Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Wat is een Featured Snippet?

Is het u ook al opgevallen. De grote blokken in de organische zoekopdrachten als u een vraag intoetst in Google? Dit is de zogenaamde Featured Snippet. Als het goed is ziet u in dit blok al het antwoord op uw vraag. De link verwijst naar de pagina met relevante content die uw zoekvragen beantwoorden. Het past bij de beweging die wij maken. We maken steeds meer gebruik van Google om onze vragen beantwoord te krijgen en Google heeft hier inmiddels zijn strategie goed op aangepast. Onder andere door het introduceren van de Featured Snippet. Deze snippet helpt de zoeker om gemakkelijker antwoord op zijn of haar vraag te krijgen. In Nederlands is de Featured Snippet pas kort actief. In Engeland en Amerika zijn deze al langer in beeld.

Featured Snippet; Een hele grote SEO kans.

 

Door de samenvatting van het antwoord op de vraag die de zoeker gesteld heeft zou u zeggen dat de CTR van een Featured Snippet laag is. De zoeker ziet immers het antwoord op zijn of haar vraag al. Het tegendeel is echter waar. De CTR van een Featured Snippet is vele malen hoger dan die van een normaal op 1 gerankt organisch zoekresultaat. Dit zit waarschijnlijk in het feit dat de Featured Snippet een samenvatting van het antwoord geeft en dit juist de zoeker aantrekt om door te klikken om zodoende het volledige antwoord op zijn of haar vraag te krijgen. Daarnaast is de Featured Snippet heel zichtbaar. Het is een groot vlak met het antwoord erin en heeft een heel sterke aantrekkingskracht om op door te klikken. Dit maakt dat er een ware veldslag is ontstaan om ook een Featured Snippet te krijgen en zodoende veel traffic op de website te genereren. Dit maakt de Featured Snippet één van de grootste SEO kansen is op dit moment.

Hoe krijg ik ook zo’n Featured Snippet?

 

Zoals ik hierboven al aangaf vragen meer bedrijven dit zich af en is de concurrentie dus hevig om de Featured Snippets te bemachtigen op voor u relevante zoektermen. De grootste kans is om op een “Niche onderwerp” een Featured Snippet te realiseren. Hier is waarschijnlijk nog niet veel over geschreven en is de kans dus groter dat Google uw content waardeert met een Featured Snippet. Daarnaast is er inmiddels veel onderzoek gedaan naar hoe Google bepaalt dat een bepaalde pagina wordt getoond als Featured Snippet in de zoekopdrachten. Het kan namelijk zomaar zijn dat een pagina die normaal op plek 5 staat of zelfs lager toch de Featured Snippet krijgt. Zo goed als zeker heeft Google hier dus een apart Algoritme voor ontwikkeld. Er zijn dus hoogstwaarschijnlijk een aantal variabelen die Goolge zwaarder meeweegt. Verschillende partijen hebben hier onderzoek naar gedaan. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste hierin.

Laat duidelijk aan Google zien dat je een vraag beantwoordt

 

De Featured Snippet verschijnt meestal met alle vraag zoekopdrachten. Vaak die beginnen met Wat is….. Hoe…. Laat aan Google dus duidelijk zien dat uw content deze vraag beantwoord. Van belang is om de vraag ook in uw kop terug te laten komen. Geef in de alinea daaronder antwoord op de vraag. Vervolgens kunt u in de content eronder het antwoord op de vraag verder verdiepen. Google waardeert het namelijk als u zo volledig mogelijk bent in uw antwoord. Hierdoor zie je vaak op de pagina van de Featured Snippet content van gemiddeld zo’n 1500 woorden of meer.

Bouw een kennisbank

 

Bouw op uw website een structuur waarin u een hoofdthema heeft en daaronder een aantal gerelateerde subthema’s. Hiermee bouwt u een structuur van een kennisbank op dit thema zoals ook Wikipedia dat heeft. Google herkent deze structuur en gaat u herkennen als expert op dit thema.
In deze kennisbank plaatst u ook veel van de zogenaamde “Wat is” artikelen. Voor Google is duidelijk herkenbaar zoals eerder gezegd dat deze artikelen een antwoord geven op de vraag.
Zorg daarnaast dat er een Spinnenweb ontstaat in uw structuur. Dit kunt u doen door interne links op uw pagina’s te plaatsen naar andere pagina’s op uw website. Deze interne links helpen de bezoeker met navigeren tussen de verschillende pagina’s. Daarnaast komt de bezoeker bij aanvullende informatie die zijn of haar vraag verder kan beantwoorden.

Hoe werkt het Algoritme van de Featured Snippet

 

Zoals alle Algoritmes in Google zijn deze geheim en geven ze hier niks over prijs. Uiteraard is er inmiddels door veel andere partijen data verzameld om enigszins beeld te hebben bij hoe het Algoritme voor de Featured Snippet in elkaar zit. Wat weegt Google dus zwaarder mee in dit geval gebaseerd op de tot nu toe verzamelde informatie. Op de MOZ community is hier onder andere veel over te lezen.
In deze onderzoeken is vaak gekeken naar de lagere posities die van Google toch een Featured Snippet kregen. Dat de organische positie een belangrijke rol speelt in dit Algoritme is ook duidelijk. Ruim 70% komt voort uit een top 3 positie binnen de organische zoekresultaten. Dit is daarom waarschijnlijk de meest bepalende factor. Deze onderzoeken laten echter wel zien welke andere factoren die normaal niet of veel minder een rol spelen in het Algoritme van de Featured Snippet wel een bepalende rol spelen. Deze factoren vindt u hieronder:
• Een hoge CTR
• Lange verblijftijd op de betreffende pagina.

Een hoge CTR

 

In één van de onderzoeken kwam onder andere naar voren dat een nummer 10 plek een Featured Snippet kreeg. Opvallend hierbij was dat deze pagina met de nummer 10 plek een CTR had van rond de 20% wat heel hoog is. Zeker voor een dergelijke positie. In alle andere gevallen hadden de lage posities ook een hogere CTR dan gemiddeld voor die positie. Kans is groot dat de CTR een onderdeel is van het Algoritme van de Featured Snippet van Google. Mijn eigen geformuleerde conclusie is dat aan de hand van de CTR Google een oordeel kan geven over de relevantie voor het beantwoorden van de vraag van de zoeker. Op zich vrij logisch. Tip die ik hier alleen bij kan geven is zorg dat uw reguliere Snippet zichtbaar in het zoekresultaat al zoveel mogelijk antwoord geeft op de betreffende vraag, zodat de zoeker een sterkere neiging krijgt om hierop door te klikken.

Lange verblijftijd op de betreffende pagina

 

Andere opvallende uitkomst is dat de verblijftijd op de pagina’s die met een lagere positie toch Featured Snippet werden een lange verblijftijd hadden op de betreffende pagina. Logische conclusie is dan dat Google de relevantie van het antwoord dat de content geeft in haar Algoritme laat afhangen van de verblijftijd op de betreffende pagina. Blijkbaar is de content relevant als iemand Lang op de pagina blijft. Enige tip die ik daarbij kan geven is zorg dat u content goed, relevant en volledig is. Hier lijkt een verband te zijn met het feit dat de Featured Snippet pagina’s over het algemeen geschreven content hebben die 1500 woorden of meer is. Als deze content dan ook nog relevant is voor het beantwoorden van de gestelde vraag zal de bezoeker alles willen lezen en langer blijven hangen op uw pagina.

 

Wat kan Blauwe Monsters voor u betekenen op het gebied van Featured Snippets?

Garanderen dat u een Featured Snippet heeft in de zoekmachine resultaten kunnen we helaas niet, maar dat kan niemand. We weten wel hoe we uw website structuur en uw content SEO technisch kunnen optimaliseren wat de kans op een Featured Snippet aanzienlijk groter maakt. Binnen Blauwe Monsters hebben we ook een aantal Featured Snippets. We hebben ervaren dat de CTR hierop hoog is en het daardoor veel traffic op de website genereert. Hieronder ziet u een voorbeeld:

Featured Snippet Blauwe Monsters

Graag gaan we met u in gesprek om te inventariseren wat we op dit gebied voor u kunnen betekenen.