De rol van AI

Wanneer we het hebben over de toekomst van contentcreatie, denken veel (content)marketeers direct aan artificial intelligence (AI). Hoewel AI de de contentspecialist niet 1-op-1 kan vervangen, is het een handig hulpmiddel bij het schrijven van teksten. Zo kan AI met de juiste prompt (opdracht aan de tool) een groot aantal taken uitvoeren om de tekstschrijver te helpen. Denk hierbij aan titels verzinnen voor bestaande teksten, zinnen herschrijven, teksten redigeren, verschillende invalshoeken bedenken voor een artikel en nog veel meer. 

AI-gegenereerde content

Het is uiteraard ook mogelijk om teksten door de AI te laten schrijven, maar dit is niet aan te raden. Veel AI-gegenereerde teksten bevatten nog fouten. Bovendien heeft Google laten weten dat door AI gecreëerde content die bedoeld is om zoekresultaten te ‘manipuleren’ als spam te zien. Dit betekent overigens niet dat het gebruik van AI helemaal uit den boze is. Google laat namelijk ook weten dat ‘gepast gebruik’ van AI om de creatie van content te ondersteunen niet in strijd is met de richtlijnen. 

Verschuiving informatiebronnen

Een andere trend op het gebied van content is dat steeds meer mensen voor hun informatie kijken naar individuele merken en de zogeheten opinieleiders. Zo hebben de populaire podcasts vaak een veelvoud aan luisteraars in vergelijking met de traditionele radiozenders op prime time. Veel mensen hunkeren naar authenticiteit en richten zich bij het inwinnen van advies tot personen die ze vertrouwen. Daarom is het belangrijker dan ooit om via thought leadership en personal branding in je content vertrouwen te kweken bij je doelgroep. Personal branding en persoonlijke beleving zijn zelfs zo belangrijk dat Google de ‘E’ van experience toevoegde aan het bekende acroniem EAT (nu E-E-A-T).

Focus op je doelgroep

In de vorige content-update en de SEO-updates noemden we al de Helpful Content Update. Deze update moet ervoor zorgen dat gebruikers in hun zoekresultaten enkel websites vinden die hen verder helpen bij hun vraag of informatiebehoefte. De Helpful Content Update komt voort uit een bredere trend waarbij de focus ligt op audience-oriented content, oftewel gebruikersgerichte content. Tijdens een onderzoek van Semrush gaf 47% van de deelnemende bedrijven aan dat een belangrijke reden van hun succes voor contentmarketing kwam door gericht doelgroeponderzoek. Nog eens 44% van de organisaties vertelden dat het verbeteren van de kwaliteit en waarde van hun content een belangrijke rol speelde. In het kort: content gericht op de behoeften van jouw doelgroep speelt een steeds belangrijkere rol.

Contentadvies op maat

Dit jaar verschuift de focus op het gebied van content dus steeds meer naar kwaliteit en het toevoegen van een stukje waarde van jouw tekst voor je bezoekers. Ook de persoonlijke beleving van jouw doelgroep is een belangrijke factor geworden. Ben je benieuwd hoe je deze trends het beste in de praktijk kunt toepassen? Neem dan contact met ons op voor advies op maat. De contentspecialisten van Blauwe Monsters denken graag met je mee.