Tip 31: Haal meer uit je bezoekers door conversie optimalisatie!

27 november 2017    -  
Conversie optimalisatie
geschreven door:
Blauwe Monsters
Nuttige info? deel het met anderen

Het containerbegrip conversie optimalisatie staat voor het verbeteren van de verhouding tussen bezoekers en het uitvoeren van een bepaalde actie.

Wanneer je op je website maandelijks 10.000 sessies hebt en er 100 conversies zijn (bijvoorbeeld het kopen van een product of een formulier invullen) is je conversiepercentage 1%. Wanneer je jouw website gaat verbeteren om het conversiepercentage te verhogen praat je over conversie optimalisatie.

Bezoekers worden klanten: dit is conversie

Relevant verkeer genereren naar je website is een klus waar vaak maanden en soms wel jaren overheen. Wanneer je genoeg verkeer op je website krijgt en je merkt dat er weinig conversies worden uitgevoerd dan is het tijd om je website te optimaliseren voor conversie. Een conversieratio lager dan 1% is een duidelijke indicatie om te beginnen met optimaliseren.

‘‘Conversie optimalisatie is een psychologisch spel’’

Conversie optimalisatie is al gelangere tijd een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie. In veel gevallen van conversie optimalisatie heb je te maken met gewoontes en verwachtingen. Kijk hier maar eens naar:

In bovenstaande afbeelding zie je hoe tegenwoordig vrijwel elke website is ingericht. Deze indeling van Bol.com is zo gecreëerd dat een bezoeker zo min mogelijk hoeft te denken en zo min mogelijk werk hoeft te verrichten, om te vinden wat hij of zij zoekt. In andere woorden: het is zo ingericht om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken. Conversie optimalisatie gaat voor een groot deel om gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring.

Gewoontes

Bij de meeste websites waar je kunt inloggen om bijvoorbeeld snel toegang te krijgen tot jouw gegevens, bestellingen, favorieten of verlanglijstjes, zit de knop om in te loggen rechtsboven in de website.

De zoekfunctie van een website staat meestal ook bovenaan, wat meer richting het midden, zodat een nieuwe bezoeker gelijk ziet waar hij gericht kan zoeken naar wat hij nodig heeft. Alsof je een winkel binnenloopt en direct aan een medewerker kunt vragen waar alles staat. Handig.

In veel gevallen is er op een homepage één zeer duidelijke actie. In het geval van Bol.com is dat de enorme header van ‘Speelgoed Deals’, met daarin een ‘Bekijk nu’-knop om direct alle deals te bekijken. Deze ‘Bekijk nu’-knop noemen we een CTA – ofwel Call To Action. Wat hieraan direct opvalt is dat de kleur van de CTA (blauw) zeer afwijkend is van de kleur van de header (roze). Daardoor valt de knop veel meer op en wordt hier sneller op geklikt. Bij dergelijke knoppen wordt daarom bij conversie optimalisatie gekozen om een kleurenschema te gebruiken.

In de bovenstaande alinea noemden we enkele voorbeelden van dingen die bezoekers als standaard ervaren. Het voldoet aan een bepaalde – vaak onbewuste – verwachting. En dat vergroot de gebruiksvriendelijkheid. Er zijn echter veel variabelen om conversie te beïnvloeden, dus hoe weet je nu…

…Wat werkt en wat niet werkt?

Om te testen of iets goed werkt wordt er in de conversie optimalisatie meestal gebruik gemaakt van AB-testen. Met dit type test wordt de effectiviteit van verschillende mogelijkheden gemeten. Met een AB-test kun je bijvoorbeeld verschillende bezoekers tegelijkertijd verschillende mogelijkheden laten zien, op dezelfde website. Bezoeker A krijgt bijvoorbeeld een rode knop te zien om het aanbod te bekijken. Bezoeker B krijgt een gele knop te zien om tevens het aanbod in te zien. Een dergelijke test gebeurt natuurlijk niet met twee mensen, maar met tientallen, of honderden bezoekers. Dat ligt aan het aantal dagelijkse sessies op een website. Maar aan het einde van de AB-test zou bijvoorbeeld kunnen blijken dat er 20% meer bezoekers op de rode knop drukten in plaats van de gele knop. Hieruit kun je vervolgens opmaken dat een rode knop tot meer conversies leidt dan een gele knop. Ditzelfde kan gedaan worden met teksten, beeldgebruik en andere variabelen die invloed hebben op de gebruikerservaring.

Door een website te optimaliseren voor conversie vergroot je het gebruiksgemak voor de bezoeker en zorg je ervoor dat er meer acties (dus conversies!) worden uitgevoerd. Conversie optimalisatie kan leiden tot meer aankopen, meer abonnees voor de nieuwsbrief, meer terugkerende bezoekers en andere gewenste resultaten waar menig website eigenaar jaloers op zou zijn.

Nuttige info? deel het met anderen