Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Google Adwords kosten; Hoe een kosten efficiënte adwords campagne realiseren?

De wens van iedere adverteerder in Google is zo laag mogelijk kosten per Klik (CPC) en zo hoog mogelijke positie tussen de adverteerders, maar hoe realiseert u zo laag mogelijke kosten met Google Adwords met een zo hoog mogelijk resultaat? Dit is binnen de Internet Marketing een specialisme op zich.
Binnen Blauwe Monsters hebben we inmiddels veel ervaring opgedaan met Google Adwords en weten we hoe u met zo min mogelijk kosten een zo hoog mogelijk resultaat kan bereiken. Graag gaan we met u in gesprek om te inventariseren hoe we dit voor u kunnen realiseren.
Hieronder een aantal aspecten die van Belang zijn om Google Adwords kosten zo laag mogelijk te houden en het resultaat zo goed mogelijk te laten zijn.

Google Adwords kosten; Bepalen van de advertentiepositie

 

Om een zo hoog mogelijke advertentiepositie te genereren, maar daarbij de Google Adwords kosten zo laag mogelijk te houden is het allereerst belangrijk om het veilingmodel waar Google Adwords mee werkt te analyseren om zodoende te weten hoe deze in elkaar steekt. Google heeft hier ook een Algoritme voor ontwikkeld. Het antwoord op deze wiskundige formule noemt Google de “Adrank” oftewel Advertentierang.
Deze formule is enerzijds opgebouwd uit de kosten per klik die een adverteerder bereid is te betalen voor een bepaalde zoekterm en anderzijds van de kwaliteit van de advertenties, zoekwoorden en de kwaliteit van de bestemmingspagina waar de Google Adwords campagne aan is gekoppeld. Deze factoren maken uiteindelijk of uw Google Adwords kosten waar voor uw geld zijn. Dit resulteert uiteindelijk in een kwaliteitsscore van 1 t/m 10 die google betaald. Hierbij is 1 zeer slecht en 10 zeer goed.
De advertentiepositie waar uw website uiteindelijk in gepositioneerd kan worden bestaat uit twee categorieën. Te weten:
• Topplaatsingen (deze bevinden zich boven de organische zoekresultaten)
• Overige plaatsingen (bevinden zich aan de zijkant of onderkant van de organische zoekresultaten)
Na iedere zoekopdracht is het opnieuw de vraag of uw Google Adwords kosten de moeite waard zijn. De positie wordt iedere keer opnieuw bepaald. Doordat bijvoorbeeld de kwaliteit van de Landingspagina van uw concurrent verbeterd of verslechterd kan uw positie ook veranderen.

Hoe worden uw Google Adwords kosten berekend?

 

Als u er bijvoorbeeld voor kiest om maximaal EUR 1,- per klik te betalen dan zal u zien dat u in de praktijk vaak minder betaald. Dit komt omdat Google een formule heeft ontwikkeld waarbij de eerder genoemde kwaliteitsscore verwerkt is. Dit maakt het mogelijk om minder Google Adwords kosten per klik te hebben dan uw concurrent maar een hogere positie te krijgen doordat uw kwaliteitsscore van uw landingspagina van de betreffende zoekterm een hogere kwaliteitsscore heeft gekregen van Google. Kortom werken aan de kwaliteit van uw site kan maken dat uw Google Adwords kosten vele malen lager uitvallen.

Hoe uw kwaliteitsscore verbeteren om de Google Adwords kosten te verlagen.

 

De volgende vraag die dan rijst is; Hoe zorg ik dat Google mij een hogere kwaliteitsscore geeft zodat ik mijn Google Adwords kosten zo laag mogelijk kan houden?
Om de kwaliteitsscore te verbeteren en dus de Google Adwords kosten te verlagen is het van belang eerst te weten welke factoren meegewogen worden in de kwaliteitsscore. Dit zijn de volgende:
• De klikfrequentie van de zoekwoorden (CTR) in het verleden
• De CTR van de zichtbare URL in het verleden
• Accountgeschiedenis
• De kwaliteit van de bestemmingspagina
• De relevantie van het zoekwoord ten opzichte van de advertentie
• De relevantie van het zoekwoord ten opzichte van de zoekopdracht
• Geografische prestaties
• De prestaties van de advertentie op een site
• Getargete apparaten

google adwords kosten plaatje

Onderzoek op deze factoren heeft aangetoond dat de wel bekende 20/80 regel van toepassing is. 20% van de belangrijkste factoren bepalen voor 80% het resultaat. Als je bij Google Adwords naast het woord en de kosten per Klik gaat staan op het wolkje ziet u de drie belangrijkste factoren in beeld komen. Deze factoren zijn het meest van belang om uw Google Adwords kosten te verlagen:
1. CTR (±60%): Dit heeft te maken met het % dat geklikt heeft op uw website en wat hierin de verwachting naar de toekomst is.
2. Advertentierelevantie (±30%): Dit is de mate van relevantie van uw advertentie ten opzichte van de relevantie van uw website. Kortom geeft uw website relevante informatie voor de zoeker.
3. Bestemmingspagina (±10%): Is de bestemmingspagina ook wel de Landingspagina relevant m.b.t. het zoekwoord.

Goed om te weten is dat dit de factoren zijn die de Google Adwords kosten het meeste kunnen beïnvloeden. Hieronder een aantal tips om deze factoren te verbeteren:

CTR:

 

• Zorg voor een aansprekende en opvallende advertentietitel;
• Zorg ervoor dat de advertentietitel en -tekst relevant m.b.t. de zoekopdracht. Zo trigger je potentiële bezoekers eerder om op je advertentie te klikken;
• Voeg rich snippets toe zoals: reviews, producten en video;
• Voeg advertentie-extensies toe zoals: sitelinks, locatie-, oproep- en/of sociale-extensies;
• Laat je advertentie opvallen, gebruik bijv. cijfers (vermeld prijzen), uitroeptekens, vraagtekens, copyright symbolen, hoofdletters en/of het woordje ‘tip’;
• Stel een vraag waarmee je de aandacht trekt van de potentiële bezoeker
• Toon onderscheidende factoren, zoals bijvoorbeeld bij Coolblue, voor 23.59 besteld morgen in huis;
• Maak de URL zichtbaar;
• Verwijder slecht presterende zoekwoorden en dan slecht op basis van de URL. Dit zorgt voor een gemiddelde CTR die beter is;

Verhoog Advertentierelevantie om te zorgen voor lagere Google Adwords kosten

 

De advertentierelevantie geeft aan of de gekozen zoekwoorden aansluiten op de inhoud van je website. Het toepassen van onderstaande tips zullen ervoor zorgen dat je een hogere advertentierelevantie genereert en dus lagere Google Adwords kosten:
• Doe een zoekwoorden analyse en kom erachter hoe uw doelgroep naar uw producten en diensten zoeken. Bij Blauwe Monsters zijn we expert in het doen van zoekwoorden analyses;
• Op basis van deze zoekwoordenanalyses kunnen relevante campagnes opgesteld worden om de Google Adwords kosten zo laag mogelijk te houden;
• Voeg niet teveel zoekwoorden toe in je campagne om te voorkomen dat er teveel irrelevante zoektermen in de campagne zitten. Dit maakt de Google Adwords kosten onnodig hoog.;
• Verhoog de relevantie van de zoekwoorden en van de advertentie door deze in de advertentietekst terug te laten komen;
• Test minimaal twee verschillende advertentievarianten;

 

Verbeter ervaring met bestemmingspagina om Google Adwords kosten te verlagen

 

Houdt hierbij rekening met de onderstaande aspecten om de bestemmingspagina zo relevant mogelijk te maken en de Google Adwords kosten zo laag mogelijk te houden:
• Vermijd generieke bestemmingspagina’s ;
• Zorg ervoor dat de tekst op de landingspagina aansluit op de gekozen zoekwoorden en advertentieteksten;
• Schrijf originele content;
• Vermijd teveel links, waardoor bezoekers in de war kunnen raken;
• Zijn er gesponsorde links aanwezig? Maak dit dan kenbaar;
• Verstop of verberg je contactgegevens niet, maar maak deze makkelijk vindbaar;
• Sluit malware uit van je website en/of bestemmingspagina!

 

Google Partner:

 

Google biedt een aantal opleidingen aan waar tevens een examen voor gedaan kan worden. Bij het behalen van het examen ontvang je een certificaat. Om de certificering in stand te houden kan er regelmatig een update cursus gedaan worden met een examen. Wanneer er binnen een internet marketing bedrijf voldoende gecertificeerde mensen zijn verklaard Google het bedrijf als deskundig en wordt dit bedrijf partner van Google. Als Blauwe Monsters vinden we deze deskundigheid belangrijk en zijn er inmiddels voldoende gecertificeerde mensen. Hiermee is Blauwe Monsters inmiddels partner van Google.

Samenvattend

 

Samengevat kunnen we stellen dat een goede Google Adwords campagne, waarbij de Google Adwords kosten zo laag mogelijk zijn een studie op zich is. Bij Blauwe Monsters zijn we hierin gespecialiseerd en deskundig. We kunnen uw Google Adwords campagne zo ideaal mogelijk inrichten en hierin kosten voor u besparen. Hierin gaan we graag met u over in gesprek.