Synergie

De synergie tussen de verschillende afdelingen is enorm belangrijk om de doelgroep van het bedrijf aan te spreken. Door een constante boodschap, taalgebruik en standpunt vast te houden in alle marketingactiviteiten zal het realiseren van de doelstellingen groter worden.

Voor een goede samenwerking is het essentieel dat er een gezamenlijk doel is tussen het SEO- en social-team. Van de afbeeldingen tot aan de boodschap. Deze gedachten zijn cruciaal voor de volgende tips voor een goede samenwerking.

Zoekwoorden targeten 

Bedrijven hebben zoekwoorden die voor hen representeren waar het bedrijf voor staat en wie ze zijn. Dit zijn zoekwoorden waar je klant een connectie mee heeft. Door middel van een SEO zoekwoorden onderzoek kun je een beter inzicht hebben waar de (potentiële) klant naar zoekt.

Het social-team kan deze zoekwoorden weer gebruiken om de klant beter te begrijpen om zo te ontdekken wat zij belangrijk vinden op social media. Dit zorgt 

Profiel optimalisatie

Voor SEO zijn zoekwoorden enorm belangrijk voor de zoekmachines. Dit is ongeveer ook het geval op sociale media. Alleen kijken deze platformen naar meer dan alleen zoekwoorden, maar naar het hele profiel.

Het is voor bedrijven belangrijk om hun hele sociale media profiel te optimaliseren om ook in de zoekmachines gevonden te worden. Zo is de naam van het bedrijf belangrijk, maar ook het adres en hoe de klant contact kan opnemen. Dit zijn zaken die je allemaal mee kan nemen voor je eigen social media profiel.

FAQs

Een makkelijke manier om veel organische bezoekers te krijgen is door middel van FAQs. Op social media laten gebruikers weten wat ze van iets vinden en waar ze naar vragen. Het is voor het social-team enorm interessant om te weten waar je volgers naar vragen. Dit kan enorm makkelijk gebruikt worden om een FAQ op te stellen op de website.

Door een goede samenwerking tussen social en SEO kunnen er gemakkelijk de 10 meest gestelde vragen opgesteld worden die je klanten belangrijk vinden. Deze kunnen opgenomen worden in de FAQ van de website.

Betere planning voor content

De SEO afdeling werkt meestal nauw samen met het content team om de juiste content te schrijven en hierbij de gevonden zoekwoorden in te verwerken. Het social media team wordt hierin niet meegenomen.

Met de expertise van social zal de content beter gepland, gemaakt en geplaatst worden. Dit zal ervoor zorgen dat de kwaliteit van de content beter is waardoor de bekendheid/betrokkenheid verbetert. Want het social team weet als geen ander om content van hoge kwaliteit bij de juiste doelgroep te krijgen.

Conclusie

Een goede samenwerking tussen de social media- en SEO-afdeling wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Door een duidelijk doel voor ogen te hebben tussen beide afdelingen zullen de beslissingen daarop gebaseerd worden. De expertise tussen de beide afdelingen kan de resultaten verbeteren. Dit zorgt voor een betere connectie met klanten op social media en meer organische bezoekers op de website. Stel bijvoorbeeld een maandelijkse meeting in om alles met elkaar te bespreken en wat het gezamenlijke doel is van de afdelingen. Zo zorg je ervoor dat je SEO- en social media-team erop vooruit gaan.

Meer weten over de samenwerking tussen social media en SEO? Neem contact met ons op!