Voor vrijblijvend advies bel 020 – 89 326 56
Stel personenen uit verschillende branches de vraag: ‘wat is een whitepaper?’ en je krijgt hoogstwaarschijnlijk veel verschillende antwoorden. Oorspronkelijk komt het whitepaper uit de politiek, waar beleidsmakers het gebruikte om beslissingen toe te lichten. Vanzelfsprekend gebruiken we whitepapers bij Blauwe Monsters meer voor marketingdoeleinden. De whitepapers die wij maken – voor onszelf of onze klanten – informeren de doelgroep op een diepgaande, overtuigende en gezaghebbende manier. Daarnaast worden marketing whitepapers als oplossingsgerichte gidsen ingezet. Last, maar zeker niet least, dienen whitepapers in de marketingbranche als middel om goede en warme leads te genereren.
De regels voor het maken van een whitepaper zijn niet in beton gegoten. Veel hangt af van het onderwerp van het whitepaper. Wel staat het beginpunt voor het maken van een whitepaper vaak al vast: informatie vergaren. Het whitepaper dient immers diep in te gaan op de materie van het onderwerp. Daar is juiste kennis voor nodig. Zeker wanneer je als schrijver van het whitepaper (nog) niet direct bekend bent met het onderwerp, is vooronderzoek essentieel. Dit kun je doen met behulp van het internet, maar ook door bijvoorbeeld interviews te houden met mensen uit de branche waar je over schrijft. Bij Blauwe Monsters hechten we veel waarde aan dit vooronderzoek, om zo de kwaliteit te waarborgen die past bij het whitepaper. Daarnaast vinden we het belangrijk om het whitepaper niet te commercieel in te steken. Uiteraard is het whitepaper uiteindelijk bedoeld om leads te genereren, maar dat doe je door de lezer te overtuigen met de vakspecifieke kennis die je in het whitepaper tentoonspreidt.
Elk whitepaper start met gedegen vooronderzoek.
Lengte van whitepaper tussen de 6 en 50 pagina’s, inclusief afbeeldingen, grafieken en referenties.
Whitepaper bevat doorgaans een titelpagina, inhoudsopgave, korte samenvatting, meerdere hoofdstukken en een conclusie.
Focus op inhoud, niet op commercie.
Ook opmaak en design in huis.
Hoewel elk whitepaper vooral een manier is om je kennis te etaleren, moet het uiteindelijk wel gelezen worden en leads genereren. Bij Blauwe Monsters weten we precies hoe dat moet. Onze Social Media-specialisten zijn daar een kei in!
LinkedIn is zo’n beetje het belangrijkste platform om je whitepapers onder de aandacht te brengen en uiteindelijk leads te genereren. Toch is het promoten via andere wegen ook heel belangrijk. Denk alleen al aan andere socialmediakanalen, zoals Instagram, Twitter, Facebook, of Google+. Daarnaast is het belangrijk om het whitepaper op een mooie plaats op je website te plaatsen. Zo hebben we bij Blauwe Monsters ook een aparte en geoptimaliseerde landingspagina voor al onze whitepapers. Tot slot kun je bij de promotie van een whitepaper denken aan een gerichte e-mail strategie, het publiceren van een persbericht of het promoten middels afzonderlijke blogartikelen.
Uiteraard nemen we graag de tijd om een keer vrijblijvend in gesprek te gaan om te zien wat we hierin voor je kunnen betekenen.