Nathan Korfker
7 januari 2019 in
SEO

Welke SEO tools kan je het beste gebruiken? En waarvoor precies?

Er zijn ontzettend veel SEO tools die je kan gebruiken. Aangezien het algoritme van Google soms niet bij te houden is voor ons als mens, maken tools het een stuk makkelijker en efficiënter voor ons.

Hieronder vind je een aantal SEO tools die je kan gebruiken om je website zo goed mogelijk te analyseren, optimaliseren en te monitoren. De tools verschillen allen qua functies, de één is specifiek gericht op een bepaalde functie en de ander is een tool die meerdere functies aanbiedt. Tools die meerdere functies aanbieden kan je meer zien als een pakket (een soort verzameling van tools in één tool).

We hebben de tools in een aantal categorieën ingedeeld. Binnen SEO zijn er een aantal fases die je doorloopt. Per fase zijn er verschillende tools die je kan gebruiken.

Tools categorieën:

Volledige en uitgebreide zoekmachine optimalisatie tools – analyse

Dit zijn tools die je altijd kan gebruiken binnen SEO. Deze tools bevatten veel van de bovenstaande categorieën en zijn daardoor erg compleet.

Een erg uitgebreide online marketing tool voor het analyseren van zowel organisch als betaald verkeer. SEMrush heeft verschillende functies zoals het monitoren van zoekwoorden, on-site SEO analyses, branding, linkbuilding activiteiten meten, concurrentie analyses, keyword en backlink Gap analyses.

Een handige functie binnen Semrush is dat je per URL kan checken welke zoekwoorden er op landen. Hierdoor kan je zomaar achter een aantal zoekwoorden komen waarvan je niet wist dat je daarop rankte.

Handige functie: De Gap analyse binnen SEMrush is een handige functie om te kijken waar je nog achterloopt ten opzichte van de concurrent. Zowel op basis van backlinks als zoekwoorden kan je dit checken met 5 verschillende domeinen.

MOZ staat voornamelijk bekend om de bekende termen: Domain authority (DA) en Page authority (PA). Tegenwoordig is vooral de DA nog het meest relevant, dit geeft de waarde van het volledige domein aan. MOZ geeft een bepaalde waarde van 0 tot 100 op basis van 100+ factoren. Daarnaast kan je met MOZ veel linkanalyses doen met de nieuwe link explorer van MOZ.

Onze werknemer Robert Hoebe schreef een uitgebreid artikel over de nieuwe Link explorer van MOZ op frankwatching.

Daarnaast is er van MOZ ook een gratis toolbar beschikbaar. Deze toolbar geeft de PA en DA van de website waarop je zit weer.

Ahrefs is een goede tools om je website te analyseren en te verbeteren. Met hun eigen metrics geven ze de waarde van jouw website aan en kan je verschillende analyses uitvoeren. Zoals concurrentie- en backlinkanalyses.

SEO zoekwoordenanalyse tools

Deze tools zijn gespecialiseerd of zijn erg handig in het analyseren van zoekwoorden.

De welbekende google keyword tool is oorspronkelijk bedoeld om je adwords campagne mee op te zetten. Maar ook voor SEO is het een handige tool om zoekvolumes van zoekwoorden op te halen en nieuwe zoekwoordideeën te vinden.

Een gratis tool waarbij je gemakkelijk volumes en ideeën kan ophalen maar daarnaast ook de functie “autocomplete” en “questions” hebt. Met de autocomplete functie kan je gemakkelijk zoekwoordencombinaties vinden. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op “SEO’’ dan krijg je als suggesties “SEO betekenis” en “SEO teksten laten schrijven” enz. Daarnaast zie je ook direct de rankings in Google per resultaat.

KWFinder seo tool

Answerthepublic is een specifieke tool gericht op het geven van zoekwoordcombinaties. Bij deze tool voer je een keyword in en vervolgens krijg ontzettend veel zoekwoordcombinaties en vragen die de tool uit google genereert. Deze tool is handig als je de content van je website wilt uitbreiden.

SEO monitoring tools

Wanneer je bezig bent met SEO is het ontzettend belangrijk om alles goed te blijven monitoren. Denk hierbij aan het monitoren van zoekwoordposities, backlinks, de waarde van je website en het verkeer op je website.

SEranking is een tool waarbij je zoekwoordposities kan monitoren. Afhankelijk van je account kan je meerdere accounts toevoegen en per account een aantal zoekwoorden toevoegen. Elke dag wordt deze geüpdate. Je krijgt per zoekwoord te zien op welke positie deze in google staat en kan dit terug zien vanaf het moment dat je het zoekwoord hebt toegevoegd. Hierdoor kan je na een aantal maanden gemakkelijk vergelijkingen maken. Daarnaast kan je in SEranking ook SEO audits uitdraaien, Google analytics koppelen voor nog meer details, backlinks monitoren, concurrenten analyseren en een volledig online marketing plan uitdraaien.

Linkbuilding tools

Linkbuilding is nog steeds een grote factor binnen SEO. Kwalitatieve backlinks naar je pagina zorgen voor een hogere autoriteit van je domein. Zowel voor het domein als voor de specifieke URL waarheen de link verwijst.

Majestic is een uitgebreide backlink tool die zowel ‘fresh’ data als ‘historic’ data kan achterhalen. Deze data bevat alle backlinks die naar een bepaald domein verwijzen. Hieraan zijn twee verschillende metric gekoppeld: Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF). Deze metrics geven de betrouwbaarheid van een domein aan en het aantal links dat naar een domein verwijzen. Daarnaast kan je ook gemakkelijk het ankerprofiel bekijken van een bepaald domein.

De open site explorer van MOZ geeft de mogelijkheid om een URL in te voeren. Je ziet vervolgens het aantal links en uitgebreide details en informatie over de backlinks. Daarnaast kan je ook de Spam score zien. De spam score is een metric o.b.v. backlinks die een slechte invloed hebben op je website. De spam score wordt gemeten van 0 tot 17. Hoe hoger de spam score hoe hoger de kans op een penalty van Google.

Conclusie

Wil je meer uit je SEO halen dan zijn SEO tools onmisbaar. De verschillende tools bieden allemaal verschillende opties. De ene tools is gratis, de andere moet je voor betalen. Belangrijk is dus dat je goed afweegt welke tools voor jou waarde kunnen toevoegen!

Gerelateerde nieuwsberichten in SEO

23 sep 2019 - in
Web analytics

Niet meer 3 dagen wachten op Google Search console

Vanaf vandaag (23 september 2019) is het mogelijk om je data van gisteren te bekijken in Google Search Console (GSC).

Google heeft sinds vandaag een update aangekondigd in Google Search Console. Je hoeft niet meer 3 dagen te wachten op je g...

23 aug 2019 - in
SEO

Google Actions inzetten voor jouw bedrijf

Met de komst van Voice Search is het mogelijk om spraakgestuurde zoekopdrachten uit te voeren. Waar je voorheen alleen zoekopdrachten kon intoetsen, kun je nu ook zoekopdrachten inspreken bij een virtuele spraakassistent, zoals bijvoorbeeld Siri (...

19 jul 2019 - in
SEO

Redirects en SEO: hoe pak je het aan?

Niemand verdwaalt op een rechte weg zou je kunnen zeggen. Als je in een vreemde stad bent wil je graag duidelijk zien waar je heen moet. En ook als je een winkel bezoekt wil je bij binnenkomst snel kunnen zien waar de afdeling is waarnaar je zoekt...

Op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen?

Wanneer u zich inschrijft voor de nieuwsbrief ontvangt u als eerste het meeste recente nieuws uit de online marketing. Tevens krijgt u van ons een gratis E-book cadeau!

+ Gratis E-book! ebook