Online marketing strategie om te groeien

We merken dat veel bedrijven een website hebben, maar nog niet alle kansen benutten. Dit is zonde, want een website is belangrijk voor de vindbaarheid op het internet en vormt daarom de basis van een online marketingstrategie.

Online marketing strategie om te groeien
BINNEN 24 UUR CONTACT

Van uitdaging naar strategie – naar resultaat

Naast het goed organisch vindbaar zijn binnen Google is adverteren met tekstadvertenties, display of shopping een goede manier om potentiële klanten te bereiken. Dit proces kan tijdrovend zijn en soms een lage omzet opleveren. Door SEA uit te besteden aan Blauwe Monsters krijg jij de ruimte om je te focussen op het leveren van hoge kwaliteit producten en/of services.

Op werkdagen binnen 24 uur reactie

Wat is een online marketingstrategie precies?

Het is belangrijk om als onderneming doelen te stellen op lange termijn en de online marketingdoelen te onderscheiden van de andere doelen. Een online marketingstrategie is een plan op lange termijn basis dat wordt opgesteld, die betrekking hebben al alle online marketing activiteiten van een organisatie om de online marketingdoelen te behalen. Een online marketingstrategie is een belangrijk onderdeel van het marketingplan en wordt daarom meegenomen in het plan.


De doelen binnen de online marketingstrategie dient hand in hand te gaan met de uitvoerders. Zo worden de online marketingstrategie vorm gegeven met behulp van online marketeers op basis van verschillende specialismen. Binnen Blauwe Monsters zijn er onder andere SEO specialisten, SEA specialisten, Social specialisten, CRO specialisten, content marketeers en E-mail marketeers. Op basis van de kennis en expertise vanuit de specialisten binnen Blauwe Monsters, wordt de online marketingstrategie vorm gegeven.

Waarom heb je een online marketing strategie nodig?

Wanneer je nieuw bent met online marketing, is de kans groot dat je niet weet waar je moet beginnen. Met online marketing heb je immers een tal aan mogelijkheden en richtingen waar je op kan gaan, maar je moet ook rekening houden met andere factoren. Hoe richt je je website precies in? Wat moet er precies op de website, welke kanalen zijn er nodig en op welke doelgroep wil je je focussen? Dit zijn allemaal elementen die ik kaart gebracht moeten worden.

Het is als onderneming belangrijk om in kaart te hebben wat je wilt bereiken op lange termijn op online gebied. Een online marketing strategie helpt met het kiezen van de juiste middelen om de long-term doelen te behalen.

Veel ondernemingen kiezen ervoor om online marketing uit te besteden, zodat zowel strategie als uitvoering gedaan wordt door een marketing bureau. Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een online marketing strategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

GROEIEN IN 5 STAPPEN

Jouw online marketingstrategie.


Stel de doelen juist af

De basis van een goede online marketing strategie, zijn meetbare doelstellingen die gemaakt worden. Zonder duidelijke doelstellingen die meetbaar zijn, is een online marketing strategie zinloos. Stem daarom goed af wat je wilt bereiken en welke specialismen daarvoor nodig zijn.


Blauwe Monsters helpt met het opstellen van de doelstellingen. Op basis van expertise vanuit verschillende specialismen in het online marketing, worden realistische long-term doelstellingen gemaakt voor de online marketing strategie.


Bepaal wie de doelgroep is

Nadat de kanalen in kaart zijn gebracht, is het tijd om de doelgroep te bepalen. Je moet namelijk de juiste mensen kunnen bereiken, om de doelen zo effectief mogelijk te behalen. Op basis van marktkennis en de data die beschikbaar is, wordt de juiste doelgroep in kaart gebracht. Het in kaart brengen van de juiste doelgroep is belangrijk, omdat de doelgroep binnen campagnes bijvoorbeeld kunnen worden ingesteld. Dit wordt op basis van data ingezet.

Los van het feit dat de campagnes binnen verschillende specialismen kunnen worden afgestemd op basis van de data, is het altijd belangrijk om als bedrijf de doelgroep goed te kennen. Zonder deze data zullen de doelen minder snel behaald worden.


Analyseer de concurrenten

Als ondernemer heb je altijd te maken met concurrentie en op online gebied is dit alleen maar groter. Deze concurrenten kunnen dezelfde producten of diensten aanbieden dat jij doet. Het is daarom belangrijk om goed te anticiperen op de concurrenten en onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie binnen de markt. De concurrenten maken gebruik van verschillende online kanalen, die ook in kaart gebracht moeten worden. Hierdoor heb je een goed beeld van de concurrentie per online marketingkanaal.

Zorg er daarom voor dat je de belangrijkste concurrenten binnen de markt analyseert en verwerkt in de online marketing strategie.


Werk een plan uit

Nadat alle punten zijn geanalyseerd, is het van belang dat alle gegevens in een duidelijk overzicht wordt gezet. In het plan worden de doelstelling weergeven en wanneer je de doelstellingen bereikt wilt hebben. Het doel van het plan is om overzicht te creëren, waarbij er rekening gehouden wordt met verschillende kanalen.

Om het nog overzichtelijker te maken, wil je de doelstellingen per kanaal verwerken in het plan. Zo dienen de linkbuilding doelstellingen apart verwerkt te worden van de Google Ads doelstellingen. Dit maakt het nog overzichtelijker.


Zet de kanalen in en ga aan de slag!

Nadat de doelen zijn bepaald en de website is geoptimaliseerd, is het tijd om te bepalen welke kanalen er nodig zijn om de doelen zo effectief mogelijk te kunnen behalen. Er zijn verschillende kanalen binnen online marketing om de doelgroep te kunnen bereiken. Denk hierbij aan organische zoekresultaten, adverteren, maar ook social media en email. Wij helpen graag met het inzetten van de juiste kanalen voor jouw onderneming! Met behulp van onze kennis en expertise worden de doelen sneller en effectiever bereikt!

Wat zijn de voordelen van online marketing?

De online wereld is een wereld wat veel mogelijkheden met zich mee brengt. Als online business wil je natuurlijk profiteren van alle mogelijkheden van online marketing. We zetten enkele voordelen van een online marketingstrategie onder elkaar:

Vergroot je bereik

Door online marketing effectief in te zetten, zul je je bereik aanzienlijk verhogen. Het internet is zeer toegankelijk en tegenwoordig is iedereen te vinden op het internet. De gehele customer journey wordt op het internet verricht. Dus door online marketing en meerdere online kanalen in te zetten, zul je de doelgroep effectiever bereiken en vergroten. Het internet kent geen grenzen, dus met een passende- en effectieve online marketing strategie, kun je je bereik aanzienlijk vergroten.

Online maakt alles meetbaar

Online marketing maakt het mogelijk om alle online marketing activiteiten meetbaar te maken. Heel fijn, omdat de gegevens uit de online marketing kanalen omgezet kunnen worden in belangrijke vervolgstappen. Zo kun je bijvoorbeeld doelbewuste beslissingen nemen over de marketingmiddelen en het budget dat vrijgemaakt wordt per kanaal. Kortom, online gegevens in kaart brengen is zeer belangrijk en zorg er daarom voor dat de meetbare gegevens goed benut worden.

Direct contact met de doelgroep

Online marketing biedt de gebruikers de mogelijkheid om direct contact te maken met de doelgroep, wat in tegenstelling tot de traditionele vorm van marketing niet mogelijk is. Dit kan leiden tot interessante bevindingen, die normaal niet te achterhalen zijn.

Flexibiliteit

Online marketing is zeer flexibel. Maak jij bijvoorbeeld gebruik van een online marketing kanaal dat weinig oplevert? Dan kun je dit kanaal op ieder gewenste moment pauzeren. Voorbeeld: Een Google Ads campagne staat al een tijdje live en genereert veel clicks, maar geen verkopen. Dan kan de campagne simpel gedeactiveerd worden om onnodige clicks en kosten te voorkomen.

ONTMOET HET TEAM

Onze specialisten

Ruben Senneker - Teamlead SEO

Ruben Senneker

Teamlead SEO.

René van Steen - Teamlead SEO

René van Steen

Teamlead SEO.

Klaas Schuijt - Operationeel Manager

Klaas Schuijt

Operationeel Manager.

Koen Egberts - Operationeel Manager

Koen Egberts

Operationeel Manager.

Jules van Dongen - Commercieel Adviseur

Jules van Dongen

Commercieel Adviseur.

Jeremy Gomes - Teamlead SEA

Jeremy Gomes

Teamlead SEA.

Rick van Roon - Teamlead CRO

Rick van Roon

Teamlead CRO.

DIRECT CONTACT

Let’s talk! Begin hier met groeien

Wil jij werken aan de online mogelijkheden die jij hebt en aan de slag met je eigen online marketing strategie? Blauwe Monsters denkt dus graag met je mee. Neem contact met ons op en wij helpen je met de toekomst!