. Mocht je het toch van plan zijn, dan raden we aan om echt maximaal 3 redirects in één doorverwijzing te gebruiken. In veel gevallen adviseren we om pagina’s te redirecten om websites op te schonen, bijvoorbeeld door veel pagina’s met hetzelfde doel naar één belangrijke pagina te redirecten. Ook adviseren we vaak één of meerdere aanpassingen in de URL structuur waar redirects voor nodig zijn. Dit komt omdat de zoekmachine graag clean URL’s ziet die opgebouwd zijn in categorieën. Op deze manier kan je met redirects een website structuur optimaliseren voor SEO. Het is hierbij belangrijk om consistent te redirecten naar dezelfde domeinnaam. Dus maak een keuze of je gebruik maakt van www. en of je een slash aan het einde van de URL gebruikt.

Problemen met redirects

Het op de juiste manier instellen van redirects kan soms onoverzichtelijk worden, zeker als je te maken hebt met een grote website. Ook na meerdere veranderingen kunnen er problemen ontstaan. Laat daarom zeker zo nu en dan een analyse draaien van je website die fouten met redirects kunnen opsporen. Hierbij een aantal tips waar je in deze analyse op kan letten:

302 redirects

Meestal hoef je nooit gebruik te maken van 302 redirects, tenzij je echt een verbouwing van de website aan het uitvoeren bent. Een redirect is bijna altijd permanent, gebruik hiervoor dan ook altijd de 301 statuscode. Met een 302 redirect wordt er geen linkwaarde doorgegeven.

Redirect chains

Een redirect chain ontstaat als je een pagina redirect naar een nieuwe pagina en deze pagina opnieuw redirect naar nog een nieuwe pagina. Zo ontstaat er een lange ketting die de website performance behoorlijk kan beïnvloeden. Redirect in dit geval alle pagina’s uit de ketting naar de laatste pagina die momenteel in gebruik is.

Redirect loops

Een redirect loop is wat je ten alle tijden wil vermijden. Het ontstaat als je een redirect plaatst naar een pagina die een redirect terug naar de oude pagina heeft. Op deze manier is de pagina onbereikbaar voor welk verkeer dan ook. 

Nog meer tips

Hieronder geef ik graag nog enkele tips bij het plaatsen van redirect:

  • Laat een redirect schema maken
    Dit is ook de belangrijkste tip. Voordat je gaat beginnen met het plaatsen van redirects is het belangrijk om te inventariseren wat je gaat redirecten. Hiermee voorkom je de hierboven genoemde problemen. Met een uitdraai van alle URL’s van de website kan bepaald worden welke URL’s een redirect moeten krijgen. Zo hou je ook overzicht in meerdere URL’s die naar dezelfde nieuwe URL geredirect mogen worden.
  • Redirect naar de homepage als er geen bestemming is
    Als je oude URL’s hebt die je niet meer gebruikt, maar waarvoor ook geen nieuwe pagina is, dan is het verstandig om deze URL’s naar de homepage te redirecten. Zo zorg je ervoor dat je bezoekers niet uitkomen op een onbruikbare pagina en geef je eventuele oude linkwaarde door.
  • Plaats een redirect op 4xx pagina’s
    Een website bevat vaak pagina’s met de bekende 404 statuscode. Dit betekent dat de pagina niet gevonden is en dus niet meer in gebruik is. Je wil voorkomen dat bezoekers op deze pagina’s terecht komen in de website structuur. Redirect daarom altijd pagina’s met een 404 of andere 400+ statuscode naar één van de andere pagina’s binnen de website, of de homepage. Zo kunnen bezoekers niet vastlopen in de website, datzelfde geldt ook voor zoekmachine crawlers.

redirect SEO

  • Update je sitemap
    Het is aan te raden om je XML sitemap te updaten na het doorvoeren van je redirects. In je sitemap wil je graag alle URL’s opnemen die je wil laten indexeren. Een URL met een redirect is hierin overbodig. Je sitemap moet je dus ook opschonen, zeker na het doorvoeren van veel redirects.
  • Pas je interne links aan
    Als je veel redirects heb ingevoerd heb je kans dat veel interne links binnen je website nog op de oude URL staan. Hoewel dit niet een groot probleem is wil je dit graag optimaliseren. De interne link kan je dan het beste direct doorsturen naar de nieuwe URL. Op deze manier minimaliseer je het aantal omleidingen binnen de website.

Wil je nog meer tips over het gebruik van redirects of de techniek van je website? Ben je benieuwd wat Blauwe Monsters voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder.