De titel van een tekst, ook wel bekend als de H1-titel of hoofdkop, speelt een belangrijke rol in de wereld van de contentmarketing. De H1-titel is namelijk een belangrijk aspect in het algoritme van Google. Maar ook als jouw landingspagina of blog al goed wordt gevonden, heeft de titel een niet te onderschatten functie. Het is namelijk het eerste dat de lezer (je potentiële klant) ziet. De titel van je (web)tekst vormt namelijk de brug tussen de lezers en de inhoud van je tekst. Een pakkende hoofdkop zorgt ervoor dat je bezoekers gemotiveerd zijn om de rest van de  tekst op je website te lezen.

Richt de titel op de inhoud van de tekst

Redenen genoeg dus om te zorgen dat de teksten op jouw website een goede titel hebben. Maar aan welke aspecten moet een goede hoofdkop voldoen? Allereerst is het belangrijk dat de titel aansluit bij de inhoud van de tekst. Blijf dus weg van de welbekende ‘clickbait’-koppen. Hoewel deze titels in eerste instantie veel verkeer kunnen genereren, is de tekst zelf niet in lijn met de ‘belofte’ in de titel. Lezers voelen zich na het klikken vaak teleurgesteld, wat een negatief effect heeft op het vertrouwen in je merk of bedrijf.

Onderscheid jezelf met een pakkende H1-kop

De hoofdkop van je tekst is een goed hulpmiddel om je te onderscheiden van de massa. Zorg dat de H1-kop goed samenvat wat de lezer kan verwachten, maar durf ook creatief te zijn. Natuurlijk kun je een begeleidende tekst over de ontstaansgeschiedenis van je bedrijf ‘Over ons’ noemen, maar je wekt veel meer interesse met een titel als ‘Van webshop naar online marketingbureau’. Het draait allemaal om het prikkelen van de lezer en deze nieuwsgierig maken naar de rest van de tekst.

Focus op de lezer of de zoekmachine?

Het is een veel voorkomend dilemma: richt je je bij het schrijven van de titel op de doelgroep of op het SEO-proof maken van je hoofdkop? Het antwoord is misschien niet verrassend: kies voor het beste van beide werelden. Uiteraard is het belangrijk om de interesse van je doelgroep te wekken met een pakkende titel, want alleen dan zullen ze de tekst willen lezen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat je doelgroep de tekst ook daadwerkelijk onder ogen krijgt. Hierbij speelt zoekmachineoptimalisatie een rol. Houd dus rekening met de zoekintentie van je doelgroep en neem relevante zoekwoorden op in je hoofdkop. Zo vergroot je de kans dat de tekst een plekje verovert in de top 10 van de zoekresultaten van de betreffende key words.

Praktische tips voor het schrijven van een goede titel

Een goede titel is kort maar krachtig. In een tijd van korte aandachtsbogen en beperkte ruimte voor koppen in zoekresultaten, is het beter om je titel niet te lang te maken. Vind je het lastig om een goede titel te bedenken? Zet dan voor jezelf de 5W’s en de H-vraag onder elkaar voor de betreffende tekst: Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe? De informatie die hieruit naar boven komt, is de basis voor je kop. Een laatste tip is om te bedenken welke vraag jouw tekst beantwoordt of voor welk probleem je in de tekst een oplossing aandraagt. Durf deze zaken zeker te benoemen in je titel!

Ontzorging bij jouw contentcreatie

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van jouw teksten? De contentspecialisten van Blauwe Monsters helpen je graag! Ze hebben ervaring met het schrijven van SEO-teksten met aansprekende titels, zodat je teksten gevonden en gelezen worden. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!