Inhoudsopgave

Iedere website-eigenaar of marketingmanager hoort regelmatig hoe belangrijk zoekmachineoptimalisatie (SEO) is voor zijn of haar website. Betere vindbaarheid in zoekmachines zorgt namelijk voor meer zichtbaarheid, kliks en bezoekers. Maar hoe vertaal je dit naar waarde uitgedrukt in euro's?

Op korte termijn investeren bedrijven vaak in zoekmachine adverteren, omdat het direct resultaat oplevert en een duidelijke Return On Advertising Spend (ROAS) heeft. Maar door een dure Cost-Per-Click (CPC) van advertenties en een hogere Click-Through-Rate (CTR) bij organische resultaten zien bedrijven de lange termijn waarde van zoekmachine optimalisatie steeds vaker in. Maar wat zijn de SEO-resultaten van een investering uitgedrukt in harde euro’s? Je leest hieronder hoe je dit kunt meten.

SEO-resultaten voor e-commerce

Heb je een webshop en wil je graag weten wat de opbrengst is van jouw organisch websiteverkeer uit zoekmachines? Dan is het in eerste instantie belangrijk dat e-commerce tracking goed is ingesteld op jouw website. Dit zorgt er namelijk voor dat conversies en opbrengsten goed gemeten worden. Als dit goed staat, is het in Google Analytics mogelijk om je opbrengsten te zien per kanaal. Zet het filter op ‘organisch verkeer’ en je ziet vervolgens jouw inkomsten afkomstig van bezoekers die via organische zoekresultaten op jouw website komen.

SEO-resultaten voor leadgeneratie websites

Verkoop je geen producten op je website? Dan is het iets complexer om conversies en waardes te meten, omdat er geen geld transacties plaatsvinden op je website. In plaats van bestellingen meet je in dit geval doelen als conversies. Doelen zoals: het aantal keren dat een contactformulier is ingevuld of inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Het is in Google Analytics mogelijk om een geldbedrag als waarde in te stellen per doel. Om de waarde van een doel, zoals een nieuwsbrief inschrijving, te achterhalen moet je deze eerst berekenen.

Voorbeeld: doelwaarde berekenen van een nieuwsbrief inschrijving 

Stel dat 10% van de mensen die zich aanmelden voor een nieuwsbrief ook daadwerkelijk klant worden en een klant genereert een gemiddelde transactiewaarde van € 50,-, dan kan je een waarde van € 5,- (10% van € 50,-) toewijzen aan het doel nieuwsbrief aanmeldingen.

Nu weet je de conversiewaarde in euro’s voor leads (potentiële klanten) die binnenkomen via jouw website. Koppel deze waarde vervolgens in Google Analytics aan het doel. Filter daarna in de tool op ‘organisch verkeer’ en je ziet hoeveel geld er binnenkomt dankzij zoekmachine optimalisatie.

Vergeet de ondersteunde conversies niet 

Vele wegen leiden naar een conversie. Het is dan ook goed mogelijk dat iemand in de oriëntatiefase via de organische zoekresultaten op jouw website komt voor informatie en niet direct overgaat tot actie. Op een later moment besluit de persoon om een aankoop te doen en typt jouw bedrijfsnaam in en klikt op de merknaam advertentie. Deze conversie komt binnen via SEA, maar is op een eerder moment ondersteund door SEO.

In het Multi-Channel Trechters Rapport in Google Analytics zijn de ondersteunde conversies per kanaal te zien in een periode van 1 tot 90 dagen. Omdat SEO een zeer geschikt kanaal is om vragen van mogelijke klanten te beantwoorden, draagt het vaak bij aan ondersteunde conversies. Daarom is het belangrijk om deze gegevens ook mee te nemen in je SEO-resultaten.


Bij Blauwe Monsters rapporteren we maandelijks de resultaten van onze werkzaamheden. Transparantie tussen opdrachtgever en SEO bureau zijn namelijk erg belangrijk voor een succesvolle samenwerking. Wil je weten wat wij voor jou SEO resultaten kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op voor een gratis eerste advies.