We kunnen er inmiddels niet meer omheen: de omzet die door marketplaces gegenereerd wordt stijgt explosief. In 2020 steeg de e-commerce omzet met 40%. In datzelfde jaar groeiden marketplaces zelfs 81%. 

Deze groei is te verklaren doordat er steeds meer verkopers actief worden op marketplaces. Daarmee wordt het aanbod aan producten steeds breder en starten consumenten steeds vaker hun zoektocht op marketplaces. Consumenten gaven in een recent onderzoek van Gfk aan dat ze verwachten dat 40% van hun aankopen online zullen plaatsvinden in 2026. Ook verwacht 64% van de consumenten dat hun zoektocht in 2026 steeds vaker online start. E-commerce blijft groeien en dus is het belangrijk om mee te groeien met deze dynamische markt. 

Hieronder beschrijven we een aantal trends binnen de marketplaces sector én geven we je direct toepasbare tips om op deze trends in te spelen.

Nieuwe rol voor de groothandel 

Traditioneel gezien was de groothandel de verdeler tussen producent en reseller. De focus lag op goederenstromen en grote volumes wegzetten. Dit business model is door de corona crisis echter onder druk komen te staan. De focus ligt steeds meer en vaker op het sturen op basis van data. Het aanbod in de winkelstraat is sterk afgenomen, dus slaan groothandels steeds vaker zelf de brug naar de consument. Door deze nieuwe bron van informatie kan een groothandel nu zelf beter en sneller sturen op basis van klantdata, zonder afhankelijk te zijn van producent of reseller. 

Aan de andere kant zien we een nieuw business model waarbij de groothandel de rol van “dropshipper” heeft ingenomen: de groothandel houdt en verstuurt voorraad voor webwinkels en platforms. Dit biedt voor alle partijen kansen: als webwinkel kun je zo op een voordelige manier werken, zonder veel overhead kosten. Je houdt immers zelf geen voorraad en je hoeft zelf geen opslagruimte te houden. Als groothandel is dit een mooie kans om een nieuwe rol in de keten in te nemen. Let wel: je bent behoorlijk afhankelijk van elkaar, dus een goede relatie opbouwen is hierbij ontzettend belangrijk. 

Multi carrier bezorging

Waar bedrijven voorheen vaak met één bezorgdienst werkten, zien we nu dat er meer gebruik wordt gemaakt van multi carrier delivery. Het afgelopen jaar hebben we veel pieken gezien in het aantal verzendingen. Hierbij was het soms desastreus als je afhankelijk was van één bezorgdienst. Marketplaces beoordelen jouw performance op basis van verschillende factoren, waaronder levertijd. Het is daarom aan te raden om jouw pakket zendingen te verspreiden over meerdere bezorgdiensten. De toename in online aankopen die is ontstaan tijdens de corona pandemie is blijvend: consumenten blijven in toenemende mate online shoppen, dus zorg dat jouw organisatie hier goed op ingericht is.

Online blijft groeien maar fysiek blijft bestaan

Naast het feit dat online verkopen zullen blijven toenemen, geven consumenten ook aan dat ze ook graag naar een fysieke winkel blijven gaan. Voor retailers liggen er daarom kansen in een omnichannel strategie. Zorg dat je zowel offline als online vindbaar en aanwezig bent. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om een product online te verkopen, met de mogelijkheid om naar een fysieke winkel te gaan voor uitleg of installatie. 

Zorg bij een omnichannel strategie voor een uniforme huisstijl en service. De klant zoekt herkenbaarheid op elk verkoopkanaal (zowel online als offline). Hoe meer je jouw verkoopkanalen op elkaar afstemt en elkaar laat aanvullen, hoe beter de winkelervaring van de klant zal zijn. Zo verhoog je ook de kans op terugkerende klanten.

BTW wijziging 

Sinds 1 juli 2021 zijn de BTW drempels voor B2C e-commerce verkopen binnen de EU verdwenen. Je moet vanaf nu altijd de BTW berekenen van het land van de consument. Dit brengt een hoop vragen met zich mee, maar het creëert ook kansen! Als je al jouw BTW processen moet controleren, kun je meteen van de gelegenheid gebruik maken om jouw volledige business nog eens van A tot Z door te lopen. Zo kun je meteen kijken waar je nog verbeteringen kunt doorvoeren. En specifiek voor FBA sellers: je hoeft nu bijvoorbeeld geen BTW meer aan de eindconsument te berekenen. Handig!

Online propositie vraagt om een gedegen applicatielandschap

Je kunt tegenwoordig ontzettend veel systemen gebruiken voor jouw online verkopen. Deze werken niet allemaal vanzelfsprekend met elkaar samen. Om succesvol te kunnen zijn is een goede integratie key. Dit zorgt namelijk voor efficiëntie, tijdsbesparing en minder fouten. 

Ben jij op zoek naar een partner die jouw organisatie naar het volgende niveau kan tillen door het automatiseren van jouw marketplaces verkopen? EffectConnect is een marketplace integratie platform met jarenlange ervaring in het automatiseren van marketplace verkopen voor merken, groothandels, retailers en e-commerce organisaties. Zij zorgen o.a. dat jouw orders van verschillende marketplaces in jouw webshop of ander e-commerce systeem komen. Dat Track & Trace codes terug naar de marketplaces gestuurd worden. Zij werken voorraad data bij, schakelen automatisch tussen LVB / FBA en jouw eigen magazijn, ze Repricen op basis van jouw wensen en sturen feeds als jij dat wilt. Alles geautomatiseerd, zodat jij tijd overhoudt om jouw business te laten groeien.

Deze blog is een samenwerking met onze partner EffectConnect.