Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Google Shopping

Hoe werkt Google shopping?

Google shopping is een dienst van Google om je producten op een andere manier te prijzen dan via reguliere tekstadvertenties in Google Adwords. In plaats van tekstadvertenties zijn in Google Shopping foto’s van producten te zien met een korte beschrijving en de prijs. Hierdoor is Google Shopping een zeer interessant kanaal voor webshops. In onderstaande afbeelding ziet u een voorbeeld van advertenties. Dit artikel geeft een goed beeld van de voorwaarden die belangrijk zijn voor het inzetten van Google Shopping.

google shopping plaatje

Google Merchant Center

Voordat je Google Shopping kunt inzetten moet er is een account aangemaakt worden in het Merchant Center. Dit programma is de schakel tussen Google Adwords en jouw productfeed. In de volgende alinea wordt er dieper ingegaan op productfeed. In het Merchant Center kun je de productfeed uploaden en koppelen aan Google Adwords. Kortom het instellen van Google shopping is best arbeidsintensief en specialistisch werk. Adwords uitbesteden aan Blauwe Monsters kan daarom een logische keuze zijn. We hebben veel ervaringen met het opzetten van Google shopping campagnes.

Productfeed

Eén van de belangrijkste voorwaarden om een goede campagne op te zetten is de product feed. De productfeed zorgt ervoor dat Google een zo volledig productassortiment krijgt, het is belangrijk dat Google de productfeed in kolomvorm krijgt. Daarnaast is belangrijk dat Google een zo volledig mogelijke productfeed krijgt. De volgende zaken moeten meegenomen worden in de productfeed:

  • Titel: de naam van jouw product en andere kenmerken van het product zoals merk, materiaal, merk, etc.
  • ID van een product: Dit is een unieke code wat per product verschilt.
  • Beschrijving: hier geef je relevante informatie over het product. De informatie die belangrijk is voor een potentiele klant.
  • Prijs: prijs van het product
  • Beschikbaarheid: er zijn hier drie opties namelijk: vooraf bestellen, op voorraad en niet op voorraad.
  • Google productcategorie: de producten moet gecategoriseerd worden, dit zorgt ervoor dat uw advertentie wordt weergeven in de juiste zoekresultaten. Het categoriseren moet op basis van de Google-productcategorie.
  • Producttype: dit heeft te maken met de hierboven genoemde productcategorie. Hier kun je je eigen indeling maken waardoor je op dieper gelegen categorieën kunt aanduiden.
  • Link: de URL die verwijst naar de bestemmingspagina.
  • Afbeeldingslink: de URL die verwijst naar de hoofdafbeelding
  • Staat: hierbij gaat het over de staat van het product, er zijn drie opties: nieuw, opgeknapt of gebruikt.

Het belangrijkste punt van bovengenoemde zaken zijn de product ID’s. Sinds een tijd is het verplicht op een GTIN nummer toe te voegen. In Nederland is dit beter bekend als EAN nummer. Zonder dit nummer keurt Google Shopping het product af en wordt deze niet vertoond.

Google Adwords

Nadat de productfeed is geüpload en gekoppeld is aan Google Adwords kunt u bijna starten met adverteren. Het laatste wat nog gedaan moet worden is het aanmaken van een Google Shopping campagne in Adwords. Hierbij moet rekening gehouden wordt het beleid van google en daarnaast is het belangrijk dat er minimaal één keer in de 30 dagen een actuele productfeed naar Google wordt gestuurd.

Is uw website/product geschikt voor Google Shopping?

Niet alle producten kunnen geplaats worden op Google Shopping, de volgende producten zijn niet geschikt voor Google Shopping:

  • Tickets voor evenementen
  • Voertuigen, denk hierbij aan: auto’s, scooters, motoren etc.
  • Financiële producten zoals verzekeringen, hypotheken etc.
  • Services en diensten
  • Onroerend goed
  • Namaak producten
  • Gevaarlijke producten zoals wapens maar ook tabaksproducten

Heeft u twijfels of uw producten geschikt zijn voor Google shopping bekijk dan het beleid van Google.

De macht van Google Shopping

De Europese Commissie vindt dat Google misbruik maakt van zijn positie en de mededinging schaadt. Google Shopping zou andere vergelijkers naar beneden duwen door de advertenties die google verkoopt aan retailers. Google is het hier uiteraard niet mee eens en stelt dat de Europese Commissie deze macht overschat. Het statement wat Google dan ook inneemt is ‘’Impoving quality isn’t anti-competitive’’.

De toekomst van Google shopping

De toekomst van google shopping is gericht op smartphones. Dit betekent dat het belangrijker wordt dat uw website ook op smartphones kan draaien. Het idee is dat in de toekomst locatie gebonden zoekresultaten bij een zoekterm preciezer en informatiever worden. Voorbeeld: U loopt een rondje door het park, ineens blijft u aan een tak haken met uw broek waardoor uw broek scheurt. Wat nu? U zoek googelt snel naar “broek kopen” en u ziet dat er binnen een straal van 3 km een winkel is die precies de broek heeft die net gescheurd is. Voor websites met fysieke winkels wordt het dus belangrijks dat hun website ook responsive is en dus goed wordt weergeven op mobiele telefoons en tablets.

Heeft u nog vragen over Google Shopping of heeft u hulp nodig bij het opstellen van Google Shopping Campagnes neem dan contact op met Blauwe Monsters.