Vol goede moed zijn we aan 2021 begonnen en laten we het afgelopen jaar achter ons. Een nieuw jaar staat natuurlijk ook gelijk aan nieuwe trends binnen de online marketing. Met dit artikel breng ik je op de hoogte welke contentmarketing trends in 2021 op ons te wachten staan. Vervolgens kun jij je contentstrategie aanpassen op deze ontwikkelen zodat je dit jaar nog meer uit jouw content kunt halen!

De coronacrisis heeft binnen elke branche en op elk vakgebied zijn sporen achtergelaten. We zitten massaal thuis en zijn daardoor nog meer online actief dan voorheen. Hierdoor wordt het ook steeds lastiger om je als bedrijf te onderscheiden van de concurrent. De oplossing? Een scherpe online strategie die inspeelt op de nieuwste trends en ontwikkelingen! 

Naast SEO, SEA en CRO zal in 2021 ook contentmarketing een serieus onderdeel uitmaken van de algehele online marketingstrategie. Tot op heden werd contentmarketing meer dan eens gezien als een bijzaak – geheel onterecht. Met de juiste data, kennis en operatie kan juist contentmarketing het verschil maken en jouw algehele online strategie een boost geven.

Wat zijn de contentmarketing trends in 2021?

  1. Featured snippets verkrijgen
  2. Voice Search content
  3. Meer video
  4. Podcasts
  5. Omnichannel aanpak

1. Featured snippets verkrijgen

De afgelopen jaren is Google druk bezig geweest met het verfijnen van de manier waarop alle zoekresultaten worden weergeven. Daarbij heeft de zoekmachine in het bijzonder het aantal featured snippets het afgelopen jaar aanzienlijk vergroot. Hierdoor is het in 2021 belangrijker dan ooit tevoren om zoveel mogelijk featured snippets te verkrijgen met je website.

Waarom zijn featured snippets een belangrijke contentmarketing trend in 2021? Deze informatiekaders bovenaan de zoekresultaten kunnen sterk in je voordeel werken: een featured snippet levert doorgaans een hogere Click Through Rate (CTR) op. 

Gestructureerde content

Tot op de dag van vandaag zijn er geen richtlijnen hoe je een featured snippet kunt krijgen. Google wijst deze informatiekaders namelijk automatisch toe: alleen als de informatie op jouw website het beste aansluit op de ingetypte zoekterm kun je een featured snippet krijgen. 

Wat kun je dan wel doen? Je content structureren! Vermeld bijvoorbeeld letterlijk de vraag in de tekst direct gevolgd door het antwoord. Daarbij kan het helpen om stappen toe te voegen in je antwoord. Ook kun je de Frequently Asked Questions (FAQ’s) goed aangeven door middel van structured data FAQ markup.

2. Voice Search content

De afgelopen jaren hebben de virtuele assistenten zoals Alexia, Google Assistent en Siri een behoorlijke opmars gemaakt. Hierdoor is de verwachting dat in 2021 Voice Search (gesproken zoekopdrachten) zal verdubbelen. Om te voorkomen dat de concurrentie je voorbij schiet, is het dus zaak om dit jaar je content ook af te stemmen op Voice Search.

Doorgaans zijn de gesproken zoekopdrachten genuanceerder dan de termen die in de zoekmachine getypt worden. Dat houdt in dat bij Voice Search long tail zoekwoorden of zelfs hele zinnen worden gebruikt. Door deze elementen goed te verweven in de content van je website kun je gemakkelijk wat beter inspelen op gesproken zoekopdrachten.

3. Meer video

Door toegankelijk apps zoals YouTube, Tik Tok en Instagram Reels blijft video een belangrijke vorm van content. De verwachting is zelfs dat in 2021 de consumptie ervan alleen maar zal toenemen. Bezoekers hebben namelijk veelal een korte aandachtsboog en de jongere generatie heeft al een sterke voorkeur voor video. Het wordt hierdoor in 2021 belangrijk om ook met dynamische content, zoals video, goed vindbaar te zijn. 

Daarbij zal dit jaar de variatie in videocontent toenemen. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende groei van het aantal livestreams en webinars die georganiseerd worden vanwege social distancing. Bovendien heeft de coronacrisis de opkomst van social en video commerce in de hand gewerkt. Al met al is 2021 hét jaar om videocontent te creëren.

4. Podcasts

Daarnaast hebben podcasts ook behoorlijk terrein gewonnen afgelopen jaar dankzij de coronamaatregelen. Hoewel we massaal thuis zitten, betekent dat niet dat we het minder druk hebben. Hier speelt het grote voordeel van podcasts op in: je kunt ze overal en elk moment van de dag beluisteren. Daarom zijn podcasts in 2021 een goede manier om alsnog jouw content bij de beoogde doelgroep te krijgen.

5 . Omnichannel aanpak

Ten slotte staat 2021 in het teken van een omnichannel aanpak. De reden hiervoor is tweeledig. Zo merk je ten eerste uit de voorgaande trends dat het steeds belangrijker wordt om jouw content te verspreiden via verschillende kanalen. Naast artikelen op de eigen website worden de socials en andere vormen van content een must om nog onderscheidend te zijn – zeker binnen sterk competitieve markten.

Ten tweede is het aan te raden om een omnichannel aanpak hanteren als je het optimale wilt halen uit je inspanningen wat betreft content creatie. Zo valt ook een goede remarketingcampagne onder een omnichannel aanpak. Wanneer je niet de kennis in huis hebt voor dit soort strategieën, dan kun je altijd experts inschakelen die je op weg helpen. 

Zo kan Blauwe Monsters je helpen met diverse vraagstukken omtrent contentmarketing, SEO, advertenties én conversieoptimalisatie. Dus zit jij met een vraagstuk? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!