Waar denk je aan bij eenheid? 

Bij de term eenheid denk je waarschijnlijk aan saamhorigheid en krachtenbundeling van een team. Maar eenheid houdt nog veel meer in. Je kunt denken aan een identiteit, cultuur, leeftijd, nationaliteit, gedeelde normen en waarden. Wanneer een groep mensen van een bepaalde cultuur of met dezelfde religie elkaar ontmoeten, zullen zij zichzelf zien als een eenheid. Aziatische toeristen voelen zich tijdens een gezamenlijke rondreis in een bus eerder met elkaar verbonden dan met een groep reizigers uit Zweden. Ook een groep tieners vormt een eenheid vanwege hun gedeelde interesses en ideeën.

Wat is het principe eenheid volgens Cialdini?

In zijn boek ‘Pre-Suasion: A revolutionary Way to influence and persuade’ doelt Cialdini op de gedeelde identiteit die zowel de beïnvloeder als de consument heeft. ‘’Hoe meer we mensen waarnemen als een deel van ons, hoe meer we door ze beïnvloed worden’’ aldus Robert Cialdini.

Volgens Cialdini bestaat het principe eenheid uit twee delen: samen zijn en samen handelen. Bij het deel samen zijn kun je denken aan een nationaliteit, ras, geslacht, religie of politieke voorkeur. Inherent aan dit deel is dat mensen zich met elkaar verbonden voelen. Bij eenheid van een identiteit ontstaat er acceptatie, vertrouwen en begrip voor elkaar.

Het tweede deel samen handelen laat zien dat een eenheid samenwerkt en zich met elkaar verenigd voelt. Dit resulteert in sympathie voor elkaar hebben en elkaar willen steunen. Wanneer je mensen bij je werk betrekt en meer te weten komt over de interesses en ideeën van anderen is het eveneens mogelijk om de kracht van eenheid te vergroten.      

Hoe implementeer je eenheid op de werkvloer en in je marketingstrategie?

Content team Blauwe Monsters
Contentteam van Blauwe Monsters

Zoals eerder besproken, speelt het principe eenheid vooral in op het groepsgevoel en op elementen zoals saamhorigheid en eendracht. In eendracht werken mensen samen aan een product waardoor ze betrokken zijn en zich een mede-oprichter voelen. Het eerder omschreven principe sympathie lijkt op het eerste gezicht ook onlosmakelijk verbonden met het principe eenheid. Bij eenheid hoeft het echter niet altijd het geval te zijn dat je iemand sympathiek vindt.  Maar doordat je allebei tot een bepaalde groep behoort, vorm je toch een eenheid.

Binnen de contentafdeling van Blauwe Monsters werken we nauw samen. Als contentteam bestaande uit meerdere content specialisten en marketeers verzorgen we samen de gehele contentcreatie voor een breed klantenportfolio. 

Omdat Blauwe Monsters met meerdere marketeers, SEO, SEA, CRO en contentspecialisten werkt, kunnen we diverse soorten klanten bedienen. De verschillende facetten en werkachtergronden van onze specialisten zorgen ervoor dat we nauw samenwerken en eendracht in ons werk kunnen bewerkstelligen.   Samen vormen we een eenheid en kunnen we voor elke klant de gewenste content ontwikkelen. Van een contentstrategie voor een verhuurbedrijf met koelcontainers en de socialmediaplanning van een herenmode webshop tot de gehele SEO-strategie voor een opkoper van horeca- en kantoormeubilair.

Hoe kun jij als bedrijf eenheid inzetten bij het beïnvloeden van je klant? 

Net zoals de 6 andere beïnvloedingsprincipes van Cialdini kun je eenheid of eendracht als bedrijf op verschillende manieren inzetten om je klant te betrekken bij jouw bedrijf. De sterkste vorm van eenheid is volgens Cialdini je eigen familie. Voor je familie doe je immers alles en voor hen ga je door het vuur. Als ouder doe je alles voor je kind en die hechte band kan zelfs worden ingezet bij beïnvloeding in het koopproces. Dit zien we bijvoorbeeld terug in reclames over vakantieparken. In de reclames en acties wordt ingespeeld op de gehele familie: voor de kinderen is er een wildwaterbaan, voor moeders zijn er winkels en beauty-arrangementen en voor creatieve oma’s zijn er workshops. Als slimme marketeer kun je een weggeef-actie ontwikkelen waarbij niet de persoon, consument zelf maar zijn of haar kind het cadeau krijgt. Op deze manier kun je het principe eenheid veelzijdig toepassen.

Een ander voorbeeld om meer eenheid met je klant te creëren, is de menu-inrichting van je webshop aanpassen. Een webshop in bijzondere/unieke cadeaus kan een cadeaupagina inrichten naar geslacht. Een pagina met cadeaus alleen voor hem en voor haar. Ook een reisorganisatie gespecialiseerd in verre reizen kan de reiziger beter bedienen door reisblogs en tips per cultuur op te nemen.

Een andere manier om eendracht of een gedeelde identiteit met je klant te creëren, is de klant een adviserende rol in de conceptfase van je nieuwe bedrijf te geven. Cialdini geeft als voorbeeld een nieuw restaurantconcept waarbij consumenten een beschrijving kregen van het concept en op verschillende tekstuele manieren naar hun mening werd gevraagd. Een aantal consumenten werd gevraagd naar hun ‘feedback’, weer een ander aantal moest ‘advies’ geven en de laatste groep moest zijn ‘mening’ geven. Het resultaat van de test: de consumenten die gevraagd werden naar hun advies, gaven aan dat ze het restaurant sneller zouden aanbevelen. Onder de term ‘advies’ voelden de consumenten zich meer betrokken bij het bedrijf.  

Uiteraard zijn er nog veel meer ideeën te bedenken waarop je eenheid binnen je bedrijf kunt implementeren. Gebruik je creativiteit en versterk je marketingcampagnes met het beïnvloedingsprincipe eenheid als effectief marketingwapen. 

Hulp nodig bij het toepassen van eenheid binnen jouw marketingstrategie? Het team van Blauwe Monsters is here to the rescue! Neem gerust contact met ons op via ons contactformulier of maak telefonisch en vrijblijvend een afspraak op ons kantoor in Hoofddorp. We zijn je ook graag van dienst wanneer je hulp nodig hebt bij social media marketing, marketplaces marketing, web analytics of ondersteuning bij linkbuilding.