Online marketing strategie

We leven in een tijd waarin in een steeds hoger tempo zaken digitaliseren en er geïnnoveerd wordt. Dit maakt dat ons gedrag steeds verandert en we ons steeds vaker in een online omgeving bevinden. De kans is groot dat je dit hebt opgemerkt en dat je binnen jouw bedrijf al geroepen hebt dat je ook wat meer online wil gaan doen. Maar wat?? In deze tijd is zomaar wat online doen niet meer voldoende om de continuïteit van je bedrijf te borgen. Het formuleren van een online marketing strategie is hierin noodzakelijk om gefundeerd te werk te gaan. Op deze manier wordt je online strategie geïntegreerd binnen je bestaande bedrijfsvoering. Het bepalen van een online marketing strategie is in deze tijd net zo belangrijk als je strategisch plan zelf. Sterker nog, ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en als je het goed doet versterken deze twee zaken elkaar. Van belang is dat je bij het opstellen van je online marketing strategie eerst terug gaat naar de basis. Wie ben jij en wat zijn jouw belangrijkste waardes? Om zodoende je online marketing strategie daar naadloos op te laten aansluiten. Graag nemen we je mee in een aantal stappen die je helpen om tot een goede online marketing strategie te komen.

Startpunt van je online marketing strategie

Zoals ik hierboven al aangaf is het van belang om je online marketing strategie te bepalen vanuit wie jij als bedrijf bent en wat jouw belangrijkste waardes zijn. Vervolgens kijk je naar je belangrijkste doelgroepen en prioriteer je deze. Welke vindt jij het belangrijkst en wil je als eerste benaderen. Van belang is vervolgens te bepalen welk doel je hebt met jouw online marketing strategie. Waar gaat het aan bijdragen? wat levert het op? Hierin maak je heldere doelen en maak je concrete keuzes. Dit maakt dat je online marketing strategie heel gericht is. In plaats van schieten met hagel, schiet je met scherp. Neem ook in deze fase mee welk probleem je oplost met online marketing. Dit maakt helder waarvoor je het doet. Is het probleem er niet, dan heeft het opstellen van een online marketing strategie weinig zin en voegt het niets toe. De kans dat je met het opstellen van een online marketing strategie geen probleem oplost is overigens klein.

Fase 1 van de online marketing strategie; Personaliseren van je doelgroep

In deze fase breng je visueel jouw verschillende doelgroepen in beeld. Hoe ziet je doelgroep eruit, wat houdt ze bezig, waar bevinden ze zich online? Op deze manier leer je wie je doelgroep is en leer je deze beter kennen. Dit is een belangrijk aandachtspunt om met uw doelgroep in contact te komen en ze te voorzien van de juiste boodschap. Een mooi voorbeeld wat wij graag geven is dat de oudere doelgroep steeds vaker gebruik maakt van de zoekmachine van Bing. We zien dat Bing qua zoekmachine de afgelopen maanden sterk groeit. Bedenk dus ook goed wat jouw doelgroep bezig houdt en vergelijk de data vanuit je Analytics account

Fase 2 van de online marketing strategie; Bepaal je doelen

Nadat je hebt geformuleerd voor welke doelgroepen je je wilt gaan inzetten kun je voor deze doelgroepen doelen en KPI’s (Key Prestation Indicator) formuleren. Prioriteer deze doelen. Welke dragen het meeste bij aan je organisatie brede doelstellingen? Deze doelen krijgen uiteraard meer prioriteit. Denk hierbij voor je online strategie allereerst aan je bezoekers aantallen. Hoeveel bezoekers heb je nodig om je doel te behalen? Vervolgens bepaal je hoeveel van deze bezoekers over moeten gaan tot een aankoop of het zoeken van contact met u. Het gemiddelde percentage klanten dat bij een bezoek ook je doel realiseert is 5% in vaktermen noemen we dit conversiepercentage. Bedenk dus altijd goed wat een klant op jouw website moet doen, een e book downloaden, een offerte aanvragen, contact leggen of een aankoop doen. Maak hiervoor altijd een aparte pagina zodat je dit goed kan meten. Bij Blauwe Monsters geven we conversiegarantie, hiermee garanderen we dat je met onze samenwerking meer doelen gaat realiseren.

Fase 3 van de online marketing strategie; Waar bevindt je doelgroep zich online?

Nu je weet wie je doelgroep is en welke doelen je wilt bereiken is het van belang om te achterhalen waar je doelgroep zich bevindt. Daarnaast wil je graag weten met welke boodschap je ze wil bereiken. Vaak heb je een website waar als het goed is al relevante informatie voor de betreffende doelgroep aanwezig is. Zo niet dan is dat een belangrijk uitgangspunt. Meest logisch is dat jouw website de online plek is waar je jouw doelgroep naartoe wil begeleiden of wil laten vinden. Formuleer daarnaast in je online marketing strategie welke online plekken je doelgroep zich bevindt. Welke social media kanalen maken ze gebruik. Hoe kun je ze daar bereiken. Zijn er online platformen waar je doelgroep actief is? Hoe kun je ze daar bereiken?

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen op gebied van online marketing? Neem contact met ons op via het formulier!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Fase 4; Welke vormen van online / internet marketing zet je in?

Zoals ik al eerder aangaf is jouw website het fundament van je online marketing strategie. Hierdoor is een belangrijk onderdeel van je online marketing strategie de vindbaarheid van jouw website. Het optimaliseren van die vindbaarheid wordt vaak Internet marketing genoemd. Belangrijkste onderdelen in Internet marketing zijn SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising). SEO is het optimaliseren van jouw website zodat je een hogere positie in de zoekmachine realiseert, waardoor je doelgroep jouw website makkelijker vindt. Voer direct een SEO check uit! SEA is een betaalde advertentie in de zoekmachine resultaten. Google heeft hiervoor Google Adwords. In je online marketing strategie geef je aan welke vorm je gaat gebruiken en waarom? Soms kan het zinvol zijn beiden in te zetten. SEO is over het algemeen altijd van belang en SEA is afhankelijk van de kosten die je daarvoor moet maken. Dit is weer afhankelijk van je marge en de kosten per klik die je moet maken om traffic op jouw site te genereren. Voor brand builden kan het soms zinvol zijn om te investeren in SEA ondanks dat je marge hierdoor verdampt. Je trekt hiermee in ieder geval traffic naar je site met een kans dat zij vervolgaankopen bij jou gaan doen. Zij denken namelijk als jouw dienstverlening goed is als eerste aan jou als zij een vervolgaankoop gaan doen. Of wellicht downloaden ze je e-book of schrijven ze zich in voor je nieuwsbrief. Je hebt daarmee de mogelijkheid om deze prospects via marketing automation door de customer journey heen te begeleiden. Zoals eerder besproken zien wij een toename van het aantal gebruikers binnen Bing. Dit is de zoekmachine van internet explorer, wij adviseren bij het benaderen van de oudere doelgroep steeds vaker Bing als zoekmachine.

Fase 5; Wat wordt je social media strategie?

Een social media strategie kan op verschillende manieren bijdragen aan jouw online marketing strategie. Je kunt awareness creëren bij je doelgroep als je ze nog niet kent. Je kunt via social media met je doelgroep die je wel al kent in contact blijven en ze blijven informeren. Op deze manier bind je deze doelgroep en bouw je verder aan jouw merk. Daarnaast kun je social media inzetten om te onderzoeken wat je doelgroep beweegt. Wat houdt hen bezig met betrekking tot het product of de dienst die jij levert en op welke manier wordt er over jouw merk gesproken door je doelgroep.
Als je social media onderdeel gaat worden van je online marketing strategie bepaal je eerst op welke social media jouw doelgroep aanwezig is. Je kunt op de meeste social media een pagina aanmaken waar jouw doelgroep zich bij aan kan sluiten. Op deze manier ben je dicht bij je doelgroep en kun je letterlijk met ze in gesprek blijven. Je kunt daarnaast op de meeste social media adverteren. Groot voordeel is dat je profiteert van de door deze social media verzamelde data en hiermee heel gericht kunt adverteren. De meeste social media maken het ook mogelijk om je campagnes heel gedetailleerd te analyseren en zodoende te verbeteren. Zit je in een b2b markt, dan is social media een ideaal middel om te profileren als thougt leader. Je kunt bijvoorbeeld jouw e-book in beeld brengen. Via marketing automation kun je vervolgens deze geïnteresseerde gestructureerde leiden tot een aankoop.

Fase 6; Brand builden als onderdeel van je online marketing strategie

Dit onderdeel bepaalt eigenlijk met welke boodschap je je doelgroep wilt bereiken. Wat spreekt ze aan? Als je dit goed doet zal de doelgroep je merk associëren met de behoefte die zij willen laten invullen. Mooie voorbeelden van goede brandbuilders zijn bijvoorbeeld Red Bull. Iedereen associeert Red Bull met extreme sports en hiermee spreken ze heel duidelijk een bepaalde doelgroep aan. Dit doen zij door heel veel content beschikbaar te stellen en veel extreme sports te sponsoren. De recordpoging van de hoogste parachutesprong is volledig door Red Bull gefaciliteerd. De video content hiervan is op Youtube 45 miljoen keer bekeken. Hiermee draagt dit dus enorm bij aan het bouwen van hun merknaam. Sterker nog. Red Bull doet dit zo goed dat zij inmiddels meer verdienen aan hun content dan aan het verkopen van blikjes.
Red Bull zet hiervoor haar social media kanalen in en levert heel veel video content. Video content is vaak het beste middel om de beeldvorming van je merk te beïnvloeden. Je kunt verschillende soorten content genereren om dit te doen. Heel simpel kun je video content maken die de klant kan helpen om een aankoop bij jou te doen. Mooie voorbeelden zijn de instructies van Coolblue. Bijvoorbeeld de instructie hoe een stofzuiger werkt. Hiernaast kunt je content maken die echt gaat bijdragen aan de beeldvorming van je merk. De recordpoging van Red Bull is hier een mooi voorbeeld van.

Fase 7; Jouw plan van aanpak voor je online marketing strategie

Je hebt bepaalt wie jij bent, op welke doelgroep jij je gaat richten, hoe en op welke manier je ze kunt bereiken, welke middelen je gaat inzetten om dit te bereiken en welke doelen je hiermee gaat bereiken. Het is nu tijd om een concreet plan van aanpak te maken wanneer je wat gaat doen en wie dit gaat doen. Daarnaast geef je hier aan welke data je gaat verzamelen, hoe vaak je deze data gaat analyseren en op basis waarvan je bijstuurt op je strategie.

Online marketing uitbesteden? Neem dan snel contact met ons op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.