Wat is: Mobile marketing?

Mobile marketing is een vorm van marketing waarbij de focus ligt op mobiele telefoons en andere mobiele apparaten. Deze vorm van marketing biedt andere kansen dan online marketing, omdat je bijvoorbeeld de nadruk op locatie kunt leggen en meer gebruik kunt maken van personalisatie en interactiviteit.

Mobile marketing trends

Mobile marketing wordt steeds belangrijker, omdat bijna iedereen zijn smartphone altijd en overal bij zich heeft. Het gebruik is met andere woorden intensief. Al in 2016 gingen mobiele apparaten desktops voorbij in online gebruik. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat in 2019 maar liefst 92% van de Nederlanders van twaalf jaar of ouder een smartphone gebruikt om te internetten, terwijl dat in 2014 nog slechts 74% was. 

Tegelijkertijd wordt de computer steeds minder gebruikt. Daarbij is er wel een uitzondering op de regel: vooral 65-plussers blijven trouw de desktop gebruiken voor online aankopen. Desondanks worden transacties gemiddeld gezien vaker  via de smartphone gedaan: in 2019 was het aandeel van mobiele aankopen in Nederland 53%. 

Wat kun je met mobile marketing doen?

Mobile marketing heeft als onderscheidende, toegevoegde waarde dat je data kunt verzamelen op manieren die bij online marketing niet mogelijk zijn. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van locatiegegevens. Zo is het mogelijk om een pushbericht te versturen naar mensen wanneer zij in de buurt zijn van jouw bedrijf. 

Een ander voorbeeld is een actie van Groupon. Dit bedrijf kan rond etenstijd aanbiedingen van restaurants in de buurt sturen. Dat betekent dat het voor jou als adverteerder mogelijk is om gerichte aanbiedingen te doen aan mensen die dichtbij zijn. 

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen op gebied van online marketing? Neem contact met ons op via het formulier!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kleine kanttekening

Er zijn uiteraard ook een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Zo is de manier van zoeken op mobile anders dan op desktop. Er worden bijvoorbeeld via de smartphone steeds vaker zoekopdrachten ingesproken. Een vraag stellen aan Siri, Alexa of Google Home is in sommige situaties nou eenmaal sneller of handiger dan het uit te typen. De zoekopdracht verandert dan van ‘appeltaart bakken’ in ‘Hé Google, hoe bak ik een appeltaart?’. Kortom, long tail zoekwoorden zijn bij mobile marketing belangrijker.


Daarnaast is het belangrijk om een responsive design te hebben. Dit wil zeggen dat de website zo gebouwd en ontworpen is dat de vormgeving zich aanpast aan de grootte van het scherm en de gebruikte browser. Dit zorgt ervoor dat jouw website gebruiksvriendelijker is. Dat is wel zo fijn voor de gebruiker. Bovendien zal je website hierdoor beter gewaardeerd worden door de zoekmachine.

Mobile marketing inzetten

Het kan voor jouw marketingdoelen dus belangrijk zijn om ook via mobile bij de consument in beeld te zijn. Mobile marketing is hierdoor inmiddels een essentieel onderdeel geworden van online marketing. Ben je benieuwd wat mobile marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? We gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken!