Januari 2024 is in volle gang, een goed moment om stil te staan bij de content marketingtrends van 2024. In 2023 maakte de online marketingwereld kennis met ChatGPT en andere AI-tools. In 2024 wordt AI de belangrijkste evolutie in content marketing en biedt het marketeers nog meer contentkansen. Op welke contenttrends ga jij je als marketeer focussen? En hoe verhoog je de relevantie van je content voor je doelgroep? 

In deze nieuwsbrief duiken we in op de vier belangrijkste contenttrends van 2024 die je kunt inzetten om ervoor te zorgen dat je content aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Lees meer over user-generated content, hoe je met een authentiek verhaal je kunt onderscheiden als organisatie en hoe je door in te zoomen op een niche opvalt in een overvolle informatiemarkt. Leer wat de impact is van het gebruik van zakelijke short-form video’s en til je contentstrategie naar een hoger niveau.   

1.Personalisatie is ‘het nieuwe normaal’

Met de komst van AI-technologie wordt het makkelijker om content te personaliseren. Personalisatie vormt al lange tijd een belangrijke hoeksteen van marketing. Het is altijd al een uitdaging geweest om realtime informatie van een grote groep individuen te verzamelen en te gebruiken om de klantervaring te optimaliseren. Met AI kun je als marketeer contentstrategieën ontwikkelen die beter aansluiten bij de individuele behoeften van je doelgroep. Het gebruikmaken van AI voor het creëren van gepersonaliseerde video’s beschouwen we al is ‘het nieuwe normaal’.

Maar hoe pak je het persoonlijker maken aan? Het begint met het creëren van content die aansluit bij de interesses en voorkeuren van je doelgroep. AI kan de specifieke voorkeuren en het gebruikersgedrag van je doelgroep achterhalen. Vervolgens gebruik je AI bij het maken van online advertenties, het schrijven van teksten voor videocontent en  persoonlijke feeds met video’s samen. Uiteindelijk zorgt personalisatie van je content voor:

  • Meer klantbetrokkenheid
  • Het versterken van je klantrelatie
  • Een stijging van conversies
  • Een unieke positie in een snel veranderende markt

2. Creëer een authentiek verhaal met een AI-sausje

Een opvallende ontwikkeling in contentland is dat mensen behoefte hebben aan authentieke verhalen. Als organisatie kun je jezelf onderscheiden met authentieke content al dan niet met een AI-sausje. Bedenk dat AI-tools marketeers kunnen helpen om hun werk beter en sneller te doen, maar de magie hangt af van onze menselijke creativiteit. Gebruik ervaren menselijke verhalenvertellers om de inhoud van je verhaal tot leven te brengen. Kijk kritisch naar je contentstrategie en wees je bewust dat een echt en transparant verhaal jouw als bedrijf uniek maakt. 

3. Maak gebruik van short-form video’s

Ook in 2024 blijven short-form video’s domineren in het contentlandschap. Wist je dat de gemiddelde mens maar liefst 3 uur per dag op zijn of haar telefoon video’s bekijkt? In de ideale wereld zit jouw video daar tussen. Kenmerkend voor een short-form video is dat ze verticaal gefilmd zijn, triggerende ondertitels of inspringende teksten bevatten en kort zijn met een duidelijke boodschap. Opvallend Videocontent is booming en de sleutel tot succes. Het is belangrijk om goede en relevante content te blijven leveren, verdiep je daarom in het maken van zakelijke video’s. 

4. Focus op een nichemarkt 

Nu AI het mogelijk maakt om veel sneller gepersonaliseerde content te produceren, heb je meer vrijheid om je te focussen op een nichemarkt. Probeer bredere onderwerpen te koppelen aan de specifieke branche die je wilt bereiken. Vergeet dus het schrijven over de voordelen van je merk voor iedereen en concentreer je op de voordelen voor een specifieke branche, persoon of type bedrijf.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je contentstrategie? 

Door te focussen op waardevolle, gepersonaliseerde (video)content blijf je als bedrijf succesvol in een alsmaar veranderend digitaal landschap. Heb je hulp nodig bij het creëren van jouw authentieke verhaal? De content-specialisten van Blauwe Monsters helpen je graag met advies of het optimaliseren van je contentstrategie. Meer weten? Neem contact met ons op!