Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Linkbuilding

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding, ook wel linkbuilden genoemd, is het verkrijgen van backlinks naar pagina’s op jouw website. Deze backlinks kunnen verwijzen naar de hoofdpagina van uw website of naar dieper liggende pagina’s (bijvoorbeeld subcategorieën).

Waar moet je op letten bij linkbuilding?

Google wordt steeds slimmer en daarom weet Google steeds meer de waarde van een webpagina te beoordelen door het ingewikkelde algoritme. Het kan teksten lezen en beoordelen of deze tekst relevant is voor de gene die ergens naar zoekt via Google. Maar over sommige onderwerpen schrijven wel honderden websites artikelen over. Wanneer er 5 websites zijn die volgens Google goede en relevante teksten bieden over het onderwerp, moet er toch een keuze gemaakt worden welke website bovenaan komt te staan. Naast de On-page SEO factoren en de content gaat Google naar andere factoren kijken. Een ervan is het aantal backlinks die op andere websites naar jouw website doorverwijzen. Omdat hier veel misbruik van werd gemaakt heeft Google de regels voor linkbuilding aangescherpt. Daarom zijn er verschillende punten waar je op moet letten.

  • connectie met jouw branche (Een link van een elektricien naar jouw website over dierenvoeding heeft geen waarde)
  • land van herkomst (Russiche websites die naar jouw Nederlandstalige website verwijzen hebben geen waarde en hebben zelfs een nadelig effect hebben wat kan leiden tot een handmatige penalty van Google)
  • leeftijd van het linkende domein (Als je er aan denkt om snel een aantal domeinen aan te maken en daar direct vanaf door te linken naar jouw andere website; think again? Google geeft elke site een bepaalde waarde. Websites die nieuw zijn of niet regelmatig een update krijgen hebben weinig waarde

Dit zijn een aantal punten waar op gelet moet worden. Ervaren SEO-specialisten kijken ook naar Domain authority, Trust ratio en verschillende aantal root domains.

Werkt het?

Er gaan veel wilde verhalen rond over linkbuilding. Iedereen kent wel iemand die van een ander heeft gehoord dat hij een Penalty van Google heeft gehad. Er zijn 2 soorten penaltys; een handmatige penalty of een penalty wegens veranderingen in Google’s algoritme. In de praktijk worden handmatige penalty’s bijna nooit uitgedeeld. Om een handmatige penalty te krijgen moet je wel heel bewust en op grote schaal de regels verbreken. Toch raden wij altijd aan om je aan de richtlijnen te houden en een natuurlijk linkprofiel aan te houden.

Natuurlijk linkprofiel

Een linkprofiel zijn alle links naar jouw website bij elkaar. Wat is een natuurlijk linkprofiel? Een natuurlijk linkprofiel geeft Google de suggestie dat de links op natuurlijke wijze zijn verkregen. In de praktijk houdt dit in dat er vanaf websites wordt gelinkt die zich in dezelfde branche bevinden als jouw website. Een webshop over breien die een online aanbeveling doet voor een stoffenwinkel is zeer relevant.
Andere belangrijke factoren voor een natuurlijk linkprofiel zijn het aantal variërende domeinen waar backlinks vandaan komen. Als diezelfde breiwinkel 100 keer naar de stoffenwinkel linkt is het geen natuurlijke aanbeveling meer. Ook is het een goed idee om links te verkrijgen van verschillende soorten websites, zoals blogs, webshops, forumes en overzichtsites.