Bas Langeveld
28 maart 2017 in
SEA

Tip 4: Presteer beter en bespaar tijd met Google Adwords geautomatiseerde regels

Het realiseren van een goed presterende Google Adwords campagne is een kunst op zich binnen de Internet marketing. Het blijven analyseren en continue bijsturen om uw campagne te verbeteren kost daarnaast veel tijd. Steekt u deze tijd er niet in dan haalt u waarschijnlijk niet uw doelen of u betaalt teveel. Toch is het van belang. Google Adwords is nog steeds één van de meest interessante Online kanalen om te adverteren met één van de meest hoge ROI.
Gelukkig biedt Google inmiddels een oplossing die u kan helpen om met minder tijd toch goede prestaties te leveren met uw Google Adwords campagne. De geautomatiseerde regels! In deze tip nemen we u kort mee in de mogelijkheden.
Worstelt u al een tijdje met Google Adwords om uw campagne in voldoende mate te laten presteren of wilt u echt het allerbeste uit uw campagne halen. Dan is het inschakelen van een professionele partij als Blauwe Monsters de meest logische keuze. Graag gaan we met u in gesprek om te inventariseren wat we hierin voor u kunnen betekenen.

Wat zijn geautomatiseerde regels?

Geautomatiseerde regels bij Google Adwords helpen u om voldoende conversies te behalen. Stel u wil met een bepaald zoekwoord bij de eerste drie posities komen. Dan kunt ervoor zorgen dat u uw bod op dit zoekwoord verhoogd als u onder deze positie komt. U kunt daar dan tevens een maximaal bod bij instellen. hiermee regelt u geautomatiseerd dat u zoekwoorden de gewenste positie hebben. Daarnaast is het bod precies hoog genoeg om deze positie te realiseren. Kortom u betaalt niet teveel en heeft de gewenste positie en Google Adwords regelt dit voor u. U bespaart dus een hoop tijd. Zeker in campagnes waarin veel zoektermen zijn verwerkt kan dat een behoorlijk aantal uren schelen in de maand. Hierdoor is er ruimte om te focussen op andere zaken in uw Online Marketing campagne.
Andersom kan het ook werken. U heeft een zoekterm waar minder conversie op is. Dan kunt u instellen dat als deze onder een bepaalde conversie komt het bod automatisch verlaagd wordt.

Waar stel ik geautomatiseerde regels in?

Het instellen van de regels is redelijk eenvoudig te vinden. U gaat naar de betreffende Google Adwords campagne. U gaat vervolgens bovenin naar het tabblad “zoekwoorden”. Hier ziet u vervolgens een knop “Automatiseren”. Hieronder ziet u een rolmenu waar u de mogelijkheden voor de verschillende acties ziet. Zoals Bieden verhogen voor CPC naar de eerste pagina. Als u dit zoekwoord op de eerste pagina wil hebben in Google.

Hoef ik nergens meer naar te kijken als ik deze geautomatiseerde regels heb ingesteld?

Nee, zeker niet. Met het instellen van geautomatiseerde regels kunnen er zaken mis gaan en Google Adwords geeft niet aan dat het fout gaat. Allereerst is het belangrijk om eerst uw campagne zelf te analyseren, zodat u zelf goed kunt zien wat werkt en wat niet werkt. Soms heeft een woord wat minder kliks, maar is er een hoge conversie op uw website zelf. Daarnaast kan het gebeuren dat een bod automatisch wordt verhoogd als de kliks laag zijn tot een bepaald maximum. Het kan hierin dan gebeuren dat het bod voor slecht presterende zoektermen automatisch wordt verhoogd. Gevolg niet meer kliks, maar wel per klik meer betalen. Een averechts effect dus.
Kortom u kunt zeker tijd besparen, maar controleer of uw geautomatiseerde regels goed werken. Blijf daarnaast wel op andere aspecten uw Google Adwords campagne analyseren en verbeter op basis daarvan.

Hulp nodig met Google Adwords? Neem contact op!

Gerelateerde nieuwsberichten in SEA

26 mrt 2020 - in
SEA

Adverteren op je eigen merknaam: wel of niet doen?

Als merk (ofwel brand) wil je graag gevonden worden in de zoekmachine. Dit kan zowel organisch, betaald of via andere platformen, zoals sociale media. Als je een aantal jaren bezig bent met je Brand Identity neerzetten, dan ontstaat er bekendheid ...

19 nov 2019 - in
SEA

Welk zoekwoordtypen is het beste voor mijn Google Ads campagne?

Er zijn tal van verschillende zoekwoordtypen waaruit je kan kiezen wanneer je opzoek gaat naar geschikte zoekwoorden voor je Google Ads campagne. In de basis heb je brede zoekwoorden, woordgroepen en exacte zoekwoorden. Daarbij heb je ook nog BMM ...

12 aug 2018 - in
SEA

Tip 50 – Hoe verbeter ik de kwaliteitsscore van mijn Adwords campagne?

De online concurrentie is groot. Er is geen branche meer te bedenken die niet online actief is en business wil genereren via online kanalen. Het aantal adverteerders wat via Google Adwords adverteert is daarom fors toegenomen de afgelopen jaren. H...