Het verhaal van Blauwe Monsters.

Het verhaal van Blauwe Monsters.

Het verhaal van Blauwe Monsters.

Blauwe Monsters is uitgegroeid tot een allround online marketing bureau met SEO als specialisatie. Daar zijn we natuurlijk niet in één keer gekomen. We nemen je daarom graag mee in ons verhaal.


Van webshop naar online marketing bureau.

HemdVoorHem, een webshop voor herenkleding, wilde actief starten met online marketing. Zo ontstond in 2010 het idee om zelf een online marketing bureau op te richten naast de webshop. Zowel Michiel Snoek als Dennis Stokman hadden immers al wat ervaring in het runnen van een e-commerce gedreven organisatie.

Vanaf dag 1 was het doel om zoveel mogelijk organisch verkeer te realiseren. Het continu moeten betalen om klanten met advertenties (zoals Google Ads) binnen te halen was voor Michiel en Dennis namelijk een doorn in het oog. Daarom moest er een oplossing gevonden worden om op de manier nieuwe klanten te vergaren. Hierdoor werd de basisstrategie om zo veel mogelijk organisch verkeer naar de website te sturen; het idee van een goede SEO strategie was geboren.

Die passie om met organisch verkeer nieuwe klanten binnen te halen resulteerde al gauw in een succesformule. De webshop bleef namelijk maar groeien. Vandaag de dag behoort HemdVoorHem dan ook tot een van de grootste spelers op het gebied van (formele) herenmode.

Aan het begin liepen de werkzaamheden van HemdVoorHem en de online marketingactiviteiten door elkaar heen. Uiteindelijk is de beslissing genomen om de twee van elkaar te scheiden. Zo merkten we op dat de individuele energie in andere dingen ging zitten. Waar Michiel zijn focus legde op de webshop, stak Dennis zijn tijd in het bouwen van een op organisch verkeer (SEO) gefocust online marketing bureau. Uiteraard hoort er een goede naam bij een nieuw bureau die zich bezighoudt met online marketing. Na een goed weekend brainstormen in Barcelona ontstond dan de iconische naam “Blauwe Monsters”.

Benieuwd naar het verhaal hoe de heren precies aan de naam “Blauwe Monsters” zijn gekomen? Vraag het ze gerust.

Waar is Blauwe Monsters geboren?

Hoewel de naam is ontstaan tijdens een weekend in Barcelona, was de eerste vestigingsplek van Blauwe Monsters samen met HemdVoorHem in Amsterdam West. Erg veel luxe kende deze werkplek niet; in het pand waren nog 6 andere startups gevestigd. Het was echt zo’n pand vol enthousiaste ondernemers die er dag en nacht waren. Soms kwam je binnen en zag je iemand z’n ontbijt maken en vroeg je: ‘Lange nacht geweest?’ Waarop het antwoord meer dan eens ‘ja, ik heb hier weer eens geslapen’ was.

Het waren mooie tijden, maar bij het aannemen van onze 3e medewerker was het tijd om te vertrekken. Wat we meenamen naar de volgende plek was bevestiging van ons concept. We hadden namelijk al wat klanten binnengehaald. Bovendien zagen we dat er een duidelijk behoefte was aan online marketing ondersteuning zonder vaste contracten of afspraken die niet mee konden bewegen met de organisatie van de klant.

Amsterdam.

Blauwe Monsters bleef samen met HemdVoorHem gevestigd in Amsterdam. Dit keer hadden we een locatie aan het Timorplein: een oud schoolgebouw geklemd tussen een Stayokay en een bioscoop. Het was weliswaar een plek waar weinig reuring was met de andere ondernemers, maar het gaf wel een lekker gevoel als je alle mensen op het terras van de bioscoop zag zitten na het werk. In deze periode creëerden we meer structuur in de werkzaamheden en ontdekten we dat het ontlasten op het gebied van content goed in de smaak viel bij onze klanten. Zo hadden veel klanten wel mooie ambities wat betreft content, maar tijdens het creëren liepen ze regelmatig tegen capaciteitsproblemen aan. Een week is immers zo voorbij.

“Ik weet nog dat we net begonnen aan het Blauwe Monsters avontuur en dat alles nog in zijn kinderschoenen stond. Als SEO specialist was je verantwoordelijk voor het gehele proces van A tot Z: acquisitie, onboarding, uitvoerend werk en klantcontact. Superuitdagend en heel leuk! Ik vind het mooi om te zien dat de organisatie op het gebied van professionaliteit wel 10 stappen vooruit is gegaan”

– Jerry van Es

Hoewel het fijn werken was aan het Timorplein, waren we dit pand snel ontgroeid. Zowel HemdVoorHem als Blauwe Monsters waren aan het groeien en hierdoor zaten we elkaar in de weg. We moesten een keuze maken: gaan we de bedrijven loskoppelen of behouden we de sterke kanten van beide? Hierdoor gingen we uiteindelijk op zoek naar iets groters en schaalbaarders dan deze locatie.

Hoofddorp alles onder 1 dak.

Het magazijn van HemdVoorHem was destijds in Dronten geplaatst. Door de groei kon HemdVoorHem weer een stap maken en was het tijd geworden om een echte eigen voordeursleutel te krijgen. Daarom streken Blauwe Monsters en HemdVoorhem neer op de Jadelaan in Hoofddorp waar alles dus weer bij elkaar kwam. Het pand had een enorme loods en genoeg werkplekken voor de 2 bedrijven om in aparte kamers te werken. Dit bracht veel meer rust en focus.

“Wat ik tof vond aan Blauwe Monsters was de vrijheid die we kregen om onze eigen weg te banen. Je eigen afdeling starten? Doe maar!”

– Mechteld Schoemaker

Inmiddels zitten we in 2015 en vanaf dat moment begon de groei van Blauwe Monsters zichtbaar toe te nemen. We haalden mooie klanten binnen en daarmee ook een mooie aanwas van talentvolle medewerkers. Wat we toen vooral leerden was een niche binnen de markt vast te pakken. Zo hebben we dankzij onze kennis van SEO de strategie vertaald naar 3 producten: content, techniek en linkbuilding.

Content.

De 1ste stap van de SEO strategie is het schrijven van content. De basis hiervoor wordt gelegd tijdens een marktonderzoek. Hiermee brengen we de belangrijkste zoektermen in kaart die door de beoogde doelgroep worden gehanteerd. Vervolgens stellen we een contentstrategie op waarin alle benodigde content is opgekomen en gaan we aan de slag met de creatie. Inmiddels hebben we een heel team van contentspecialisten die dit voor hun rekening nemen. Maandelijks schrijven zij dan ook veel content voor diverse klanten.

Techniek.

De 2de stap betreft de technische SEO van de websites. Hier komt vanzelfsprekend een stuk programmeerkennis bij kijken. Daarom hebben we technische SEO specialisten in huis gehaald die hier maar al te graag mee aan de slag gaan.

Linkbuilding.

De 3e stap is linkbuilding, ook ‘backlinks’ genoemd. Om dit te realiseren is het bezit en toegang tot veel websites van groot belang. Hierdoor zijn we in deze periode uitgegroeid tot dé partij in Nederland en België voor linkbuilding uitbesteden. Wij realiseren de meest relevante websites voor goede, kwalitatieve linkbuilding. Dit doen we door middel van mooie blogs die maandelijks geschreven en geplaatst worden.

Hoofddorp deel 2.

Het succes van Blauwe Monsters werd in 2016 en 2017 versneld door de uitbreiding van het team met een goed verkoop duo. Door de aanwas van nieuwe klanten en het succes dat daarbij ontstond, begon ook het aantal medewerkers snel toe te nemen. Hierdoor werd het erg krap in het pand. Doordat er steeds meer klanten onze dienstverlening afnamen, groeide het team van de uitvoering waardoor de sales afdeling uiteindelijk moest verhuizen. Zij namen plaats in het pand aan de overkant van de weg. Inmiddels zitten we nog steeds in dit pand. Waar het begon met 1 kamer voor het sales team, bezetten we ondertussen bijna de gehele etage.

Gedurende deze periode ontdekten we dat de zogenaamde ‘SEO speedboat’ goed op gang kwam. Zo wilden veel partijen, waaronder e-commerce grootmachten en andere collega bureaus, graag gebruik maken van onze diensten. Hierdoor zijn we naast het direct verkopen van onze diensten aan klanten ook gaan leveren aan andere SEO specialisten.

Meerdere disciplines.

Dankzij dit succes kregen we steeds vaker de vraag of we meer konden doen dan alleen zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Hierdoor gingen we ons verdiepen in andere mogelijkheden wat betreft dienstverlening. Uiteindelijk ontstonden er nieuwe afdelingen zoals B2B marketingConversie optimalisatiee-mailmarketing en optimalisatie van Marketplaces. De strategie van Blauwe Monsters is vanaf 2020 met deze nieuwe disciplines dan ook gericht op allround. We slaagden er vervolgens in om steeds vaker een full funnel strategie aan te meten voor onze klanten.

“Bij Blauwe Monsters krijg je de kans om als medewerker te ondernemen, verantwoordelijkheid te pakken en te ontdekken welk onderdeel van online marketing bij je past. Én dat allemaal terwijl je in een positieve sfeer werkt aan uitdagende projecten voor toffe opdrachtgevers.”

– Berend Koudijs

B2B markt.

Door onze reclamecampagne op BNR radio groeide onze B2B dienstverlening succesvol door. We merken namelijk dat veel B2B bedrijven een omschakeling willen maken van sales naar marketing zodat ze het resterende sales team kunnen voorzien van beter gekwalificeerde leads. Doordat Business to Consumer (B2C) op deze manier van werken al ver voorloopt en voorheen onze klanten daar voornamelijk uit bestonden, kunnen wij de B2B bedrijven helpen bij deze transformatie. Zo presenteren we een resultaatgerichte dienst dankzij een goede combinatie van strategie, content en funnel optimalisatie.

De toekomst.

Uiteraard is het spreken over de toekomst altijd kijken in een glazen bol. Er kunnen altijd onverwachte elementen in het verschiet liggen. Zo hebben we gemerkt dat een virus de hele samenleving plat kan leggen. Als het gevolg van die periode zien wij twee trends ontstaan. Ten eerste blijkt dat SEO nog belangrijker dan ooit is als het online advertentiebudget wegvalt. Ten tweede is de B2B tak het belang van online gaan inzien en zetten ze meer in op de website of hun eigen online kanaal als lead machine.

Blauwe Monsters zal hoe dan ook de komende jaren blijven investeren in de diverse disciplines om zo goed mee te gaan met de top van de markt. Qua locatie hopen we in 2022 weer een stap te zetten en qua medewerkers willen we meer leuke, ambitieuze en ondernemende monsters toevoegen aan het huidige team. Zo laten we onze klanten groeien en blijven we gezamenlijk als Blauwe Monsters met plezier en prestatie een goede partner.

– Dennis Stokman

Oprichter en mede-eigenaar Blauwe Monsters, 2021