Voor vrijblijvend advies bel 020 – 89 326 56
Een CDP stelt je in staat om over alle relevante informatie van je gebruikers te beschikken binnen één platform. Naast het feit dat het veel overzicht en structuur oplevert, helpt een Customer Data Platform je ook om gepersonaliseerde promoties en triggers op individuen en/of klantsegmenten af te stemmen. Per klant wordt er een kraakhelder overzicht getoond van alle relevante data; het klantprofiel. Wie is de klant, welke events hebben plaatsgevonden binnen de website en in welke klantfase bevindt deze bezoeker zich? O.b.v. segmentatie is het nu mogelijk een gepersonaliseerde customer experience te bieden.
De conversie optimalisatie mogelijkheden van een CDP zijn oneindig. Met een CDP is het mogelijk om gebruikers te segmenteren en persoonlijke content te tonen. De juiste boodschap in de juiste klantfase tonen is hier een voorbeeld van. Wanneer een gebruiker voor de eerste keer op jouw website landt en zich in de orientation phase bevindt, kan het relevant zijn om te tonen welke reviewscore bestaande klanten de website geven. Wanneer een gebruiker in de decision phase zit, kan het doorslaggevend zijn om een boodschap te tonen als “voor 13:00 besteld, is vanavond in huis”. Op basis van gedrag worden gebruikers aan verschillende fases toegekend.
Naast personalisatie binnen de website is het ook mogelijk om het CDP in te zetten voor remarketing. Een CDP stelt je in staat om bijvoorbeeld gebruikers te retargeten in het geval van een verlaten winkelmand. Binnen de journeys van het CDP is het vervolgens mogelijk om deze gebruiker een automatische mail te sturen met de producten die zijn vergeten om af te rekenen. Ook is het mogelijk om de gebruikers binnen de website opnieuw te benaderen middels advertisement. Omdat je veel meer kennis hebt van je gebruikers is het mogelijk om gepersonaliseerde campagnes te draaien middels retargeting.
Een blik op onze werkwijze>
Implementatie
Kanalen koppelen
Profilering en segmentatie
Activatie en personalisatie
Resultaten en rapportering
Er zijn diverse manieren om het CDP te implementeren, afhankelijk van je CMS. De meeste zaken kunnen we implementeren via Google Tag Manager, zodat je weinig development resources hoeft te besteden aan het CDP. Als Customer Data Platform gebruiken we veelal Squeezely of Datatrics.
Zodra de tracking pixel draait en conversiedata goed binnenstroomt, gaan we kanalen koppelen! Enkele belangrijke kanalen zijn je email programma, Google Ads, Facebook Ads en andere marketingkanalen waar we handige doelgroepdata vandaan kunnen halen.
Met de data vanuit alle gekoppelde marketingkanalen worden klantprofielen opgebouwd, en vervolgens wordt er gesegmenteerd. Segmentatie opbouw duurt gemiddeld 2-3 maanden, maar we kunnen vast werken aan de volgende stap.
Bezoekers en segmenten bieden we gepersonaliseerde customer journeys, product aanbevelingen, notificaties en meer. Voor zowel e-commerce als lead generation halen we op deze manier meer omzet uit jouw data.
Elke maand werken we aan nieuwe touchpoints tot e-mail campagnes, betere targeting en segmentatie, custom (embedded) content en andere zaken. Rapportage gaat via Google Analytics en het CDP zelf!
Heb je hulp nodig met conversie optimalisatie? Met Customer Data Platform (CPD) kunnen we daarvoor zorgen en de customer journey van jouw klanten personaliseren op basis van klantgegevens. Wij zijn benieuwd naar jouw uitdaging! Onze conversie specialisten voorzien je graag van advies.