Whitepaper schrijven.

Whitepapers zijn een goede manier om een relevant onderwerp uit jouw branche grondig uit te lichten. Zo informeer je jouw doelgroep middels een whitepaper over dat specifieke onderwerp, terwijl het ook een mooie kans biedt om leads te genereren.

(voor)kennis is macht

Hoe maak je een whitepaper?

De regels voor het maken van een whitepaper zijn niet in beton gegoten. Veel hangt af van het onderwerp van het whitepaper. Wel staat het beginpunt voor het maken van een whitepaper vaak al vast: informatie vergaren. Het whitepaper dient immers diep in te gaan op de materie van het onderwerp. Daar is juiste kennis voor nodig. Zeker wanneer je als schrijver van het whitepaper (nog) niet direct bekend bent met het onderwerp, is vooronderzoek essentieel. Dit kun je doen met behulp van het internet, maar ook door bijvoorbeeld interviews te houden met mensen uit de branche waar je over schrijft. Bij Blauwe Monsters hechten we veel waarde aan dit vooronderzoek, om zo de kwaliteit te waarborgen die past bij het whitepaper. Daarnaast vinden we het belangrijk om het whitepaper niet te commercieel in te steken. Uiteraard is het whitepaper uiteindelijk bedoeld om leads te genereren, maar dat doe je door de lezer te overtuigen met de vakspecifieke kennis die je in het whitepaper tentoonspreidt.

Zo maakt Blauwe Monsters zijn whitepapers:

  • Elk whitepaper start met gedegen vooronderzoek.

  • Lengte van whitepaper tussen de 6 en 50 pagina’s, inclusief afbeeldingen, grafieken en referenties.

  • Whitepaper bevat doorgaans een titelpagina, inhoudsopgave, korte samenvatting, meerdere hoofdstukken en een conclusie.

  • Focus op inhoud, niet op commercie.

  • Ook opmaak en design in huis.

Goede promotie!

Hoe zet Blauwe Monsters een whitepaper in?

Hoewel elk whitepaper vooral een manier is om je kennis te etaleren, moet het uiteindelijk wel gelezen worden en leads genereren. Bij Blauwe Monsters weten we precies hoe dat moet. Onze Social Media-specialisten zijn daar een kei in!

LinkedIn is zo’n beetje het belangrijkste platform om je whitepapers onder de aandacht te brengen en uiteindelijk leads te genereren. Toch is het promoten via andere wegen ook heel belangrijk. Denk alleen al aan andere socialmediakanalen, zoals Instagram, Twitter, Facebook, of Google+. Daarnaast is het belangrijk om het whitepaper op een mooie plaats op je website te plaatsen. Zo hebben we bij Blauwe Monsters ook een aparte en geoptimaliseerde landingspagina voor al onze whitepapers. Tot slot kun je bij de promotie van een whitepaper denken aan een gerichte e-mail strategie, het publiceren van een persbericht of het promoten middels afzonderlijke blogartikelen.

Het Team

Onze specialisten.

Sacha Renkema

Online marketeer.

Leo Hoekstra Blauwe Monsters
Leo Hoekstra

Content specialist.

Krista Pieterse Blauwe Monsters
Krista Pieterse

Online marketeer.

Chris Verhoef
Chris Verhoef

Content specialist.

Britt Hillaert
Britt Hillaert

Content specialist.

Contact

Ook een whitepaper laten schrijven?

Uiteraard nemen we graag de tijd om een keer vrijblijvend in gesprek te gaan om te zien wat we hierin voor je kunnen betekenen.

vrijblijvend advies