GROEIEN IN 5 STAPPEN
Jouw online marketingstrategie.
Stel de doelen juist af
De basis van een goede online marketing strategie, zijn meetbare doelstellingen die gemaakt worden. Zonder duidelijke doelstellingen die meetbaar zijn, is een online marketing strategie zinloos. Stem daarom goed af wat je wilt bereiken en welke specialismen daarvoor nodig zijn.
Blauwe Monsters helpt met het opstellen van de doelstellingen. Op basis van expertise vanuit verschillende specialismen in het online marketing, worden realistische long-term doelstellingen gemaakt voor de online marketing strategie.
Bepaal wie de doelgroep is
Nadat de kanalen in kaart zijn gebracht, is het tijd om de doelgroep te bepalen. Je moet namelijk de juiste mensen kunnen bereiken, om de doelen zo effectief mogelijk te behalen. Op basis van marktkennis en de data die beschikbaar is, wordt de juiste doelgroep in kaart gebracht. Het in kaart brengen van de juiste doelgroep is belangrijk, omdat de doelgroep binnen campagnes bijvoorbeeld kunnen worden ingesteld. Dit wordt op basis van data ingezet.
Los van het feit dat de campagnes binnen verschillende specialismen kunnen worden afgestemd op basis van de data, is het altijd belangrijk om als bedrijf de doelgroep goed te kennen. Zonder deze data zullen de doelen minder snel behaald worden.
Analyseer de concurrenten
Als ondernemer heb je altijd te maken met concurrentie en op online gebied is dit alleen maar groter. Deze concurrenten kunnen dezelfde producten of diensten aanbieden dat jij doet. Het is daarom belangrijk om goed te anticiperen op de concurrenten en onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie binnen de markt. De concurrenten maken gebruik van verschillende online kanalen, die ook in kaart gebracht moeten worden. Hierdoor heb je een goed beeld van de concurrentie per online marketingkanaal.
Zorg er daarom voor dat je de belangrijkste concurrenten binnen de markt analyseert en verwerkt in de online marketing strategie.
Werk een plan uit
Nadat alle punten zijn geanalyseerd, is het van belang dat alle gegevens in een duidelijk overzicht wordt gezet. In het plan worden de doelstelling weergeven en wanneer je de doelstellingen bereikt wilt hebben. Het doel van het plan is om overzicht te creëren, waarbij er rekening gehouden wordt met verschillende kanalen.
Om het nog overzichtelijker te maken, wil je de doelstellingen per kanaal verwerken in het plan. Zo dienen de linkbuilding doelstellingen apart verwerkt te worden van de Google Ads doelstellingen. Dit maakt het nog overzichtelijker.
Zet de kanalen in en ga aan de slag!
Nadat de doelen zijn bepaald en de website is geoptimaliseerd, is het tijd om te bepalen welke kanalen er nodig zijn om de doelen zo effectief mogelijk te kunnen behalen. Er zijn verschillende kanalen binnen online marketing om de doelgroep te kunnen bereiken. Denk hierbij aan organische zoekresultaten, adverteren, maar ook social media en email. Wij helpen graag met het inzetten van de juiste kanalen voor jouw onderneming! Met behulp van onze kennis en expertise worden de doelen sneller en effectiever bereikt!