Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Snapchat adverteren

Snapchat adverteren is een mogelijkheid die in de Verenigde Staten inmiddels al uitgebreid getest wordt, maar nog niet beschikbaar is voor de Nederlandse markt. De verwachting is echter dat dit in de loop van 2017 ook in ons land uitgerold wordt. Is jouw doelgroep actief op Snapchat en wil je inspelen op het snelst groeiende sociale medium in Nederland? Dan is het waarschijnlijk een goede zet om actief te worden op Snapchat en je in de toekomstige mogelijkheden van Snapchat adverteren te verdiepen.

Snapchat adverteren

Hoe werkt Snapchat?

Snapchat is te omschrijven als een snelle versie van Instagram, waarop gebruikers selfies en andere foto’s en video’s kunnen delen met hun vrienden. Het innovatieve van Snapchat is, dat verstuurde foto’s en video’s na het kijken verdwijnen. Wanneer iemand de verstuurde foto opslaat, kan de verstuurder dit zien. Hierdoor wordt Snapchat gebruikt voor minder bewerkte foto’s en juist voor spontane selfies.

Zoals bij alle huidige grote social media is Snapchat begonnen met een gratis versie, zonder advertenties. Op deze manier is Snapchat eerst in de Verenigde Staten en later ook in Nederland en de rest van de wereld groot geworden. Nu is Snapchat bezig om aan het verdienmodel te werken, door advertentiemogelijkheden aan bedrijven aan te bieden. Voor bedrijven waarvan de doelgroep zich op Snapchat bevindt kan dit commercieel zeer interessant zijn.

De doelgroep van Snapchat bestaat voornamelijk uit jongeren. Meer dan de helft van de jongeren tussen 15 en 20 jaar gebruikt Snapchat. Onder deze doelgroep groeit Snapchat sneller dan Facebook. Facebook is voor deze jongeren minder interessant geworden, nu ook hun ouders bijvoorbeeld op Facebook zitten. Snapchat is een jong en laagdrempelig alternatief waar jongeren zich vertrouwd bij voelen. Zij bepalen naar wie ze hun foto’s sturen en na korte tijd is de foto voor altijd verdwenen. Hierdoor voelen zij minder sociale druk voor ‘perfecte’ en ‘interessante’ foto’s dan op bijvoorbeeld Instagram, waar je foto zichtbaar is voor al je volgers.

In de leeftijd 20 tot en met 39 jaar is het aandeel Snapchatgebruikers slechts 11%. Onder 40-plussers wordt Snapchat door nog geen 1% van de mensen gebruikt. Wanneer de doelgroep van jouw bedrijf uit personen ouder dan 20 jaar bestaat is Snapchat wellicht niet het beste medium om in de investeren.

Snapchat voor bedrijven

Wanneer je als bedrijf actief bent op Snapchat kun je dit op verschillende manieren doen. Naast zelf snaps maken is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een story takeover te laten doen door een ambassadeur van het bedrijf. Hierbij neemt deze persoon een dag lang het account van het bedrijf over, om over dit bedrijf te snappen. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens grote evenementen als de Superbowl. Hierbij legt de ambassadeur namens het merk verslag van dit evenement, waardoor volgers een extra motivatie hebben om het bedrijf te volgen. Zeker wanneer de ambassadeur deze takeover promoot op zijn eigen social media kan dit voor veel nieuwe volgers zorgen.

Vormen van Snapchat adverteren

In 2017 zal Snapchat een locatie in Nederland openen, waarna zij naar alle waarschijnlijkheid zullen beginnen met het aanbieden van advertenties binnen de populaire app. Hoe deze advertentiemogelijkheden er in Nederland uit zullen zien is dus nog niet met zekerheid te zeggen. Als we afgaan op wat er in de Verenigde Staten wordt aangeboden zijn er verschillende mogelijkheden voor Snapchat adverteren:

Snap ads

Snap ads zijn video’s van maximaal 10 seconden, die verschijnen wanneer de Snapchatgebruiker de stories van vrienden bekijkt. Ook kunnen snap ads verschijnen tussen de verhalen op de discover pagina of tijdens live video’s. Een snap ad ziet eruit als een normale snap en is net als iedere andere snap over te slaan. Het is daarom belangrijk dat een snap ad pakkend genoeg is om te blijven bekijken. De snap ad wordt altijd op volledig scherm weergegeven, waardoor hij ook de volledige aandacht van de kijker trekt.

Wanneer de kijker geïnteresseerd is in het product in de snap ad kan hij omhoog swipen. Afhankelijk van het doel van het Snapchat adverteren kan er hier gekozen worden voor een langere video, een artikel, de website van de adverteerder of het openen van de appstore om een app te downloaden.

Gesponsorde lenzen

Snapchat staat bekend om de verschillende lenzen die bij foto’s en video’s toegevoegd kunnen worden. Hondenoortjes, ‘vervormde’ gezichten en faceswaps kunnen op foto’s worden toegepast. Bedrijven kunnen hierop inspelen door gesponsorde lenzen aan te bieden, gericht op hun merk of product. Onderstaand voorbeeld is van Beats, fabrikant van koptelefoons. Met deze gesponsorde lens konden gebruikers van Snapchat een koptelefoon aan hun foto of video toevoegen.

Geofilters

Geofilters zijn filters voor over een snap, die exclusief voor een bepaalde locatie zijn. Wanneer een snap gemaakt wordt met een geofilter, is te zien waar deze snap gemaakt is. Dit is een functie die veel gebruikt wordt voor bijvoorbeeld jaloersmakende vakantiefoto’s op interessante plekken.

Op het gebied Snapchat adverteren kunnen geofilters op verschillende manieren worden toegepast. McDonalds was het eerste bedrijf dat een gesponsord geofilter aanbood. In alle 14.000 vestigingen van McDonalds was het mogelijk om een snap met onderstaand filter te maken. Het gebruik van een geofilter is altijd gebonden aan een specifieke locatie. Daarom is deze vorm van Snapchat adverteren uitermate geschikt voor gebruik op bijvoorbeeld evenementen en beurzen.

Wat kost Snapchat adverteren?

De kosten van Snapchat adverteren lopen uiteen, maar op dit moment zijn de advertentiemogelijkheden in de Verenigde Staten vooral gericht op grote adverteerders. Voor minder grote advertentiecampagnes zijn Facebook adverteren, Instagram adverteren of Twitter adverteren meer geschikt. Snap ad campagnes beginnen bijvoorbeeld bij $10.000 dollar per maand. De kosten van snapchat adverteren door middel van gesponsorde lenzen zijn afhankelijk van de dag waarop dit gebeurt. Op een doordeweekse dag is dit ongeveer $450.000 en op een feestdag of tijdens een evenement kan dit oplopen tot $700.000.

Dat bedrijven Snapchat adverteren als interessant zien blijkt wel uit de advertentie-inkomsten die Snapchat in 2016 behaalde. In 2015 was dit nog 58,1 miljoen dollar, maar in 2016 heeft Snapchat bijna 350 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten verdiend. Naar verwachting zal dit in 2017 meer dan verdubbeld worden, tot 804 miljoen dollar. Deze enorme stijging geeft zeker de relevantie van Snapchat adverteren weer.