Google Search Console brengt video index pagina report uit

Binnenkort is er de mogelijkheid om binnen Google Search Console te bekijken welke video’s er op jouw website geïndexeerd kunnen worden door Google. Er komt een pagina binnen Google Search Console met de volgende features: 

  • Je kunt zien hoeveel video-gerelateerde landingspagina’s Google kan vinden en welke video’s hierop geïndexeerd zijn.
  • Redenen zien waarom video’s niet geïndexeerd kunnen worden door Google en ondersteuning om problemen met video’s op te lossen.

Google brengt nieuw afbeelding ranking algoritme uit 

Dat Google continu bezig is met het doorontwikkelen van hun algoritmes, is geen geheim meer. Afgelopen maand heeft er weer een ontwikkeling plaatsgevonden en ditmaal is dat een update aan het afbeelding ranking algoritme. 

Het doorontwikkelde afbeelding algoritme gaat een Monk Skin Tone (MST) schaal gebruiken (zie hieronder) om beter te kunnen bepalen wat er in een afbeelding staat. Verder biedt het nieuwe algoritme volgens Google meer mogelijkheden om nieuwe structured data toe te voegen aan afbeeldingen. Dit is weer een mooie kans om je te kunnen onderscheiden in de afbeeldingresultaten van Google. 

PageSpeed ​​Insights voegt nieuwe Lighthouse-snelheid statistieken toe

Pagespeed Insights is onlangs met een update gekomen. In deze update zijn er twee nieuwe statistieken toegevoegd aan de Pagespeed Insights API en UI voor Lighthouse. Lighthouse voegt deze twee nieuwe statistieken toe:

  • Interaction to next paint (INP) – deze metric geeft aan hoe lang het duurt om met de hele pagina te communiceren. 
  • Time to First Byte (TTFB) – Deze metric meet hoe snel de server reageert op een verzoek om een bron. Het belang van deze statistiek is dat het helpt met het meten van de server responsiviteit.

Meer FAQ rich results binnen de zoekresultaten

Uit onderzoek is gebleken dat Google steeds meer FAQ rich results vertoont in de zoekmachine. Volgens RankRangers zijn de FAQ rich results toegenomen met meer dan 5%.

FAQ rich results zijn veelgestelde vragen, inclusief antwoorden die vertoond worden binnen de zoekresultaten. Met structured data kun jij aangeven welke twee vragen jij vertoont wilt hebben in deze zoekresultaten. Nu Google meer waarde hecht aan FAQ rich results en deze vaker vertoont in de zoekresultaten, is het zeker de moeite waard om ook belangrijke vragen aan jouw pagina’s toe te voegen. 

FAQ rich results kunnen zorgen voor een hogere klikfrequentie en zijn daarom een aantrekkelijk aspect om te gebruiken als je wilt opvallen ten opzichte van de rest van de zoekresultaten. Uiteraard kunnen concurrenten hier ook gebruik van maken, dus zorg ervoor dat je blijft testen om deze resultaten te behalen. Je FAQ markup kun je testen via de rich results testing tool.

Google brengt mei 2022 brede ‘core update’ uit 

Google heeft in mei een ‘Core update’ uitgerold. Dit is de eerste core update van 2022. De laatste core update was 7 maanden geleden in november 2021. Core updates zijn van groot belang binnen Google en kunnen grote impact hebben op de (posities) van de zoekresultaten. Het zijn wijzigingen die aangebracht worden om het zoeksysteem binnen Google te verbeteren en in een gelijke lijn te houden met de veranderingen op het internet.

Het internet is constant in beweging en Google dient mee te gaan in deze veranderingen. Hoewel core updates niet gericht zijn op specifieke websites, kunnen deze updates enkele veranderingen veroorzaken in de manier waarop websites presteren. Rankt jouw website opeens hoger of lager? Dan kan het goed zijn dat jouw website te maken heeft gehad met de laatste Google Core Update. Lees ook zeker eens de officiële update van Google over de Google Core Update.

Meer weten?

Ben je na het lezen van bovenstaande ontwikkelingen nieuwsgierig wat deze concreet voor jou betekenen? Of wil je graag iets meer uitleg over een van deze ontwikkelingen? Neem dan contact met ons op en één van onze specialisten helpt je graag verder!