Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Google Data Studio beschikbaar als rapportagetool

Sinds kort heeft Google een nieuwe dienst op de markt gebracht. De Google data studio. Deze applicatie maakt het mogelijk om op een overzichtelijke manier uw internetmarketing KPI’s in beeld te brengen. Uiteraard waren we er als Blauwe Monsters snel bij om Google data studio te gebruiken en te ervaren wat deze tool te bieden heeft. Inmiddels hebben we hierin voldoende ervaring opgedaan om onze ervaringen te delen en een gefundeerde mening te geven.

Google data studio en Blauwe Monsters

Binnen Blauwe Monsters hebben we veel ervaring met het bedienen van e commerce bedrijven en webshops op het gebied van Internet marketing. Daarnaast hebben we zelf enkele zeer succesvolle webshops. Hierdoor durven we te zeggen dat ons Internet marketing niveau op een zeer hoog niveau is. Daarmee zijn we de partner om uw Online omzet te doen stijgen. We hebben met de Google data Studio een goede tool gevonden om dat op een visueel mooie manier in beeld te brengen. We kunnen hiermee kortcyclisch op uw resultaten sturen en dit met u delen. Wilt u graag met ons in gesprek om te kijken wat we hierin voor u kunnen betekenen? Dan kunt u via onderstaand contactformulier contact met ons opnemen.

Contact

Wat is Google data studio?

 

Google data studio maakt het mogelijk om data uit verschillende bronnen bij elkaar te brengen en visueel overzichtelijke manier in beeld te brengen wat de prestaties zijn van uw internet marketing KPI’s. Google data studio zit nog in de bèta versie en zal de aankomende periode nog verder ontwikkelen. We hebben lang met smart zitten wachten bij Blauwe Monsters op de komst van Google data studio. Dit omdat er niet veel systemen zijn die op een overzichtelijke manier alle mogelijke KPI’s op internet marketing in beeld kunnen brengen. Vaak zijn hier meerdere systemen voor nodig. Daarnaast zijn er heel veel bronnen waaruit data komt, maar het bij elkaar brengen op een manier dat alles overzichtelijk in beeld komt en er makkelijk conclusies getrokken kunnen worden en beslissingen genomen kunnen worden is er nog niet echt. Hierdoor worden er veel kansen gemist.
De eerste ervaringen zijn dat Google data studio helaas nog niet dat systeem is. Er zijn echter wel een aantal zaken waarin Google data studio absoluut toegevoegde waarde levert. Vooral in het visueel in beeld brengen met de data die u wil heeft Google data studio absoluut een aantal voordelen ten opzichte van Analytics, Google search console of Adwords.

 

Hoe werkt Google data studio?

Wanneer u zoekt op Google data studio komt u al snel op de pagina van Google waarin staat aangegeven dat u zich gratis kunt aanmelden om van Google data studio gebruik te maken met uw Google Account. Als u een dashboard gaat aanmaken is het allereerst van belang om de gegevensbronnen te selecteren. Dit doet u door via Bestand en dan voor rapportinstellingen te kiezen. Rechts ziet u dan de knop “Gegevensbron selecteren”. Onderaan ziet u dan de knop in het blauw “Nieuwe gegevensbron maken”. U krijgt dan de mogelijkheid om uit de volgende bronnen te kiezen:

google data studio plaatje 1

Door één van deze bronnen te kiezen importeert u de data hieruit naar Google data studio. U kunt nu eenvoudig deze data gebruiken om visueel inzichtelijk te krijgen hoe u ervoor staat en dit te blijven volgen. Daarnaast kunt u ook anderen koppelen waarmee u hen inzicht verschaft in de afgesproken KPI’s. Overigens is een belangrijke randvoorwaarde dat u wel over de juiste rechten beschikt van de betreffende databronnen. In Analytics moet dit minimaal Lezen en Analyseren zijn. De data wordt na het toevoegen automatisch geupdate, zodat steeds de meest recente data inzichtelijk zijn.

 

Data visueel overzichtelijk in beeld brengen met Google data studio

 

Nu u de data gekoppeld heeft kunt u het in beeld brengen. Google data studio geeft veel mogelijkheden om dit te doen via grafieken en tabellen. In de menubalk zoals u die hieronder kunt zien geeft u aan op welke manier u de data in beeld wil brengen. Door hierop te klikken kunt u in de pagina eronder een vlak selecteren waar de grafiek of tabel getoond moet worden.

google data studio plaatje 2

U kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een tabel en grafiek naast elkaar te zetten. Hierdoor heeft u de aantallen mooi in beeld en de trend. Zit er bijvoorbeeld een stijgende lijn in of vertonen de resultaten een dalende trend. Door op de grafiek te klikken krijgt u aan de rechterkant de mogelijkheid om de dimensie en de statistiek te selecteren. Dit is er vaak één maar in sommige gevallen kunnen het er ook meerdere zijn. Rechts bovenaan ziet u ook de mogelijkheid stijl staan. U kunt hierin de visuele weergave verbeteren. Mogelijkheden zijn onder andere om de kleuren van uw lijnen of staven te veranderen. De dikte van de lijnen, de achtergrond kleur of u een rand om uw grafiek heel wil etc. De mogelijkheden hierin zijn best ruim wat er voor zorgt dat het uiteindelijk een heel professionele uitstraling heeft. Hieronder een template van een mooi visueel voorbeeld.

google data studio plaatje 3

Een mooi voorbeeld van een Google data studio waarin alles op één A4tje overzichtelijk in beeld is gebracht. Met onder andere het verloop in de periode. U ziet in dit voorbeeld rechts bovenaan de periode staan. Deze optie kunt u zelf toevoegen aan uw Google data studio. In de menubalk ziet u in de op één na meest rechtse knop de mogelijkheid om een datum toe te voegen. Als u hierop klikt kunt u weer een vlak selecteren op uw pagina. Hierin kunt u vervolgens de datum selecteren. De grafieken en tabellen passen zich vervolgens aan op deze periode. Ook degene met wie u de Google data studio gedeeld heeft kunnen hiermee veranderingen aanbrengen in de periode. Hiermee verschaft u degene aan wie u moet rapporteren een inzicht op maat. U ziet hier één pagina. U heeft de mogelijkheid om in uw studio meerdere pagina’s aan te maken. Zo kunt u op de verschillende elementen van uw internet marketing strategie een pagina maken. Bijvoorbeeld een aparte pagina voor uw adwords campagne en een aparte pagina voor uw SEO strategie en een aparte pagina voor uw Conversieoptimalisatie. Op alle facetten zijn er mogelijkheden om een mooi dashboard te maken.

 

Voor- en nadelen Google data studio

 

Google heeft een mooie dienst op de markt gebracht waarmee ze gelijk een betere kwaliteit leveren dan een aantal concurrenten. De manier waarop data visueel in beeld gebracht kan worden is super. Daarnaast is het makkelijk in te stellen en heel makkelijk in gebruik. Zeker voor Adwords campagnes is het perfect hier beschikt Google data studio over alle essentiële data die u eventueel in beeld zou willen brengen. Er zijn ook meer mogelijkheden om een dashboard goed in te richten ten opzichte van bijvoorbeeld analytics. Daarnaast is het het heel makkelijk te koppelen aan personen aan wie u wil rapporteren. Deze hebben inzicht in het dashboard, maar kunnen er niks in veranderen. Deze personen kunnen overigens wel suggesties doen over wat ze graag nog in het dashboard in beeld willen hebben. De beheerder ziet vervolgens deze suggestie en kan dit weer eenvoudig terugkoppelen.
Op het SEO vlak zijn er echter wel een aantal zaken we missen in de data. Via Google Search console kan de gemiddelde zoekpositie gekoppeld worden en via Analytics kan het organisch zoekverkeer gekoppeld worden. Wat nog mist is de positie per zoekterm. In een SEO strategie willen we over het algemeen volgen hoe de rankings zijn van de zoektermen waar we op focussen. Hier is software voor beschikbaar. Deze is echter niet te koppelen aan de Google data studio. Hierdoor is het voor ons nog niet het allesomvattende systeem waarin we alle mogelijke KPI’s in beeld kunnen brengen.

We zien het investeren hierin echter wel als toegevoegde waarde. Het is pas net in een Bèta versie op de markt en Google zal ongetwijfeld verder investeren om het te optimaliseren. Ik sluit hierdoor niet uit dat de gebruikersvriendelijkheid en de mogelijkheden snel zullen uitbreiden en dat er meer mogelijkheden komen om databronnen te koppelen ook als deze niet Google gerelateerd zijn.
Ander nadeel is dat in de Bèta versie er tot voor kort 5 dashboards aangemaakt konden worden. In de 360 graden versie zijn dat er meer, maar hier moet voor betaald worden. Voor professionele Internet markering bureau’s die in een dashboard willen rapporteren aan hun klanten is 5 absoluut niet toereikend. In de 5 dashboards kunnen wel meer pagina’s aangemaakt worden. Het is echter niet mogelijk om een de ene pagina aan iemand anders te koppelen ten opzichte van de andere pagina. Sinds afgelopen februari is er gelukkig een update gekomen van de bèta versie en kunnen er nu een onbeperkt aantal rapportages opgevoerd worden en kan iedereen uit de voeten met de gratis versie. Hiermee komt google de belofte na dat ze op basis van de feedback die ze krijgen Google data studio optimaliseren.
Al met al zijn we best enthousiast maar kijken we vooral uit naar de ontwikkelingen die Google data studio gaat maken aankomende periode. We sluiten niet uit dat het in de toekomst het allesomvattende internet marketing dashboard wordt.