Waarom TikTok Search?

De zoekmachine van TikTok heet TikTok Search. Hiermee kunnen mensen zoeken naar gebruikers, video’s, hashtags, geluiden en andere trending content op de app. Vanwege de verschillende voordelen is het goed om TikTok serieus te overwegen als je twijfelt om het platform in te zetten in je digitale strategie.

Personalisatie

Het algoritme van TikTok houdt je interactie met video’s bij. Op basis daarvan toont de app relevante en vergelijkbare content op jouw ‘For You’ pagina. Ook jouw doelgroep krijgt dus content te zien die aansluit bij hun interesses en voorkeuren. Als je als bedrijf begrijpt wie je publiek is en je content hierop afstemt, vergroot je de kans om opgepikt te worden door het algoritme. Een gerichte aanpak kan hierdoor resulteren in meer verspreiding van je content onder een breder, soortgelijk publiek. 

Snelle antwoorden

Door het scrollen op social media is de spanningsboog van generatie Z flink afgenomen. Volgens een onderzoek naar generatie Z studenten heeft generatie Y een spanningsboog van 12 seconden en generatie Z nog maar een spanningsboog van 8 seconden. Dit zorgt ervoor dat deze generatie niet lang wil zoeken naar antwoorden, maar verwacht dat de informatie meteen en makkelijk beschikbaar is. TikTok vormt hier de perfecte oplossing voor. Voer een zoekwoord in en binnen een paar seconden staan er de best presterende en actuele video’s voor je klaar. Geen gedoe meer met scrollen door advertenties en websites, maar direct de korte, prikkelende en benodigde informatie. Als je hier als bedrijf op inspeelt kun je jouw boodschap op een snelle en boeiende manier overbrengen naar een snel bewegend publiek. Dit biedt kansen om een connectie op te bouwen met de nieuwe generatie.

TikTok en Google 

Volgens Search Engine Journal werkt Google aan een deal met TikTok om video-inhoud te indexeren in de zoekresultaten. Hierdoor zou je de TikTok video’s in de SERPs kunnen tegenkomen, wat TikTok SEO ineens een stuk interessanter maakt. Als jouw video’s bovenin de zoekresultaten tevoorschijn komen, kan dit zorgen voor meer publiek, meer bereik en meer betrokkenheid voor jouw bedrijf. Daarnaast wordt TikTok zo een platform voor meer dan alleen entertainment. Het verspreiden van informatie wordt waardevoller, waardoor je als bedrijf expertise kan tonen over niche onderwerpen en hierop gevonden kan worden.  

Op dit moment is het nog niet duidelijk of de deal is doorgegaan of überhaupt gaat komen.

Hoe pas je TikTok SEO toe voor (bedrijfs)content?

Nu je weet waarom TikTok niet te missen valt binnen jouw strategie, is het ook belangrijk om te weten hoe je TikTok SEO toepast. Hier zijn enkele tips om jouw zichtbaarheid op TikTok (en daarmee mogelijk Google) te vergroten:

1. Gebruik relevante zoekwoorden

Het klinkt misschien logisch, maar ook op TikTok is het belangrijk om relevante zoekwoorden in de video te plaatsen. Met TikTok Creative Center, bij Keyword Insights, kan je ontdekken welke zoekwoorden het meest effectief zijn voor jouw doelgroep. Ook in de TikTok zoekbalk kan je zoeken naar een onderwerp, waarna TikTok automatisch de meest populaire zoekwoorden gerelateerd aan dit onderwerp toont. Deze ‘suggested searches’ geven je inzicht in waar veel naar gezocht wordt en welke zoekwoorden dus goed scoren. 

2. Zet zoekwoorden in titel, beschrijving, video

Zodra je de relevante zoekwoorden voor je video hebt gevonden, is het belangrijk dat je ze verwerkt in je content. TikTok ‘leest’ content, waardoor alle tekst op de video (ook lyrics en ondertiteling) en onder de video (titels en beschrijvingen) worden opgepikt door het algoritme. Daarnaast zorgt het tonen van tekst voor meer toegankelijkheid van je content. Let wel op: doe zoveel mogelijk in de TikTok app om zeker te weten dat TikTok de zoekwoorden herkent en jouw content gebruikt voor het algoritme. 

3. Denk aan je hashtags

Hashtags zorgen ervoor dat TikTok weet in welke categorie jouw video hoort. Door hashtags te gebruiken wordt jouw video getoond aan het juiste publiek. Het is belangrijk om in je hashtags een mix aan te houden van trending zoekwoorden en zoekwoorden gerelateerd aan de doelgroep en de video. In hetzelfde Creative Center als waar je de zoekwoorden vindt, heb je ook de mogelijkheid om trending hashtags in te zien.     

4. Gebruik je eigen stem in video’s 

Een bijzondere manier van TikTok SEO is het gebruik van je eigen stem. Maar hoe zit dat? TikTok pusht authentieke content. Zodra je zelf praat in je video, genereert de app automatische ondertiteling. Deze ondertiteling draagt bij aan de ranking van je SEO. Daarnaast krijgt je video meer prioriteit van het algoritme als je de zoekwoorden luid en duidelijk uitspreekt. Zorg er wel voor dat de keywords die je uitspreekt overeenkomen met de geschreven zoekwoorden in de video en de beschrijving. 

5. Optimaliseer je TikTok-profiel

Zorg dat je merknaam in je gebruikersnaam staat, dat je profielfoto een duidelijke, eye-catching foto is en dat je website op je profiel staat. Vul daarnaast je biografie met een korte omschrijving van je merk. Neem daar wel zoekwoorden in mee. Dit zorgt ervoor dat je profiel beter rankt en dat je profielbezoekers een beter idee krijgen over wat voor content je plaatst. Hou dit specifiek, zodat je voornamelijk het publiek in jouw niche bereikt. 

6. Blijf consistent

Het is misschien de meest voor de hand liggende tip, maar blijf consistent. Zorg ervoor dat je niet in één keer heel veel video’s plaatst en vervolgens een tijd niks. TikTok houdt van creators die blijven plaatsen, omdat het zorgt voor een nieuwe stroom content voor gebruikers. Door regelmatig vergelijkbare content te posten kan de app er zeker van zijn dat gebruikers geïnteresseerd blijven en ook blijven interacteren. Je kan alle bovenstaande tips meenemen, maar als je niet consistent bent zal je content alsnog niet scoren. 

Jouw social media marketing uitbesteden

Wil jij jouw social media marketingstrategie naar een hoger niveau tillen en optimaal profiteren van de mogelijkheden die socialmediakanalen te bieden hebben? Blauwe Monsters staat voor je klaar! Neem contact met ons op en ontdek hoe wij samen kunnen werken om jouw bedrijf te laten schitteren op bijvoorbeeld TikTok, Instagram, Facebook en/of LinkedIn.