Inhoudsopgave

Doordat het ontwikkelen van een app redelijk eenvoudig kan zijn, zijn er steeds meer apps te downloaden voor gebruikers. Een gevolg hiervan is dat het als app-eigenaar steeds lastiger wordt om jouw app vindbaar te laten zijn. Dit kan leiden tot minder downloads en uiteindelijk minder conversie. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je zoekmachine optimalisatie ook bij apps toepast. SEO voor apps noemen we ‘App Store Optimalisatie’, oftewel ASO.

Waarom zou je apps optimaliseren?

Maar liefst 70% van alle mobiele gebruikers gebruikt de zoekfunctie om nieuwe apps te vinden. Dit is dus veruit de meest gebruikte methode. Zo’n gerichte zoekactie leidt er dan ook vaak toe dat de gevonden app wordt gedownload, wat immers ook altijd het doel is bij het produceren van een app. Kortom, wanneer jouw app niet bij de eerste vijf resultaten zit, dan is de kans klein dat hij gevonden of gedownload zal worden.

Hoe kun je jouw app goed vindbaar maken?

Er zijn twee stores voor apps die jouw aandacht verdienen: de App Store van Apple en de Google Play Store. Om de app goed vindbaar te maken is het, net als bij ‘gewone’ SEO, belangrijk om vooraf goed onderzoek te doen naar de markt en de meest gebruikte zoekwoorden door de doelgroep. Toch is het niet zo dat alle ranking factoren hetzelfde zijn.

Er zijn ook een aantal verschillen tussen beide app stores. Zo kun je in de App Store van Apple als app-eigenaar bijvoorbeeld apart keywords invullen, terwijl dat in de Play Store van Google niet kan. Daar is juist de beschrijving van de app het belangrijkst. Hierbij geldt dat de belangrijkste keywords hoog/vooraan in de beschrijving moeten staan.

Goede informatie van de app 

Hoe meer downloads, hoe hoger je app over het algemeen in de zoekresultaten weergeven wordt en hoe beter die vervolgens gevonden wordt. Om dit te bereiken moet je onder andere de Click Through Rate (CTR) verhogen. Dit kun je doen door goede visuele en non-visuele informatie over de app te geven. Hiermee wordt onder andere de naam van je app, de grootte ervan, de beschrijving, screenshots van verschillende pagina’s van je app en het icoon bedoeld. Hoe meer informatie je kunt geven, hoe beter de app ontvangen zal worden.

Off-page factoren

Naast de on-page factoren is het ook belangrijk om de off-page factoren te optimaliseren om je app beter vindbaar te maken. On-page zijn de factoren die je zelf toevoegt, zoals de keywords en de titel. Off-page zijn de factoren die anderen op jouw app uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het aantal downloads en de beoordelingen die jouw app heeft verkregen. Een goedwerkende en gebruiksvriendelijke app verhoogt de kans op een groot aantal downloads en positieve beoordelingen. 

Hoe onderhoud je een app wanneer deze gepubliceerd is?

Wanneer je app eenmaal goed in elkaar zit en alle optimalisatie factoren goed zijn doorgevoerd, dan is het belangrijk om de resultaten te (blijven) meten. Je zou dit kunnen doen met Firebase, wat ook wel ‘de Google Analytics voor apps’ genoemd wordt. Ook is het, net als bij websites, belangrijk om ervoor te blijven zorgen dat de content relevant en actueel is.

Meer weten over zoekmachine optimalisatie of andere aspecten van online marketing? Neem dan contact met ons op!