Conversie optimalisatie Het verbeteren van de User Experience Geschreven doorBlauwe Monsters Geplaatst op 3 april 2015 Als we als marketeers eenmaal hard ons best hebben gedaan om bijvoorbeeld via onze SEO en SEA campagnes traffic naar de site te krijgen hebben we nog een ander doel, conversie. Het werk is met het verkrijgen van traffic alleen nog niet gedaan. Het realiseren van conversie is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Conversie optimalisatie is echter nog een stap hoger. Of de klant converteert of niet hangt af van vele verschillende factoren. User Experience ofwel UX is daar één van. UX van cruciaal belang UX kan soms nog wel eens vergeten worden. Natuurlijk ben je eerst druk bezig om traffic naar de site te krijgen maar het is van cruciaal belang dat de klant eenmaal op de site gemakkelijk kan rondsurfen en wordt getriggerd om te converteren. Hoe beter de UX van de site is hoe eerder de klant zal converteren. Het is onder andere belangrijk dat de klant op een zo’n makkelijk mogelijke manier kan navigeren op de site en alle informatie te weten komt die de klant nodig heeft. Er zit vaak verschil tussen het pad dat men denkt dat de bezoeker neemt en het pad dat de bezoeker daadwerkelijk neemt. Hoe de bezoeker zich daadwerkelijk gedraagt kan onderzocht worden door middel van ‘User Testing’. Dit is een cruciaal onderdeel van je UX optimalisatie. De conclusies die hieruit getrokken worden kunnen worden meegenomen als verbeterpunten.