Voor vrijblijvend advies bel 020 – 89 326 56
We zijn benieuwd naar jouw digitale uitdagingen! Onze marketingstrategen en -consultants voorzien je graag van advies. Vertel ons hieronder meer over je producten en diensten – we maken graag een eerste vrijblijvende scan, zodat je al gauw handvatten hebt om aan de slag te kunnen.
Het is belangrijk om als onderneming doelen te stellen op lange termijn en de online marketingdoelen te onderscheiden van de andere doelen. Een online marketingstrategie is een plan op lange termijn basis dat wordt opgesteld, die betrekking hebben al alle online marketing activiteiten van een organisatie om de online marketingdoelen te behalen. Een online marketingstrategie is een belangrijk onderdeel van het marketingplan en wordt daarom meegenomen in het plan.
De doelen binnen de online marketingstrategie dient hand in hand te gaan met de uitvoerders. Zo worden de online marketingstrategie vorm gegeven met behulp van online marketeers op basis van verschillende specialismen. Binnen Blauwe Monsters zijn er onder andere SEO specialisten, SEA specialisten, Social specialisten, CRO specialisten, content marketeers en E-mail marketeers. Op basis van de kennis en expertise vanuit de specialisten binnen Blauwe Monsters, wordt de online marketingstrategie vorm gegeven.
Waarom heb je een online marketing strategie nodig?
Wanneer je nieuw bent met online marketing, is de kans groot dat je niet weet waar je moet beginnen. Met online marketing heb je immers een tal aan mogelijkheden en richtingen waar je op kan gaan, maar je moet ook rekening houden met andere factoren. Hoe richt je je website precies in? Wat moet er precies op de website, welke kanalen zijn er nodig en op welke doelgroep wil je je focussen? Dit zijn allemaal elementen die ik kaart gebracht moeten worden.
Het is als onderneming belangrijk om in kaart te hebben wat je wilt bereiken op lange termijn op online gebied. Een online marketing strategie helpt met het kiezen van de juiste middelen om de long-term doelen te behalen.
Veel ondernemingen kiezen ervoor om online marketing uit te besteden, zodat zowel strategie als uitvoering gedaan wordt door een marketing bureau. Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een online marketing strategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!
groeien in 5 stappen>
Doelstellingen
Doelgroep
Concurrentie
Plan
Aan de slag!
De basis van een goede online marketing strategie, zijn meetbare doelstellingen die gemaakt worden. Zonder duidelijke doelstellingen die meetbaar zijn, is een online marketing strategie zinloos. Stem daarom goed af wat je wilt bereiken en welke specialismen daarvoor nodig zijn. Blauwe Monsters helpt met het opstellen van de doelstellingen. Op basis van expertise vanuit verschillende specialismen in het online marketing, worden realistische long-term doelstellingen gemaakt voor de online marketing strategie.
Nadat de kanalen in kaart zijn gebracht, is het tijd om de doelgroep te bepalen. Je moet namelijk de juiste mensen kunnen bereiken, om de doelen zo effectief mogelijk te behalen. Op basis van marktkennis en de data die beschikbaar is, wordt de juiste doelgroep in kaart gebracht. Het in kaart brengen van de juiste doelgroep is belangrijk, omdat de doelgroep binnen campagnes bijvoorbeeld kunnen worden ingesteld. Dit wordt op basis van data ingezet. Los van het feit dat de campagnes binnen verschillende specialismen kunnen worden afgestemd op basis van de data, is het altijd belangrijk om als bedrijf de doelgroep goed te kennen. Zonder deze data zullen de doelen minder snel behaald worden.
Als ondernemer heb je altijd te maken met concurrentie en op online gebied is dit alleen maar groter. Deze concurrenten kunnen dezelfde producten of diensten aanbieden dat jij doet. Het is daarom belangrijk om goed te anticiperen op de concurrenten en onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie binnen de markt. De concurrenten maken gebruik van verschillende online kanalen, die ook in kaart gebracht moeten worden. Hierdoor heb je een goed beeld van de concurrentie per online marketingkanaal. Zorg er daarom voor dat je de belangrijkste concurrenten binnen de markt analyseert en verwerkt in de online marketing strategie.
Nadat alle punten zijn geanalyseerd, is het van belang dat alle gegevens in een duidelijk overzicht wordt gezet. In het plan worden de doelstelling weergeven en wanneer je de doelstellingen bereikt wilt hebben. Het doel van het plan is om overzicht te creëren, waarbij er rekening gehouden wordt met verschillende kanalen. Om het nog overzichtelijker te maken, wil je de doelstellingen per kanaal verwerken in het plan. Zo dienen de linkbuilding doelstellingen apart verwerkt te worden van de Google Ads doelstellingen. Dit maakt het nog overzichtelijker.
Nadat de doelen zijn bepaald en de website is geoptimaliseerd, is het tijd om te bepalen welke kanalen er nodig zijn om de doelen zo effectief mogelijk te kunnen behalen. Er zijn verschillende kanalen binnen online marketing om de doelgroep te kunnen bereiken. Denk hierbij aan organische zoekresultaten, adverteren, maar ook social media en email. Wij helpen graag met het inzetten van de juiste kanalen voor jouw onderneming! Met behulp van onze kennis en expertise worden de doelen sneller en effectiever bereikt!
De online wereld is een wereld wat veel mogelijkheden met zich mee brengt. Als online business wil je natuurlijk profiteren van alle mogelijkheden van online marketing. We zetten enkele voordelen van een online marketingstrategie onder elkaar:
Door online marketing effectief in te zetten, zul je je bereik aanzienlijk verhogen. Het internet is zeer toegankelijk en tegenwoordig is iedereen te vinden op het internet. De gehele customer journey wordt op het internet verricht. Dus door online marketing en meerdere online kanalen in te zetten, zul je de doelgroep effectiever bereiken en vergroten. Het internet kent geen grenzen, dus met een passende- en effectieve online marketing strategie, kun je je bereik aanzienlijk vergroten.
Online marketing maakt het mogelijk om alle online marketing activiteiten meetbaar te maken. Heel fijn, omdat de gegevens uit de online marketing kanalen omgezet kunnen worden in belangrijke vervolgstappen. Zo kun je bijvoorbeeld doelbewuste beslissingen nemen over de marketingmiddelen en het budget dat vrijgemaakt wordt per kanaal. Kortom, online gegevens in kaart brengen is zeer belangrijk en zorg er daarom voor dat de meetbare gegevens goed benut worden.
Online marketing biedt de gebruikers de mogelijkheid om direct contact te maken met de doelgroep, wat in tegenstelling tot de traditionele vorm van marketing niet mogelijk is. Dit kan leiden tot interessante bevindingen, die normaal niet te achterhalen zijn.
Online marketing is zeer flexibel. Maak jij bijvoorbeeld gebruik van een online marketing kanaal dat weinig oplevert? Dan kun je dit kanaal op ieder gewenste moment pauzeren. Voorbeeld: Een Google Ads campagne staat al een tijdje live en genereert veel clicks, maar geen verkopen. Dan kan de campagne simpel gedeactiveerd worden om onnodige clicks en kosten te voorkomen.
Je site optimaliseren en meer doelen bereiken
Betere resultaten uit je advertenties
Hoger in de zoekmachine voor sterker verkeer
Ontdek hoe we CDP’s inzetten om te personaliseren
Geautomatiseerde e-mails met een persoonlijke touch
Producten aanbieden op Bol? Onze specialisten weten hoe
Wil jij werken aan de online mogelijkheden die jij hebt en aan de slag met je eigen online marketing strategie? Blauwe Monsters denkt dus graag met je mee. Neem contact met ons op en wij helpen je met de toekomst!